En undring?
Hej jag undrar en sak:
Kan man ta med hamstrar på ett flyg??
Jag ska köpa hamster/rar igen om ca 2 veckor
(flyttar till helgen, till ny lägenhet men pojkvännen min)
Och vi ska förmodligen flytta till Canada om 1 till 2år.
Just nu bor jag i Japan, men min kille (han e Japan)
vill/ ska flytta till Canada för att plugga.
Jag kommer (nog) då, få ta med hamstern/ rarna
först tillbaka till Sverige i 1-3 månader sedan
vidare över till Canada.
- Redigerat 2021-06-06 11:00 av Herveaux
Det är olika från land till land, olika länder har olika införselregler iom att det inte är inom EU - så det får du kolla med varje land för sig.
Utöver det är det ingen självklarhet att flygbolaget accepterar gnagare, det är också nånting som måste kollas upp i förväg. Det och vilken sorts Bur de då måste åka i.
Personligen hade jag väntat med hamsterköp, att resa över halva världen med hamstrar låter asjobbigt 😛
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jo jag vet, men har varit djurlös i 7 månader nu. Hade 4 kaniner, en häst och en katt innan när jag bodde i Sverige plus min farmor hade 5 hundar. Så nu börjar det ta ut sin rätt, kan inte slappna av, och börjar bli deppig. Djuren var mitt allt :/ … Vill så väldit gärna ha en liten pälsboll :/ .. Har redan köpt Bur m.m. …
Kolla upp vad reglerna säger för båda länderna så du vet. För du skrev om 1-2 år. Så möjligheten att du inte behöver tänka på hur hamstern ska flyga finns ju, på gott och ont.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Alltså, flygbolag brukar inte vara pigga på att flyga med gnagare. Risken är stor att du är tvungen att lämna hamstrarna kvar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#4 varför inte det O_o ?? Katt och hur går ju bra, kaniner med…
#4: För att diverse flygbolag är skitnojiga över ifall de gnager sig ut. Gnager de då på en kabel så poff, plankrasch. Typ.
Det finns flygbolag som kan ta gnagare, men det är sjukt osäkert om de gör det när man väl ska åka och de är väldigt väldigt få.
Hamstrar ska ju sitta i karantän när de anländer till andra länder!?
#7: Nä, det där med karantän är olika från land till land. Inom EU får man tex ta in upp till 5 gnagare helt utan nånting i stort sett.
Därmed inte sagt att EUs regler är applicerbara här iom att varken Japan eller Kanada är med i EU, då gäller såklart andra regler. Bara ett exempel :)
Vill bara lägga in en liten kommentar! Jag vet ju inte reglerna men om du får resa med dom (vilket jag hoppas) så kom ihåg att de kan bli stressade så ha lite toapapper eller andra boningmaterial så de kan boa sig med! Hoppas allt går som du vill! KRAM
Jag skulle inte resa så långt med en hamster. Tror inte man ska flytta runt på dom sådär absolut inte så många timmar flyg. Vet inte hur dom reagerar på lufttrycket men inget jag personligen rekommenderar.
Anna och taxen Max
Jag försökte själv kolla upp detta med att flyga med hamster när det för ett tag sedan såg ut som att jag skulle flytta över till England i några månader. Nu gjorde jag väl ingen enorm sökning, men utav de flygbolagen jag kollade på tilläts i stort sett bara katt och hund; de ville alltså inte ta gnagare.
Annars finns väl möjligheten att flytta över den/dem via bil och båt. Det kanske i och för sig innebär en hel del jobb och krångel, men det är det kanske värt så länge hamstern inte blir allt för stressad. ;)
Mvh Isabelle
#11 hehe jo är ju berädd att betala lite för det, fast båt blir nog svårt, bor typ på andra sidan jorden. Skulle nog ta en månad för dom att komma fram :/ …
Vi få se hur vi gör…
Tänker nog köpa något äldre hamstrar (så att dom får ett hem) :3 …
Äldre hamster vore ju perfekt! Mängder av människor som vill bli av med äldre djur och dom där sällan hem. Lösningar på ditt problem och en god gärning :)
Anna och taxen Max
Ja vi få se, har sett att det finns många som är äldre i djuraffärerna… Sitter ofta själva, så lär tyvärr inte gå att sätta ihop dom.. Vill ju hälst ha pojke/ pojkar
#14: Fast de verkar ju bara flyga inrikes i USA, eller är det jag som är trött och blind nu?
#15 hittade lite andra, postade fel länk förut så ändrade det… hadde inte tid att hitta den andra, skulle till skolan tidigare för prov T_T …
#12 Hah, nej det kanske inte är en så jättebra idé, speciellt inte om du inte själv kan åka med; man kan ju inte skicka iväg hamstrar helt själv i en månad. 😉
Men äldre hamstrar är absolut ett alternativ (som jag inte själv hade tänkt på). De har ju oftast lite svårare att hitta ett hem, så samtidigt som ni gör en god gärning genom att hjälpa hamstrar komma till ett nytt hem, får ni även hamstrar som passar in i er tidsplanering. :)
Mvh Isabelle
#16: Tänkte väl, jag kan förvisso lätt bli trött och blind ibland men SÅ illa brukar det inte vara 😇
#18 hahahaha sorry :) ..
Men nu är han här 2 månader kanske något mer, har födelse pappret här någonstans… Maru-chan heter han :) han är en svart djungarian hamster? Förmodligen en Hybrid? Han ser då ut som min vita jag hade innan, bara att han e helt svart, med ljusare undersida och inne i öronen.
Måste säga att personalen i djuraffären var underbara!!
Vi frågade om jag kunde sätta ihop honom med någon annan, då han var själv. Men dom förklarade att dom hade försökt, men att dom bara började bråka. Så hon tyckte det var snällast att låta honom vara själv, då dom kan bita ihjäl varandra.
Dom hade en checklista med vad man var tvungen att ha till hamstren, som vi gick igenom innan vi fick köpa honom. Inga salt eller kalkstenar :D !! Sedan hade dom någon slacks kyl-platta som man kan ha i buren om det blir väldigt varmt ute, vilket det lätt blir (tror vi har över 30 grader idag), den kommer han nog att älska (såklart så kommer jag täcka den med något, så det inte blir för kallt).
Sedan när vi plockade fram extra saker till honom (extra vatten flaska, matskål m.m.) så hittade jag ett jätte fint trähus till honom (han värkar gilla det, då han redan tuggat på det XD ) och några protein gele grejer som man kan ge on han skulle bli hängig och inte vilja äta tex om det är varmt ute och förstås så sa hon att vi skulle kontackta en vet om han blev det. Vi bor brevis vet-kleniken så det blir inga problem :3 …
Sedan efter det, så satt hon ihop transport buren jag köpte, fixade i massa papper och huset jag köpte.
Sedan tog hon upp honom och stoppade honom i en transparent liten plast Bur, så skulle vi kolla på honom. Hon hade en checklista som hon bockade av efter varige fråga. Hur ser ögonen ut, öron, nos, rumpa, kön, kroppen i allmenhet: fet, normal, small m.m. Allt såg toppen ut. Så skrev vi kontrackt på att vi köpte honom m.m. Sedan fick vi honom. Hon sa att han skulle ha det lungt och skönt i någon vecka, och att vi skulle ta det lungt med att hantera honom.
Men Maru-chan är super nyfiken, han kommer fram och nosar på händerna och slickar lite så fort man stoppar ner händerna i buren. Han vill vara med när man grejar där i. Fast det är lite läskigt att bli uppluft, så det tar vi det lungt med. Han gillar kockt ris har jag upptäckt :3 så nog e han en Japan :3 thihi
Bilder kommer såsmåningom..