Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1237 ggr
Sötizzen
1

Parningen

Hej jag har en Guldhamster hona som jag tänkt att para, men det jag fortfarande funderar på är att ska man bara sätta ihop dem eller ska jag ställa henne i vad jag kallar Brunstsällning när hon står rakt upp med svansen?

Mvh NattaSkrattar

Candela
0

Man kan inte "ställa" en hamster i brunställning hursomhelst, det gör hon automatiskt om hon brunstar och hanen är där (sen vet jag inte om hamsterhonor kan "tacka nej" till att paras? Det kanske vissa gör).

Hon brunstar var fjärde dag (har jag för mig?) så du får helt enkelt se till att lista ut vilken dag det går att para henne.

Rax
0

Msn kan visst ställa dem i parninsställning om de brunstar. Man kliar dem ovanför svansroten.

Rax Hamstrar på facebook.

Candela
0

Jo, OM de brunstar. Jag tolkade kanske det första inlägget fel.

Unicornpopcorn
11

läs på mer innan du ger dig in i detta. 

stort ansvar som du visar att du inte kan tillräckligt om!

lycka till.

LLinneaW
0

Du kan smeka henne över ryggen , men oftast när dom brustar så pass mycket att dom är redo att para sig gör dom det själva utan hjälp.

men håller med #4 läs på lite mer innan du ger dig in i aveln, så blir det säkert jätte bra!:)

Sara1214
0

#4 det står inte det! Hon frågar om brunsten. Inte om aveln. Aveln antar jag att hon kan. Annars ska hon inte ta ngn kull utan fortsätta läsa på. Men brunsten? Hon frågade om brunsten och det har väll inget med saken att göra. ja,hon kanske ska läsa mer om själva parningen men inte sedan om ungarna. Vad hon ska göra med ungarna vet du ingenting om. Du vet inte vad hon kan i det.🙂

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

gulzebra
3

#6: Brunst är en förutsättning för att kunna avla alls och har i allra högsta grad med saken att göra…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sara1214
0

Ja, men inte hur ungarna ska utvecklas..

Sara1214
0

Och deras trygghet.

jossa5
2

#8 Ingen som sa nåt om ungarna sen. Men vet man inte riktigt hur man gör för att para hamstrarna så kanske man behöver läsa på lite. Det är ju trots allt liv det handlar om.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

gulzebra
3

#8 och #9: Den enda som dragit in ungarnas utveckling och trygghet är du själv.

Men jo, det har med saken att göra. Nu låter du som en tjej jag mötte för många år sen - hon födde upp möss, men undrade vad de skulle ha för mat. Det hade inte alls med saken att göra påstod hon när jag tyckte att hon skulle läsa på innan hon fortsatte avla…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sara1214
0

Ja, och det var just det jag skrev. Men själva parningen kanske hon ska läsa på mer!:)

jossa5
1

#12 Jamen varför hoppade du på #4 och talade om att hon inte vet någon om vad som händer med ungarna osv?
#4 Skrev bara att TS borde läsa på med.

Mvh,

Sara1214
0

Jaja, men kanske om just parningen kunde hon ha skrivit. Och Ahh hoppa inte på henne. Sa bara vad jag tyckte och min åsikt.

gulzebra
0

Har man inte ens läst hur en parning ska genomföras så har man förmodligen inte läst tillräckligt om annat heller…

Sara1214
0

Det vet du nt

gulzebra
2

#16: Jo, det är just det jag vet. Jag skrev förmodligen, och läser man på tillräckligt så ska det till ett under för att kunna missa något så basic som ihopsättning.

Sara1214
0

Jaja, men det kanske inte är så för henne.

gulzebra
0

#18: Nej, men det kan inte du veta du heller. Det troliga är att hon inte läst på tillräckligt - överlag har hon ju uppenbarligen inte gjort det iom att hon missat en så pass viktig bit.

Sara1214
0

Ja, men då är det Bra att man frågar. Eller hur?

jossa5
1

#20 Absolut, det är bra att man frågar, men är det en såpass viktig grej för att det ska kunna paras överhuvudtaget så kanske man ska läsa på lite mer innan med.

Mvh,

Olivia8383
2

Men snälla sluta! Den här personen har gjort denna tråd för att hon behöver hjälp inte för att folk ska diskutera om hon är oansvarig eller inte. Hon kanske visst har läst om detta men kanske inte riktigt förstått och då ber om hjälp här. Jag vet inte eftersom att jag inte känner henne. Men det känns så fel att kritisera en person på detta sätt! Jag vet inte hur ni andra känner men jag förväntar mig att en uppfödare ska ta väl hand om djuren och föda upp trevliga och sociala djur. För varje uppfödare så finns det en första kull och jag ska få min om några månader. Då vill man ha stöd i alla frågor som man inte förstår och man blir bara ledsen om man blir kritiserad för något som man inte har erfarenhet av. För hur ska man veta något om man inte har gjort detta förut och om man kanske inte riktigt förstår den faktan som man har försökt att läsa på?? Det går inte!!! Därför så vill man fråga någon som har erfarenhet och gjort detta många gånger för att veta hur det går till. Då blir man väldigt sårad när man får sådana kommentarer och man får väldigt dåligt självförtroende och känner att ingen bryr sig och det är bara en dålig idé att göra detta för att alla bara tycker illa om en. Även om det finns de som stöttar en så tar man nästan alltid till sig de dåliga kommentarerna mer än de snälla. Jag tycker att vi ska hjälpa till istället för att kritisera den här personen och alla andra som ska ha sin första kull och behöver hjälp eller som behöver hjälp i andra frågor för att det är viktigt att man känner att folk bryr sig för annars kommer det att sluta med att ingen frågar något för att alla är så rädda att bli nedtryckta av folk här. Nu vet jag ju som sagt inte hur du som har gjort denna tråd har det med detta för att jag inte känner dig. ❤️

Jag hoppas att ni förstår mig och att detta inte blev så fruktansvärt jobbigt att läsa! 🙂

Hoppas att du kommer att få all hjälp du behöver Sötizzen och alla ni andra som behöver den som mest.

Puss o kram
/Olivia o Aguacate 😍❤️

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Sötizzen
1

Jag har läst på mycket på Shfs hemsida och andra hemsidor men det stog inget om det jag nu frågade.

Mvh NattaSkrattar

gulzebra
0

#20: Självklart, och det är det väl ingen som sagt något om heller.

gulzebra
1
Sötizzen
0

Har läst den  gånger.

Mvh NattaSkrattar

gulzebra
0

#25: Que? Svaret på din fråga står där, så svårt var det liksom inte att missa.

Sötizzen
0

Enligt mig så finns inte svaret på min fråga.

Mvh NattaSkrattar

Emmaslindh
0

#28 En hona är brunstig, dvs parningsvillig ungefär var fjärde dag. Då utsöndrar hon en lite frän lukt. Smeker man henne då över ryggen, så ställer hon sig ganska snart i parningsställning (olika för olika honor hur lång tid det tar). Då står honan helt stilla med halvslutna ögon och svansen står rakt upp. Då kan man släppa ner en hane till henne. Tänk dock på att ALDRIG vara i honans Bur då hon ser det som sitt revir. Hanens Bur brukar funka men helst en så neutral plats som möjligt. En Bur som är helt ny för dem båda funkar bra, eller liknande neutral plats. Själva parningen sköter paret helt själva, hanen parar sig flera ggr med honan och tvättar sig själv och henne emellan. Stod det i texten, svaret på frågan :) Lycka till!

❤️ Älskade husdjur 

gulzebra
1

#28: Då har du inte läst ordentligt. Och då kan jag faktiskt inte låta bli att undra vad mer du inte läst ordentligt, hur många viktiga bitar du missat, som är viktiga att veta innan man börjar leka gud…

Sötizzen
0

Ja men då kanske du inte förstod min fråga.

Mvh NattaSkrattar

Emmaslindh
0

Du frågade hur du skulle sätta ihop hane med hona och om honan skulle vara i parningsställning eller ej. Det får du svar på i texten.

❤️ Älskade husdjur 

gulzebra
0

#31: Jag förstod mycket väl din fråga, den går liksom inte att misstolka. Och svaret på den står i länken samt i inlägg #29.

Frosstis
2

Alltså, bara för det inte är helt klart hur man gör när man parar dem betyder det inte att man inte vet hur man tar hand om bebisar, när de ska säras, vad de ska ha för mat m.m. Ibland så känner man att man letar och letar och letar efter någonting men inte hittar det, och sedan har det stått framför näsan hela tiden. Jag tror att TS vet hur man föder upp en kull!

Sara1214
1

#34 exakt!:)