Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1679 ggr
Candela
0

Två burar i ett?

Undrar om det finns burar för guldhamster som har en skiljevägg? Alltså som är en enda Bur, men uppdelad i två "rum". Någon som har gjort en egen och vill visa, eller som har en köpt?

Jag är himla sugen på en till hamster, men under sommaren och över jul brukar jag hälsa på hos mina föräldrar 1-2 veckor i sträck, och då vill jag ju kunna ta med hamstrarna på ett smidigt sätt. Att få in två burar i bilen + annan packning känns knöligt.

jossa5
0

För ett sånt besök skulle jag tipsa om att köpa någon sån stor plastlåda att använda som Bur. Tror inte att det finns någon bra tvådelad Bur dessvärre. Men tar man stora plastlådor (samla som finns på ikea, men även rusta, clas ohlsson och andra har ju bra lådor) så går dom ju att packa i varandra, på vägen. För är det bara plastlådor så kan man ju ställa undan dom nästan vart som helst med tills nästa sommar, om det är okej för dina föräldrar. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Candela
0

Det är sant! Skulle ju kunna ställa dem i varandra och sen ha hamstrarna i varsin transportbur (inne i lådorna). Att jag inte tänkte på det 🙂

Ja, man kan ju också ha lådor stående hos föräldrarna, det är ett alternativ.

Den största Samla-lådan finns inte att köpa här i Linköping, finns det någon annan affär som har lådor i samma storlek? Har en resebur från Clas Ohlsson nu, men den är inte alls lika stor.

Frosstis
0

Om du köper ett akvarium exempel, så kan du köpa en glasskiva också och såga till den så den passar som en vägg, så limmar du fast den med silicon så kanske det funkar :) Fast tänk om ena hamstern gnager sig till den andra.. uch

Candela
0

Det blir dock tungt att få med ett akvarium när man är ute och reser (även om man tar bilen).

Däremot har jag ett stort akvarium (220 liter) här hemma som jag skulle kunna göra så med, men det känns som att Tesla som redan bor där kommer bli frustrerad över att plötsligt bara ha halva boendeytan 😛

Frosstis
0

Aa.. Fast då kanske det är bättre med samla lådor eller någonting ;)

jossa5
0

#2 :D

Kollade online på Clas O's sida just nu, och deras största låda är ju 58x40x34,5 cm, vilket skulle kunna funka om du har dom uppe ganska mycket. Men jag vet att Ica Maxi och Coop Stormarknad brukar ha stora plastlådor med, ibland till extrapris, men dom är inte jättedyra hellar. Typ som Samlan i pris.

Annars skulle jag föreslå att kolla Rusta, ÖB, Jula eller liknande affärer om du har någon sådan i närheten. :)

Mvh,

Candela
0

Har de förresten ändrat storleken på Samla-lådorna nu? På hemsidan är den största 130 liter, var den inte 145 förr?

Candela
0

Jag har typ alla de affärerna i närheten 😃Det är bara ÖoB som jag inte har gångavstånd till.

Candela
0

Har gjort lite efterforskningar nu 😛

IKEA Samla: 78x56 (hjul), 150 kr, ganska slätt lock 45 kr
IKEA Samla: 57x39, 80 kr, ganska slätt lock 20 kr
IKEA Antonius 55x42, 80 kr, räfflat lock 30 kr
Clas Ohlsson: 56x39 (hjul), ca 100 kr, räfflat lock ingår
JYSK: 72x40 (hjul), 200 kr, räfflat lock ingår
RUSTA: 77,5x58 (hjul), 270 kr, slätt lock 70 kr
RUSTA: 56,6x38, 150 kr, slätt lock 30 kr
Biltema: 56x39 (hjul), 90 kr, slätt lock 20 kr

jossa5
0

#9 Ikea ser ju ut att ha bäst priser om man kollar storleken, så jag skulle personligen köpa två Samla eller Antonius:ar, då det är tillfälligt hamstrarna ska bo. :) Se till att plocka upp dom lite extra då dom är vana större (?) burar bara. :)

Mvh,

Candela
0

Fast eftersom SAMLAS's största låda inte finns tillgänglig för mig (och vid beställning av internet blir frakten 100 kr) så står det mellan SAMLA's näst största låda och Biltemas låda (skiljer bara 10 kr).

Och Biltemas lock ser lättare ut att göra hål i.. fast å andra sidan blir det upphöjningar inuti för hjulen..

Å tredje sidan har jag redan en låda från Clas Ohlsson, men det var himla svårt att göra hålet i den pga räfflat lock. Men då behöver jag ju bara köpa EN till låda.

Haha, komplicerat val 😛

Candela
0

Detta är Biltemas låda:
http://www.biltema.se/ProductImages/28/large/28-442_l.jpg

Och detta är IKEA's näst största SAMLA:
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/samla-lada__68541_PE182705_S4.jpg

Ser inte Biltemas rymligare ut? Jag menar att det inte går in lika mycket på sidorna på den.

jossa5
0

#12 Jo, den ser lite rymligare ut, det håller jag med om. :)
Haha, svårt val, absolut. Men kom ihåg att det är tillfälligt bara. :)

Mvh,

UlrikaD
0

Det man bör göra är att mäta botten på lådorna och se vilken som har störst mått. Många sluttar ju så måtten som anges i texten är ju högst upp.

Jag önskar Ikea kunde göra riktiga hamsterlådor.
Stora i botten och inte så otroligt jättehöga och otympliga.
Fattar de inte att hamster-Sverige är jättestora kunder hos dom?😃

Candela
0

#14 Vi får upplysa dem 👍

Men det var just det jag tänkte med Biltemas lådor, att de såg större ut i botten än IKEA's.

Candela
0

Nu har jag köpt en låda+lock på Biltema, samt en lödkolv. Har suttit och smält ut ett hål i locket och satt gallret från en gammal miniduna där. Tanken är dock att göra större hål sen när jag köpt fyrkantsnät.

Jag har en Clas Ohlsson-låda på vinden också, och jag funderar på om de går att stapla hyfsat. I så fall skulle det ju funka för bilresor utan att ta alltför stor plats. Måste ta ner den och testa någon gång, annars köper jag en till från Biltema.

Sen hade jag ytterligare en tanke! Om jag smälter ut ett hål i vardera låda och trär en Pringles-rulle igenom så kan ju hamster nr 2 få bo där permanent, här hemma. Sen när man åker bort sätter man lock från Pringles-rullar i hålen så att lådorna blir rymningssäkra.