Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1257 ggr
Anna4077
0

Hamster i värmen

Hej På sommaren blir det väldigt varmt hemma och jag har upptäckt att Roffe sover utanför huset När det är varmt. Jag har också märkt att han dricker mycket mer (eller samlar vatten). Plus att han verkar ha bytt kisshörna (igen). Frågor: Ska jag ta bort/byta/flytta huset och låta honom bygga bo utan det? Jag har ett stort trähus. Eller ska är det inte något att bekymra mig om. Är inte direkt bekymrad. Vill bara att han ska ha det bekvämt. Han fick i födelsedagspresent sån där kapsel med ludd i. När han fick det möblerade han om hela buren och gjorde ett ordentligt krypin som täcker öppningen och så. Han jobbade på det i två hela nätter. Dricker dom mer När det är varmt? Hur står det till med saltbehovet då det är varmt? Jag vet att njurarna inte tål salt, salt sten dödar och så vidare. Men jag vet också att människor och djur behöver salt När det är varmt eftersom man "spolar ut"uvitaminer och att bland annat salt upptaget blir sämre. Själv måste jag äta massor av salt på sommaren om jag inte ska bli sängliggandes. Är inte mycket för mycket salt i vanliga fall men på sommaren måste jag få i mig salt. Han dricker betydligt mycket mer nu sen värmen kom. Sen vet jag inte om han samlar mer eller dricker det. Jag tror han dricker det för han kissar märkbart mer men inte så jag misstänker diabetes eftersom det är mest När det är varmt ute. Sen har han börjat kissa i ett nytt hörn. Är det vanligt att hamstern byter kisshörn då och då? För att "hålla rent" eller något sånt? Han har även börjat kissa i hagen och i bollen. Jag antar att det har att göra med ökat vatten intag. Kan hans nya bo ha något att göra med hans kanske nya kisshörn? Är inte speciellt orolig bara nyfiken om någon annan har erfarenhet av detta. Är min första sommar med hamster. Sen känns det bra att dela med sig av konstiga tecken så man inte missat något.

Anna och taxen Max

fiffeliffe
0

Menar du hamstervadd? Fick han hamstervadd i födelsedagspresent?

Cool

jossa5
0

Jag sätter en tass här, för jag funderar lite över vattenintaget med. Har märkt att min Isis dricker mer. Eller åtminstone gör av med mer vatten än i vanliga fall.

Är Roffe nånting i huset alls nu? Om det inte tar så mycket plats skulle jag låta den stå kvar, om han är där ibland. Annars går det ju att låta han få kapoken och boa ihop med När det är varmt. :)

Dock kan jag komma med ett annat tips såhär i värmetider. (Som jag snappat upp här tidigare) Ta en kylklamp/isklamp (vad dom nu heter), och lägg mot buren. Invirad i en handduk givetvis, så att det inte blir kallt. Men det blir svalt, och hamstern uppskattar det. Skulle inte sätta den inne i buren, men mot utsidan går bra. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Rebornbabyn
0

#1 Nej, jag tror hon menar "kapok", ett sorts ludd som inte är farligt.

Svar till Anna4077: Mina hamster Cocos har börjat dricka jättemycket han med. Kan det bero på åldern kanske? Men jag tror att det är för det är varmt. :)

Att han byter kiss-hörna tror jag inte gör så mycket, han vill väl bara ändra om lite i buren ;)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

fiffeliffe
0

#3 Jaha, vad bra! Vart lite orolig

Cool

Anna4077
0

#1 nej inte vadd såndär kapok glömmer bara vad det heter hela tiden. fått för mig att det heter kiboki men det är det ju inte :p vadd har han inte haft hos mig.

Jossan, jo han är där när det är lite svalare. vi har en värmeluft pump och igår kväll hade vi fortfarande över 30grader inne så vi satte på den för att kyla ner lite. naturligtvis gick temperaturen ner trots allt så nu är det lite små kyligt i min mening. nu har han varit i huset sen jag gick upp och har legat där och sovit nästan hela natten. även När det är varmt är han i sitt hus men bara när det är som svalast. han gosar liksom ner sig i sanden eller lådan med spån. När det är varmt läggar han sig på mage i sanden och det ser ut som han nästan flyter ut ❤️ sötnosen :)

Jennifer, det är tur att du hjälper mig att komma ihåg vad det heter :) hjälpte du mig inte i en annan tråd också? mitt minne är verkligen uselt just nu och det är inte det bästa från första början 😂. Att han byter kisshörn är ju inte farligt alls men när han kissar utanför toan luktar det så mycket väldigt fort. har Sand som Bottenmaterial och det döljer inte luft alls. sen har han fått för sig att kissa längst in i hörnet under nedersta hyllplanet och jag kommer inte åt att tömma alls. ska flytta toan har jag tänkt men hur jag ska komma åt och tömma den vete 17. funderar nästan på att ta bort de hyllplanet. han har trots allt en 60 el 70liters samla låda också och ska få yttligare en samla låda i samma storlek att ha som grävlåda.

Skönt att ni andra också märkt av något. Tycker som sagt att det är skönt att 'dubbelkolla' förändringar med någon annan. Roffe är min första hamster så jag vet inte riktigt vad som är normalt även om jag tror jag har ett bra hum. Har inte varit orolig för honom men eftersom han dessutom gått upp en del i vikt så fanns diabetes i bakhuvudet även om det inte är troligt :) så nojig över min lilla skrutt. Nu jobbar vi på vikten. Fösöker ge mer lagom portioner med färsk mat, jag tror jag har gett honom för mycket färsk mat och annat gott.

Anna och taxen Max

jossa5
0

#5 Haha, jo, ligga platt i sanden har jag nog sett här med! 😃 Och sanden är ju väldigt sval och skön, så förstår att dom gärna ligger där en stund. :)

Mvh,

Anna4077
0

#6 ja och jag har ju Sand överallt :) dom är allt bra mysiga

Anna och taxen Max

pinku
1

På sommaren brukar jag lägga en sten i frysen över natten och sätta in till marsvinen på dagen. Är det något som hamstrarna skulle uppskatta tror ni?

jossa5
0

#8 Ja, det kan man göra. :)

Mvh,

Anna4077
0

Det var en spännande tanke.. kylen kanske är bättre för hamstrarna så dom inte blir förkylda.. Ska tänka vidare på de.

hur tror ni det är med saltet? åter igen jag vet att salt är farligt för som men När det är varmt borde det vara logiskt att dom, precis som alla andra djur, behöver lite salt. någon som vet?

Anna och taxen Max

[Forest]
1

Brukade ge mer grönt som innehåller mer vatten och gärna ha den i kylen innan jag gav det till hamstrarna.

Ett tips är att man byter vattnet oftare till kallt vatten, bor man i hus med källarplan så är det i regel svalare på källarplan och man kan då kanske ha de små där.

Googlade lite o hitta denna sida http://husdjuromsorg.blogkri.com/hur-man-haller-hamstrar-cool-under-sommarmanaderna.html

jossa5
1

Hm, man kanske skulle ha stenen i kylen, så blir den inte lika kall som i frysen… Sen är väl stenen sval i sig också, om den inte står i direkt solljus?

Mvh,

Anna4077
1

#11 det har jag med gjort. tack för länken :) ska kolla på den senare.

#12 precis så jag tänker :P nu är det ganska kallt igen hos oss och vi har kunnat ha öppet fönstret en stund igår så nu sover han i huset igen.

Anna och taxen Max

pinku
0

Ja kylen är nog säkrare. Bra grej om det blir värmebölja, just nu är det ganska svalt hos mig iaf

Anna4077
0

#11 Vilken bra länk även om den var lite svår läst. Hade inte den blekaste att dom lägger sig och sover på rygg när dom är varma. det är ju ett jätte bra tecken att hålla utkik efter!

Anna och taxen Max