Åka buss med hamster?
Hej jag vill fråga om en sak .. på sommaren åker jag till min pappa som bor i vimmerby i småland från göteborg men nu har jag ju en liten sötis…..jag skall stanna 3-4 veckor och jag vill verkligen inte vara utan henne :(
Jag är dock lite orolig över katten de har där men det är ganska tajt mellan "galler hålen" för jag har ingen duna eller så.det har ett kontor i samma hus ifall att det verkligen verkligen inte skulle funka annars kan man stänga in henne i ett rum men tänk om jag riskerar min hamsters liv !! bussen tar ca 4 tim…
jag tar med en Bur och transportbur måste införskaffas osv ! jag vet inte vad ni tycker ???!
Min lilla Kokos är en vintervit dvärghamster…
SNÄLLA SKRIV INTE MASSA ONÖDIGA KOMMENTARER SOM ATT VILKEN DÅLIG HAMSTER ÄGARE DU ÄR OSV !
man är väl ingen dålig ägare om man oroar sig för sin hamsters välmående??? Tycker du gör rätt som frågar när du är osäker!
Jag åkte tåg i 8 timmar med min lilla tjej när jag hämtade henne. Se bara till att hon har en bit gurka, så den kan få vätska. Samt lite annan mat i buren. Sen tror jag det kan vara bra att ta en frysklamp och linda in i en handduk ifall det blir varmt i bussen, så att du kan ge den lite svalka. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Om katterna inte är vana vid hamstrar och speciellt om dom är utekatter, så tycker jag du ska införskaffa en dunabur till hamstern, eller ett akvarium hade vatit ännu bättre då det är tungt för katten att flytta på.
Var tvungen att ha en av mina hamstrar hos en vän ett tag för ganska många årsedan, då jag skulle bo där ett tag av personliga orsaker. En dag när vi kom hem till honom, hade katten rivit ner buren, och lyckats komma åt att riva ett stort sår på min hamster så jag var tvungen att åka till veterinären och ta bort henne :'( … Jag hade en galler Bur vilket jag ångrade. Vi hade hamstern inna i sovrummet med stängd dörr, men katten hade lyckats öppna den O_o …
#2 precis, har oxå åkt tåg och buss, sålänge den är sysselsatt och har tillgång till gurka eller vatten så går det bra.
Jag har rest med både Felix och Lydia.
Jag pluggar i blekinge men mina föräldrar bor i Skåne så åker dit då och då, och då följer alltid hamstern med. På tåget tycker Lydia det är kul om transportburen är öppen, då sitter hon på sitt hus och kollar runt på tåget, det gjorde Felix med. (Men då måste man ha stenkoll såklart).
Jag tror inte hamstrar skadas av att resa om man ser till att resan blir bra för dom :)
Och det där med katten, jag har en katt i Skåne. Hon brukar mest sitta och titta lite på buren, aldrig attackera eller så. Annars kan du ju ha buren i ett rum där katten inte kan komma in :)
Jag har åkt med kurre i 6-8 timmar kunde inte lämna kvar han hemma !! Så täntke jag inte på att han hade lite för lite trailer box , man ju rasta under tiden man åker bil, men tänk på vissa hamstar "kan" vara åksjuka , kurre spydde väl en gång när vi åkte till en camping ;)
Tack allihoppa då vet jag men det går väl att lösa med buren och ställa i annat rum annars får jag väl ställa ner henne på kontoret några trappor ner :/
#5 kan hamstrar spy?
#4 jaha okej men det är ju olika katter få se hur jag gör :/
jepp :) alla djur kan det
kram wendih
#7 Hästar kan inte spy. Juste, hästar är ju inga djur. Dom är ju frukter! x) Nej, jag skämta bara. Men kan verkligen en hamster spy? Har aldrig hört det…
//Josephine :)
Näe, hamstrar är gnagare, och dom kan inte spy. Annars skulle ju alla råttor spy upp råttgift så dom inte dör.
Att det ser ut som hamstern spytt kan ju bero på att den haft mat i kinderna som blivit blöt och slemmig, och ser ut som kräks.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
okej :)
det visste inte jag , för min hamster spottade ut något från munnen och det luktade spy elr ngt
#10 det e oki :) säkert något den ätit bara :D
Hamstrar kan inte spy ;)
#10 måste vara mat som den hamstrat
Okej nu släpper vi det det var nog bara ett missförstånd :)