Ensam dvärghamster
Hej!
Jag ska "ta över" en dvärghamster som är 1,5 år gammal då nuvarande ägaren inte har tid längre. Den är pigg osv och har alltid varit ensam i sin Bur. Kön är okänt (vilket jag tänkte försöka kolla upp när jag får den). Min fråga är då om den ska fortsätta vara ensam eller om det är bra att den får en kompis?
/Mickaela :)
Är den så gammal skulle jag nog låta den fortsätta vara ensam. Har den alltid varit ensam i sin Bur så är det risk att den kommer bråka om det kommer en ny hamster till den.
Självklart är det alltid värt att prova, men jag skulle inte ha så höga förhoppningar om att få ihop den med en annan.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Eftersom hen har levt ensam så länge (?) så hade jag nog fortsatt låta henom göra det. Risken finns att hen inte accepterar någon annan hamster. Men om hen verkar känna sig ensam och har tråkigt så är det klart att det är klokt att testa med en liten kompis. Det är lättast att sätta ihop en vuxen med en bäbis, men då får du vara beredd på att att de inte lever lika länge och därför måste du hitta en ny kompis till den yngre.
Det går inte alltid att sätta ihop två dvärgar ändå, men det kan ju vara värt att chansa. Annars tror jag inte att det är någon fara. Men det är säkert roligare att få bo med en kompis🙂
Oh vad svårt när det är delade meningar. Jag har redan en guldhamster och om det inte skulle funka ihop med en ny kompis så har jag ingen Bur att stoppa den andra i. Då har jag tre burar med en hamster i varje helt plötsligt haha. Så jag vet inte om jag vågar ifall det är osäkert.. Han har det nog bra ensam eller så får man "lämna tillbaka" den nya om det inte skulle funka. Tack för svaren :)
#3 Hehe, jo, det är ju det. Men om du pratar med en uppfödare ifall du bestämmer dig för att prova med en liten hamster till, så går det säkert att göra upp om att ev lämna tillbaka den om det inte funkar. Tror inte det går lika bra med att lämna tillbaka på djuraffär.
Hoppas det går bra hur du än gör. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Vi här hemma här tre dvärghamstrar, i varsin Bur. (Eller vi håller på att försöka få två av dom att komma överrens igen… det ser ut att inte fungera).
Jag ångrar som tusan här att vi inte lät vår första vara själv. Men vi tog ju det säkra före det osäkra och köpte två kompisar, som kom överrens och som "alltid" bott ihop.
…. Det hela slutade, efter 4 dagar i total harmoni (Sov tillsammans, sprang tillsammans) bröt helv*tet loss. Vi höll nästan på att förlora en av dem. Fast han repade sig och ser nu tipp-topp ut igen. Men INTE kul att ha en hel lägenhet full av burar…. (okej… lite roligt är det allt 😛)
Tack alla för svaren :) tror jag bestämmer mig för att hen får fortsätta vara ensam då hen alltid varit det..
En annan fråga då.. jag har ju redan en guldhamster. Och jag har en stor IKEA samla låda där han får aktivera sig. Frågan är då om jag kan använda samma låda att stoppa dvärghamstern i (såklart inte samtidigt). Jag tänkte om dem kommer att känna av varandras dofter tex urin och kanske bli rädda eller stressade av det.
/Mickaela :)

Jag rastade mina dvärgar i samma hage som mina guldar. Tror mest de tyckte det var spännande med andra dofter.
Min är ensam och har varit i 5 månader… hon trivs bra och leker på. Får se om jag vågar mig på att introducera henne med en kompis 🙂
Risken jag helst inte vill råka ut för är om det blir ungar för att de kan vara fel kön.