Frågor om dvärghamster avling?
Hejsan, jag planerar att börja avla dvärghamstrar och jag har lite frågor som jag inte hittat svar på och jag skulle bli jättetacksam om någon här på forumet ville besvara.
1. Om man köper en hane och en hona som ungar, ska man låta de bo i samma Bur tills de parar sig (När de blir äldre) eller ska de bo i separat Bur?
2. Ska man ta ut hanen när honan har fött eller ska de aldrig vara tillsammans förutom när de parar sig?`
3. Stämmer det att när ungarna blir lite äldre ska man ta honan och döttrarna och sätta i en Bur och låta hanen och sönerna vara i en annan?
7. Räcker det med två burar, är det så enkelt att man bara kan separera könen och ha ett kön i två olika burar?
Tack på förhand!
1. hamstrar måste sitta i par rekommenderar inte en hona och hane då honan aldrig kommer att få vila efter som att hon är brunstig mara någon timme efter födsel så du behöver 2 hanar och 2 honor i 2 olika burar. (jag har så)
2. Hanen ska helst tas ur ja :)
3. Hanarna ska tas ut från mamman och systrarna vid 3 eller om det var 4 veckor.
straks där efter så ska honorna bo i en egen Bur med.
Dom ska inte bo med mamman hela tiden men ska bo med sina syskon av samma kön.
om du ska spara någon hona så kan den bo kvar med mamman.
4. jag har 4st burar 2 till de vuxna och 2 till bebisarna efter som att bebisarna ska säras på från föräldrarna. :)
Innan avel så är det mycket viktigt att tänka igenom allt.
det tar mycket tid att avla och det kostar.
varför vill du avla? :)
Tack för svaren! Uppskattas verkligen!
Jag vill väl mest bara avla av intresse och inte för finansiell vinst eller så, och jag tänkte mest började lite smått och testa hur det är och sen möjligtvis expandera om det går bra.
Ingen fara om du har flera frågor så kan du alltid skriva till mig svarar så gått jag kan :)
okej :)
Vilket mål har du med aveln?
Sällskaps hamstrar eller utställning? :)
Det vet jag inte riktigt, vad är det för skillnad på själva uppfostringen?
uppfostringen ska så klart oavsett vara sociala små.
Men om du ska avla för utställning så behöver dom ha ordentliga papper/tavlor och så.
genetik och färger är även viktigt oavsett.
Se även till att köpa hamstrar från en uppfödare så att du får tavla.
köp inte från butik.
Så om man uppfostrar de till sällskapsdjur så är det inte lika viktigt med papper alltså?
papper på förledarna är alltid viktig och om man kan så ska man så klart ha papper det är alltid viktigt. :)
Okej, tack! :)