Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningroborovski
Läst 2140 ggr
dvärghamsterndoris
0

Hjälp!

Hej! Det är så att jag köpte 2st dvärghamster hanar (safirblåa från Sibirien) från en djuraffär i tron att det var 2st hanar. Hon som sålde dem sa att det var 2 hanar och att de var syskon. Sen efter ett tag så började dom bråka och det visade sig att den var en hona och hane så vi särade på dom direkt.(vilket var ca 1vecka sedan) Men nu är det så att honan har blivit väldigt tjock på nederdelen på kroppen och har som kulor på magen, vilket började synas bara för någon dag sedan. Och jag tror faktiskt hon kan ha fött inatt för det låt små pip ljud från boet imorse. Vi började faktiskt ana att hon var dräktig i helgen så vi hade rengjort buren och sånt färdigt. Har läst att man inte ska röra ungarna och att hon ska få vara ifred. Men var helt oförberedd på detta så behöver alla tips ni komma med! Hur blir ungarna då de är inavel? Vad kan dom äta? när kan man börja röra dem, osv?

Frosstis
1

När du skriver rubriker, skriv en passande rubrik för att underlätta sökfunktionen för andra personer som hamnar i din sits :) Du ska ge mamman mycket näringsrik mat, Barnmat, ägg, köttfärs, ärtor m.m. Rör inte ungarna förrän de börjar krypa ut ur boet, alltså vid 10-14 dagars ålder. Vid 14 dagar öppnar de ögonen. Låt mammahamster vara nu så hon kan ta han dom sina ungar. Lycka till!:)

Gizzmo,Cinderella,Tingeling
0

Det finns många sidor om hamsterungarna om man söker på google.

Fiona1234
0

Kopierat från min uppfödares sms hon skickade till mig när min guldhamster var dräktigt redan vid köpet. Ojdå! Hm, du ska tänka på att ha det mörkt, lägga en filt eller liknade över buren, inte störa henne, göra henne stressad eller liknade. Risken finns att hon äter upp ungarna då, vilket hon kan göra ändå, mamman känner av om ungen är frisk eller inte så bli inte rädd om det försvinner några ungar med tiden för det kan även bero på det! Du ska även ge henne mycket näring och proteiner genom maten, en regel vid 2 veckors åldern är att "finns det ingen mat kvar på tallriken har du gett för lite." - med det sagt så ska det alltid vara mat över när ungarna äter också, då vet du att alla har blivit mätta och belåtna! :) Säg bara till om det är någonting specifikt du undrar! Hur många blev det på ett ungefär? Man får väl säga grattis ändå, spännande med ungar! När jag fick min första kull svävade jag på moln! 😌 Hoppas allt går bra!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

dvärghamsterndoris
1

Okej tack för tipsen :) Hon hade fått ungar och än så länge så verkar allt ha gått bra. Har inte velat röra någonting alls i boet så har inte kunnat räkna ungarna så det blir en överraskning :)

Gizzmo,Cinderella,Tingeling
0

Har du räknat de?

Olivia8383
0

Hur har det gått med de??

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Wellcraft
0

Din hamsterart heter rysk vintervit dvärghamster, för på texten att döma verkar det som att djuraffären lurat på dig att de kallas sibiriska dvärghamstrar, vilket enbart är ett påhittat namn.

Annars har du fått bra tips av de som skrivit innan :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

dvärghamsterndoris
0

Jo det har gått väldigt bra, de är 7st och alla har klarat sig hittills. Dom är 2v och 4 dagar idag och dom är i full gång utanför boet :) Dock har hamster mamman tappat päls på en liten fläck på ryggen, vi ger henne näringsrik och varierande mat och hon har alltid tillgång till fodret. Kan det vara att hon ligger på något konstigt sett då hon ammar eller vad kan vara fel?

ElviraNym
0

Vad bra att det funkar med ungarna och allt. vad duktig du är:) Ingen aning det där med pälsen det har väl åkt av på något sätt. Ungarna kanske har dragit loss det. Somsagt ingen aning.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Rebornbabyn
0

Vad roligt för er att allting har gått bra! :)

Lycka till i fortsättningen! ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.