Något känns skumt med det här.
Du berkar ju uppenbarligen ta upp de 2 sakerna som absolut inte ska användas, hjulet kan de få lite senare, för de kan få skador ifall de får Hjul när de är så där små.
Är det så att det är sant så ber jag dig ta bort hamstervadden och hjulet. :)
Hej! Ja, det låter som en mysig tjej! :)
Hamstrar får inte ha hamstervadd, för det är farligt för dem.
Min hamster har också det så jag måste försöka vänja honom med något annat bomaterial. :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Vad för bomatrial? Och jag kan inte ta bort Hjulet! hon älskar det!
#2 Det är bara att byta ut mot toapapper. Man behöver inte vänja av hamstern vid det. Kan vara bra att vänja om man ska byta spån. :) Så byt ut det mot nåt bättre du :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
oki doki
#4 Men han har alltid sovit i det. Han älskar sitt ludd!
Men jag ska försöka. Tror ni inte att han äter på toapappret då? Hur mycket toappapper ska han ha? :)
#3: Om hon älskar sitt Hjul redan är det ett ännu starkare skäl till att plocka ut det. Dels är de inte färdigvuxna vid 1½ månaders ålder och dels finns även risken att hamstern faktiskt blir beroende utav hjulet, vilket också är skadligt. Så små ungar har mycket energi, men det finns bättre och hälsosammare sätt för dem att få utlopp för det.
#6 Eh.. du liksom skriver emot dig själv ;) "Hamstrar får inte ha hamstervadd, för det är farligt för dem.". "Han älskar sitt ludd!" Hur vet du förresten att han älskar luddet? ;)
Hamstrar äter inte på toapapper, och släng in massa toapapper bara ;)
#8 Haha! Jag vet att det är farligt, och självklart vill jag allt för Cocos´s bästa. Men jag vet också att han aldrig har varit utan det, och jag tror att det kan bli lite svårt för honom att lämna det.
Men det är ju värt att prova med toapapper! Och hur vet du föresten att de inte äter på det? ;) ❤️
Kapok?
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#9 Saken är att om dem äter toapapper så går det bara rätt igenom systemet och kommer ut på andra sidan. Det gör inte hamstervadd (som dem också kan äta), dem kan kvävas av det.
// Nadja
#11 Aha, så det är inte farligt om de äter lite toapapper?? Alltså för att "smaka". Tack för hjälpen! :)
#12 Jag har haft en hamster och han åt aldrig toa papper eller hushållarpapper, han hamstrade det. Hamstrar lägger saker som bland annat mat och bo material i sina kinder och det kallas att hamstra. Så länge det hamstern lägger i sina kinder inte är vasst eller trådigt så kan du vara lugn.
Jag rev bara hushållar pappret och i bland toa pappret i långa remsor och sedan fick han själv bära in det i sitt bo och boa in sig i det.
Anledningen till varför de flesta på iFokus varnar för hamster vadd är för att många har vart med om att deras hamster fastnade med någon tass i vadden och tassen ströps och hamstern bet av det. (självförsvars grej som alla hamstrar och vissa andra gnagare har)
Hjul ska de inte heller ha innan de blir 6 månader för att de inte vuxit klart än och bland annat ryggen kan skadas. Dessutom kan de utveckla hjulberoende och glömma att äta, sova osv och det leder till att hamstern till slut dör om man inte tar ut hjulet i tid och istället ger den en annan aktivering som att springa på golvet eller i botten av ett badkar (UTANvatten) men gärna med en filt eller något sådant och en massa leksaker eller så kan du själv sätta dig ner i badkaret och låta hamstern klättra runt på dig.
Klicka här för att se en bättre och mer skonsammare variant av hamsterhjul
Sen måste du komma ihåg att det är en hamster du har och tro mig, det gör inget att han är van vid att ha vadd. Det är inte så att han kommer att må sämre av att ha hushållarpapper eller toa papper i boet så länge du ger h*n tillräckligt mycket så att h*n kan göra ett bo :)
Jag kan rekommendera Ikeas servetter som är billiga men mycket uppskattad av bland annat min hamster.
Lycka till med din hampis :)
håller med #1 detta känns skumt. Man får absolut INTE ha hamstervadd. Hjulet skadar hamsterns rygg. Man får inte ha Hjul försen den är 5 månader. Det blir inte roligt för dig eller hamstern om du inte tar ut den för att den kommer att få ryggskador och det är du som ska hjälpa den att må bra. Det spelar ingen roll om hon älskar den hon kommer förmodligen få skador så att hon har ont sedan. Bomaterial kan du ta toapapper och riva i strimlor:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#13 Tack för informationen! Min hamster är snart 1 år gammal.
Men hur vet jag om han bara har pappret i kinden eller om han ska äta det? ;)
Rebornbaby: Alltså, det är inte direkt så att en bebis som har en napp börjar skrika om den inte får den, din hamster kommer typ "jaha, en liten förändring. Oj, något nytt. Vad är detta?" liksom :P Det är bara att ta bort vaddet direkt och lägga dit toalettpapper, oftast förstår de vad de ska göra annars kan du bara lägga pappret bredvid huset så sköter han det under natten.
#15 Det spelar väl ingen roll? :P Om de knaprar på pappret äter dom väl det, men stoppar dom det i kinden så hamstrar dom :P Du borde inte vara orolig :)
Okej, tack. Jag ska nog prova imorgon och se hur han reagerar. Det går nog bra! :)
Vad bra :) (kan du inte göra det nu? xD)
jo varför vänta? min hamster älskar toapapper!
och ett tips, ta ut hjulet som sagt, du vill ju inte ha en beroende hamster ellerhur?:) sätt i det lite då och då och långsamt börja ha det i buren mer och mer om kanske 3-4 månader!
förresten så ska det minst vara 20 cm i diameter för att det inte ska skada ryggen på din lilla kompis!
lycka till :)
Hamstrar kan tycka att det är gott att äta toapapper:)
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#19 Cocos har hjulet på nätterna och leksaker på dagarna. Hjulet är 18 centimeter i diameter.
Nu ska jag gå och testa med lite toapapper och se hur han reagerar!
#20 Det är väl inte bra för dom att äta toapapper?? ;)
Alltså.. Det är ju bra för dom att gnaga på saker och toapapper det är ju inget farligt med det:) Så dom får ju äta det om dom vill.
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Din hamster kommer antagligen inte äta pappret men om det nu skulle vara så att han gör det är de ingen fara:)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#21 Du borde byta på tiderna, hjulet på dagarna :) Eftersom på natten är han mest aktiv och springer mest då vilket kan utveckla ett beroende.
Toalettpapper går rakt igenom dom, om dom inte äter jättestora mängder då.. :)
#24 Ok. Får se hur det blir med tiderna… Det funkade faktiskt jättebra med toapappret! Han åt inte det eller så! :)
vad bra! ;> billigare än hamstervadd också! alla tjänar på det ju ;>
#26 Mm, exakt! :)
Kom ihåg att papper är gjort av trä. Trä är naturlig så även om hamstern får i sig lite papper är det inte farligare än att hen skulle äta lite kartong eller gnaga på en pinne.
#28 ja det är bara bra för den att äta på trä och gnaga och då skadar det inte med toalettpapper:)
Mvh Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira