Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 773 ggr
[RedHood]
0

Bör jag ta upp henne?

De jag köpte lilla Mewtwo ifrån har inte riktigt lärt henne tillit och att hon själv kan klättra upp i handen utan de tog bara upp henne.

Nu när hon har varit hos mig i en vecka drygt och gjort sig hemstadd och hon är väldigt blyg, hon luktar försiktigt på min hand och kan ta gurkbitar från mina fingrar nu men dock så krafsar hon på väggarna och ger uttrycket att hon verkligen vill ut.

Mitt problem nu är att jag måste städa buren imorgon och jag har ingen aning om hur jag ska få ut henne ur buren. När jag kommer nära buren så ser det ut som hon försöker springa mot mig och krafsar just där jag står men hon litar inte på mig när jag sätter ner handen.

Vad ska jag göra?!

Cahira
0

Går det att lura in henne i ett bo med bara ett hål, hålla handen för hålet och sätta henne i annan Bur tills du städat klart?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[RedHood]
0

Jo jag ska försöka göra det. Har en transportbur som hon kan vara i under den tiden.

Annars får jag ta upp hennes hus (en kartong hon bor i) och sätta i den om den får plats.

jossa5
0

Du kan ju fånga upp henne i dina händer, kupa dom runt henne så hon kliver upp själv, och lyft sedan. Var försiktig bara så hon inte hoppar över.

Annars funkar det ju som #1 skrev, eller om du tar en toarulle/burk som hon kliver in i, och sedan lyfter. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Bruden-Mbuti
0

är hon van vid att bli upplyft från andra hemmet så fortsätt så.

lyft upp henne, låt hon få göra nåt hon gillar. tex kuta på golvet. sätt ner henne igen efter 5-10min.

visar hon att hon vill ut igen, sätt ner handen å se om hon går upp på din arm. fortsätt så med korta pass utanför buren. tillslut vill hon komma upp på handen självmant.

[RedHood]
0

#3 Jag har försökt kupa händerna om henne men hon springer iväg åt ett annat håll.

#4 Jag har aldrig haft ute henne så jag vet inte hur hon skulle reagera ute. Men jag ska tänka på det. Vill helst inte ta upp henne så för det känns så elakt.

[RedHood]
0

De tog bara ett tag runt henne med en hand.

Candela
0

Jag har inte haft någon hamster (förrän nu) som självmant krupit upp i handen. Jag har alltid plockat upp dem, och de visar ju att det är okej genom att stå stilla när man lyfter dem 😉

Anna4077
0

#6 då är hon kanske lite rädd för händer. Det är ju så fåglar griper. Gör som dom andra sa och ta henne i en burk eller något så länge. Det andra kommer nog om du ger henne tid :)

Anna och taxen Max

[RedHood]
0

Hon höll på att smita igår när jag höll på i buren så jag var tvungen att ta tag i henne men medan hon var i handen de sekunderna så var hon lugn men så fort jag satte ner henne så sprang hon snabbt iväg (dock inte in i huset och det var skönt!) Jag ska försöka att locka in henne i något så jag kan få ut henne på det sättet men om det inte funkar så får jag fixa det på något annat sätt :) Tack alla!

[RedHood]
1

Allting gick jätte bra! Jag var mer stressad än hon var haha. Lyfte upp henne med hennes hus och när hon skulle tillbaka så fick vi luta transportburen så hon fick gå ner i min hand och sen ner i buren :)

Anna4077
0

Va härligt :)

Anna och taxen Max