Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1038 ggr
Cafesinner
1

Skolans söta Asta:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara visa en av skolans 2 guldhamstrar. Hon heter Asta och är en guldis på ca 1 år. Hon är verkligen världens gosigaste och mest nyfikna lilla tjej. Så sorgligt att hon inte är min! Hon känner alltid igen min röst och jag har fått för vana att kalla henne "Astapasta" med bebisröst, haha… Tur att hon har mig som skämmer bort henne för i skolan har hamstrarna inte direkt världens roligaste burar.

Dessa 2 Bilder är från vårat Öppet Hus förra veckan, där jag var i gnagarrummet och lät barnen bekanta sig med djuren. Asta var jättesnäll och lät alla klappa henne där hon låg i min halsduk :) Till slut somnade hon där! *_*

Cafesinner
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De har försökt para henne men det blev inget, så vi gissar att hanen vi har där är infertil. SÅ lockande att låna ut Yuki men jag vågar inte pga smittorisken:/…

Unicornpopcorn
1

Mystjejen! <3 hon är så fiiin!

Cafesinner
0

Hihi ja:'))

Roonja
0

Åh vad fin! 😍

En fundering bara, var det lockande att para dem 2 nu? 🙂

Cafesinner
0

Haha ja Yuki och Asta? Det skrev jag ju :)?

Men tänker inte göra det pga smittorisker..

Om jag parar blir det med min Macy (om jag hinner:/) eller om någon vill låna honom för parning (Yuki.)

Roonja
5

#5 Jo exakt, det var det som fick mig att fundera eftersom du sa att hon var ca 1 år. Alldeles för gammal för en första kull. :/ Så inte bara smittorisken som ställer till det där. :/

Hamsterlycka
2

Plus att om du tänker på att hon kan smitta dina hamstrar med papovan så smittar det ju inte bara genom parning, utan bara du rör Asta och sedan rör Yuki/Macy så kan de bli smittade.

Men, som Ronja säger, ni ska inte para skolans hamster då hon är för gammal.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Cafesinner
0

^ Hon har varit på skolan ett år som sagt och inte visat några som helst sjukdomstecken eller träffat andra hamstrar, mer än Hugo då som bor på samma ställe och är lika gammal.
Dessutom är jag väldigt noga med hygienen. Vi har speciella arbetskläder som vi tvättar ofta + bara har i djurhuset, speciella skor och tvättar och spritar händerna hela tiden.

Ang att para så är det inte upp till mig tyvärr. Tog typ ett halvår för dem att skaffa bättre Hjul - för att jag satte upp arga lappar om det tills de gav sig.. Och de tar fof ut hamstrarnas saker hela tiden för det "blir för jobbigt att städa om de har massa grejer i buren"… Så, ja. I do what i can men just parning lägger jag mig inte i :< Just för det inte är någon idé… 

Hur gammal får honan vara vid första kullen btw?

Twisted_T
1

Som de andra säger är hon lite för gammal för att ta kull på. Den första kullen bör tas vid 5-8 månader.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Cafesinner
0

Okej. Nu undrade jag dock mest när det är för sent att ta kull på min Macy. Tack för svar:) Vill ju hennes bästa.

Jessiegirl1811
0

sockersöt är hon! 😍

http://ask.fm/JessicaReips

Hamsterlycka
0

#10 Samma sak gäller ju där, 5-8 mån. :) Estelle fick faktiskt sin första när hon var två dagar över 8 mån, och hon var en underbar mamma. Så man kan ta det med en nypa salt.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Twisted_T
0

#10 Vet inte hur gammal Macy är eller om hon haft några kullar innan? Första kullen på guldhamster bör som sagt tas vid 5-8 månader och andra bör tas när honan är ungefär 10-12 månader gammal. Beror ju också på hur honans kondition är, verkar hon inte vara helt ok vid den åldern så är det ju såklart ingen bra idé.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Tazzar
1

Vilken mysig skolhamster ni har! Jättesöt. 🙂Ibland räcker det inte med en parning, har haft hanar som fått para runt 10 gånger innan det verkar ta, ibland kan det vara honan. Är han något ni vill avla vidare på kan ni testa med en annan, yngre hona.

#8 Tänkte bara flika in att om ni även vill skydda er på bästa sätt mot papova så tar inte sprit det viruset, då behöver ni tvätta med virkon. 🙂Finns bl.a på Granngården och är mycket drygt.

Cafesinner
1

13 - skall kolla med förra ägaren.. tror hon är ca 4-5 månader nu. Hon var ju kvar långt efter kullsyskonen pga att hon var så skygg..

Har inget bevis lr så från henne så är lite svårt..

14 - Jo jag skall försöka prata med dem men vågar knappt hoppas..ang åldern. Vi har ingen annan hona..

Sedan har vi virkon i djurhuset:)

Dvärgis1234
0

Gud vad fin hon är !!! vilken skola är det är det internat?

Cafesinner
0

Ja det är internat:)! Dingle Naturbruksgymnasium.

Dvärgis1234
0

var ligger det? :)

Cafesinner
0

I Dingle, Munkedals kommun. Typ en halvtimme från Uddevalla.

Dvärgis1234
0

jaha okej aa tror jag vet :)