Att ha flera tillsammans
Tänkte höra här med de kunniga hamsterfolket. Vikarierar på en djuraffär och som de flesta djuraffärer kan ju inte alla allt om allting så just det här med hamsterhållning, hur bra går det att ha flera dvärghamstrar elelr guldhastrar tillsammans? Av samma kön så klart. Det jag jämt får höra är att man kan ha två men de hellre vill vara ensamma då de lätt börjar bråka?
Vill få en rätsida på det hela.

Dvärhamstrar kan leva tillsammans av samma kön.
Guldhamstrar är solitära och ska enligt lag bo en och en efter 8 veckors ålder.
Ok, de kan, men det är inget måste att de måste ha en artfrände? Fast xet märks tydligt på vissa vi fått in att deverkligen vill vara själva.

Dvärgar ska enligt lag bo två och två.
Men guldhamstrar ska då enligt lag bo ensamma.
men då är det alltså ett måste ^^' med undantag för vissa små hemsklingar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja det är ett måste förutom i undantagsfall där särskilda skäl finns, dvs man måste försöka hitta en artfrände som kan fungera ihop med den man har.
Kan ju dock vara svårt om man har en äldre hamster som förlorat sin partner. Detta gäller ju dvärghamstrar.
ok, för de har oftast sagt att man kan ha två men det kan vara lika bra att de är ensamma då de flesta vi får från imazoo är riktiga elakingar som tillåmed har ihjäl varann :/
#6 Imazos dvärghamstrar är riktiga monster! Praktiserar på en djuraffär och jag har numera dvärghamsterfobi efter att ha hanterat de små odjuren.
Guldhamstrarna är dock supergoa.
#7 ja elelr hur O.o jag är också "rädd" för hamstrar nu, de ser så väldigt elaka ut då de försöker skrämam en elelr nått.. jag vågar då itne stopap ner fingrarna ^^'
Vi har precis fått in 2 dvärghamstrar från imazo och de är helt hemska! Jag skulle byta vatten åt dem idag, så prasslade det väl lite i spånet när jag lyfte vattenskålen och jag visste inte ens att dvärghamstrar kunde göra så hemska ljud, det lät typ som ren ondska, hah. De låg och sov så jag tänker anta att de inte gillade att bli störda, men herregud vad rädd jag blev! Min hamster kommer nyfiket fram när man håller på i hans Bur, men inte dessa, fick jag väldigt klart för mig. Aldrig igen, imazo.
Always remember that you are not worthless, organs are extremely expensive on the black market
Tyvärr resultatet av många grossistavlade hamstrar, livrädda och skygga…
Dvärgisar SKA ha partner och guldisar FÅR inte ha partner.
I en djuraffär som jag köpte min andra ENSAMMA dvärg så där säger dom att man inte får ha två dvärgar i samma Bur!
#12 Djurutikshamstrar (dvärgar pratar vi om nudå) blir ju ofta åtskilda och djurbutiken talar sig varma om attde _ska_ bo nsama- för ma kan aldrg garantera att de aldrig kommer att börja bråka/otrivas-
Djurbutiken vll inte ta tillbaka hamstrar de redan sålt- därför gö de vad de kan, och säger istället att "De ska helst leva en och en" för de _kan_ börja bråka. De hamstrarna är ju ibland lika åldrar och kanske inte från amma kull. De hamtrar folk väljer ut i en butik kaske inte alls passa ihop som individer. De som köper hamstrar i djurbutik är ..(min egen uppfatning och erfarhet) inte allti så speciellt pålästa själva. De ser, de gillar, de impulsköper och litar dumt på djurbutikspersonalen att de har svaret (och svarar ärligt) på allt man kan tänkas vilja veta om djuret i fråga.
Sen är ju djurutbildningen för djurbtiksperosnal otroligt ojämn…i vad de får lära sig och om vilka djur.
Så djurbutikeroh grosisster skiter i Svenska lagar och Sverige skiter i att dessa lagar bryts. esom köper är oftast inte ens medvetna om att det faktiskt fins lagar och rekomendationer för att hålla hamstrar (precis osm med ungefär alla andra djur också). Tråkigt.
Min dvärg bor också ensam(många men inte alla misstrivs att leva ensamma, de kan bli deprimerade), men hon har jättefint temprament och är jättego mot mig, intespciellt rastlös eller deppig-hon trivs bäst ensam, köpt från uppfödare och bor ensam utifrån hur hon är. Det finns ju individer även bland dvärgar, precis som bland människor med egenheter. Men i djurbutik så är (en del) helt enkelt för snåla och lata att se djuren som annat än varor på lagerhyllan och man tar de enklaste vägen: Sälj dem en och en.
Dvärg, om det inte finns speciella omständigheter: Inte ensam
Guld: Ensam.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

#12 Då kan du ju be dom läsa jordbruksverkets regler för sällskapsdjur.
Skrämmande att folk får sälja djur de inte vet någonting om.