Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1647 ggr
[RedHood]
1

Papova?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst lite om Papova och blir lite orolig. Hur märker man om ens hamster har det? Min hamsters föräldrar är från djuraffär och vad ska man göra om det är så?
Jag blir mest förvirrad när jag läser om det men tror jag har uppfattat lite men blir lite orolig.

Min lilla Mewtwo.

Emmyz
0

Var uppmärksam och kolla runt mun och liknande efter vårtliknande saker på hamsterns hud. Jag tror och hoppas inte att din hamster har papova, men det är bra att vara uppmärksam! Papova är verkligen jättehemskt, och inget att leka med eller riskera på något sätt.

Om en hamster får papova finns tyvärr inget botemedel, utan det humanaste är att avliva hamstern.

Håller tummarna att din hamster är papovafri!:)

Mvh EmmyBlomma
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus

min campbellsuppfödning ♥Eldängens

[RedHood]
0

Jag har inte märkt något än och hoppas på att hon är fri från det!

Tack, nu kan jag lugna ner mig igen! :)

Lojs
1

Det kan ju gå på insidan med, så det är inte bara vårtor. Plus att hamstern kan vara smittbärare och smitta andra utan att själv ha några symptom.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[RedHood]
0

Hon är ensam så hon har ingen hon kan smitta om det skulle vara att hon har det.

Gur4m1
0

Sen är väl inte zoohamster = papopvasmittad. Bara att risken är stor att den KAN vara det? :) Skulle dne ha det på insidan så skulle den väl bli sjuk och må dåligt så småningom? Man vill ju inte avliva en hamster som inte visat symptom eller varit vis någon hamster som varit sjuk- "för att den kna vara bärare". Det vet man ju inte.

Finns det sätt att testa sin hamster om den är bärare av viruset? Utan att behöva döda och obducera den.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[RedHood]
0

Bra fråga :o

UlrikaD
0

Nej, man avlivar ju såklart inte en hamster som inte har några symptom på sjukdom.

Alla djuraffärshamstrar har ju inte papova. Det som hänt är ju att djuraffärer importerat hamstrar som har haft papova och dött. De i sin tur kan ju då ha smittat andra hamtrar i affären. Även ifall de kanske inte blir sjuka så kan de ändå bära på sjukdomen.

Smartast vore ju om alla slutade köpa hamstrar från djuraffärerna så de inte behövde importera några så man kanske kunde få styr på det hela.

Det finns inga tester att göra så man vet tyvärr inte om en hamster bär på sjukdomen eller inte.

[RedHood]
0

Gäller det bara om de är i samma Bur som de smittas? I framtiden ska jag bara köpa djur från uppfödare, inte endast av papova men även andra anledningar som att man kan avla och man faktiskt vet hamsterns stamtavla till exempel :)

UlrikaD
1

Nej, har du en papova-smittad hamster i en djuraffär t.ex, då kan det fastna virus partiklar på dig och du kan bära med dig dom hem till din egen hamster.
Har man en smittad hamster i en lägenhet i ett rum, så kan alltså en hamster i ett annat rum få det.

Ett annat exempel. Du kanske vill låna hem en hane för parning. Den hamstern har stamtavla och personen har bara den hamster. Då borde det ju vara säkert? Men den personen kanske i sin tur varit i kontakt med en smittad hamster så hennes hane nu är bärare. Och då kan den i sin tur smitta din hona vid parning.

Så man ska vara noga med vem man än köper eller lånar djur ifrån. Jag kommer personligen aldrig att låna eller låna ut någon hamster när situationen ser ut som den gör nu. Det poppar upp lite nya fall här och där. Det är en lurig sjukdom.

[RedHood]
0

Låter verkligen hemskt… Jag hade börjat tänka på att kanske avla på Mewtwo men sen när jag började läsa på och frågade en kompis, som också köpte Mewtwos syster, om deras föräldrar var från djuraffär och det var de så jag tänkte att det inte var en så bra idé utan det får jag ta senare när jag är lite äldre, även ifall jag strax är 18, och har mer plats. Ser också Mewtwo som en bebis och vet inte hur det skulle kännas om hon blev mamma :o Tror jag alltid kommer se henne som att hon är 8 veckor för alltid :)

Ellenfyrkant
0

#9 Innebär det att du har lång karantän-tid på djur du köper in? Eller att du har så bred bas att du klarar dig ett tag till utan nytt avelsmaterial? :) Hur ser det för övrigt ut med papovan nu? Det blossade upp väldigt för några månader sedan, är det mindre förekommande nu igen?

Mvh Ellenfyrkant

jossa5
0

#11 Det har väl inte talats om något mer fall, men å andra sidan vet vi ju inte helt hundra heller. Kan ju vara en familj som inte kan något om hamstrar som köpt en smittad, och sen bara dör den och dom bara begraver den.

Men förhoppningsvis har det lugnat ner sig. Men SHF tar ju det säkra före det osäkra än, med utställning och så.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Sara1214
1

Usch. Du ska inte avliva en hamster som inte har någon symtom på papova. Det låter bara hemskt ..:/

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Gur4m1
2

Appropå ämnet- Guldisarär välkomna på utställning i Kallhäll den 1:a Juni. Läs mer på SHF´s hemsida  :) Folk är ju såklart fortfarande oroliga över Papovan så man får ju gå efter sitt eget sunda förnuft.

[RedHood]
0

#13 Ingen har sagt att de har avlivat sin hamster om den inte haft symptom?

Sara1214
0

Nej men du sa att du tänkte på att avliva din hamster pga att den kanske bärde på papova men antagligen inte. Men för att vara på den "säkra" sidan svlivar jag den bara för att då? Eller va? Bara för att den är från djuraffär behöver den inte bära på papova?

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

jossa5
0

#16 Vart har hon sagt det? Det enda som sagts är #5 som skrev "Man vill ju inte avliva en hamster som inte visat symptom eller varit vis någon hamster som varit sjuk- "för att den kna vara bärare"."

Det är ju allt som sagt om att avliva en hamster.

Mvh,

UlrikaD
0

#11 Jag avlar inte nu.

Jag fick ju ta bort alla mina hamstrar i maj 2012 pga att det fanns smitta hos importerna som kom hem i oktober 2011.
Det var 55 hamstrar som dog där.

De hamstrar jag tagit hem nu är sådana som jag vet exakt var de kommer ifrån. Har bl.a avkommor från hamstrar som jag själv har sålt. Så härifrån har inte sålts några hamstrar sen januari 2012.

[RedHood]
1

Jag blir jävligt sårad att du säger så om någon. Speciellt när du inte läser på! Läs kommentarerna riktigt! Ingen har sagt något om att avliva sin hamster "för att vara på den säkra sidan" utan det är bara sagts att man INTE vill göra det.

ellamg02
0

vad är papova?🤔

HjärtaCookieHjärtaSamHjärta

Mvh Ella

jossa5
1

#20 Papova är en jättehemsk sjukdom som kan drabba guldhamstrar. Blir dom sjuka så måste man dessvärre avliva dom, då det inte finns något botemedel.

Det är bara guldhamstrar som kan få det, men andra djur och människor kan bära med sig viruset på kläder och i pälsen.

Mvh,

Odette
2

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Gur4m1
0

#16 jag syftade på inläggen innan mig- dvs det faktum att Papova är lurigt och en hamster kan smitta andra hamstrar utan att sjukdomen är synlig- men man vill ju inte behöva avliv sin hamster utan "bevis". Ingne har pratat om att avliva någon hamster annat än i teorin ;) Dvs att det krävs avlivning och underöskning hos veteirnär för att veta om den har papova…vilket såklart är tråkigt  :/ oc gör sjukdosmen så farligt bedräglig :((( Den enda som ens tagit upp avlivning är alltså jag- och jag äger än så länge inte ens någon gulshamster ;/ Men förstår att mitt inlägg kan bli förvirrande om man läste den lite snabbt.