"Bantningstips"
Jag känner att jag behöver diverse bantningstips här till min herre här hemma som har lagt på sig väldigt mycket i hull. Tänkte dock väga alla 3 idag. Den ena killen är nämligen väldigt liten medans brodern är stor. Mc Muffin verkar dock ha gått ner på normal vikt. Hur mycket är det dom ska väga egentligen ? ^^ På ett ungefär?
Och hur ska man minska vikten på då Munin, som iallafall ser väldigt rund ut. Vi får väl se vad vågen säger. :)
55-65 g (egenuppfödd).
Fast vikt är inte så jätteviktigt, man ska kunna se på din hamster ifall den är för tjock/smal och den ska vara i bra hull. då spelar inte vikten så stor roll :)
haha jo, jag kan se på mina 3 att den ena är väldigt smal, den andra är för stor och den 3dje är precis lagom xD
Vägde dom alla 3 precis och det är extremt stor skillnad mellan dom.
Munin vägde hela 75 gr! Och han är stoooor och har blivit väldigt rund. Så det blir att få han att gå ner då..
Han vägde 37 när han kom till mig som bebis då.
Hugin vägde enbart 35 gr..vägde 31 när han kom till mig. Så han är alldeles för tunn men jag tror att han bara är väldigt väldigt liten i sig själv.
Och Mc muffin 67 gr och han är lagom i hull.
Har lite erfarenheter av tjocka hamstrar, så jag kanske kan hjälpa till lite. Om du ska få en hamster att gå ner i vikt så är ett tips inte ge mycket av ärtor, Barnmat, nötter, söta frukter och grönsaker (morötter, banan, äpple, majs m.m.), bröd, potatis, pasta, ris m.m. Mat som innehåller mycket kolhydrater ska du ge mindre av. Men kom ihåg att du bara ska minska på det, inte ta bort helt och hållet.
Sen kanske du behöver byta Foder på honom, jag vet ett pelltrerat Foder vid namn Oxbow healthy handfulds för hamster, som fungerar bra till överviktiga hamstrar. Det fodret går att köpa på en del veterinärkliniker, och i några djuraffärer. För mig så fungerade det väldigt bra att ge det fodret :)
Jag har haft en väldigt liten och smal dvärghamster en gång som vägde 35 gram som vuxen. Det gick inte att få henne att gå upp så mycket, hon var liten i kroppen helt enkelt. Men du kan ju försöka ge mer kolhydrater, fet mat (t.ex. solrosfrön) och mycket proteinrik mat som t.ex. köttfärs, fisk, ärtor m.m. Mat som t.ex. gurka, sallad m.m. behöver du inte ge, det innehåller inte mycket vitaminer och mineraler alls. Det kommer han inte gå upp i vikt av.
Det var lite tips från mig, lycka till :)
Mvh Alicia.
#1 för dvärghamster va?
#4 Menar du fodret? Det är för hamster, både för guldhamster och dvärghamster eftersom de äter samma föda.
Tipsen fungerar för både guld och dvärghamster :)
Mvh Alicia.
#4 vikten är för dvärghamster ;)
#4 Eftersom det är dvärghamstrar TS pratar om så tänkte jag inte på att skriva att det var för dvärghamstrar ;) Dvärghamstrar väger 100-200 gram ca.
#3 Tack så mycket. Ska försöka göra upp en matplan till dom båda faktiskt. Kommer bli lättare när jag flyttar hemifrån att styra mer över vad som finns hemma till dom, vad dom ska få och sådär. ^^ Men ska kolla upp det där fodert, för har märkt att han är väldigt förtjust i mitt egenblandade, som inte direkt är för hamstrar i viktnedgång. :)
Haha, oj såg inte att det inte var mitt inlägg hon svarat på. Mitt fel ;)
Mvh Alicia.
Är det denna röda förpackningen som kommer upp på google? ^^ http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&biw=1280&bih=891&tbm=isch&q=Oxbow+healthy+handfuls&spell=1&sa=X&ei=p51hUZ2FB4qK4ASYlICYBg&ved=0CE4QvwUoAA
#10 Kan inte se eftersom jag har google chrome, men förpackningen är röd i alla fall :)
Mvh Alicia.
#11 Ja men då är det säkert den :) Ska försöka gå på jakt idag då med andra ord efter en sån påse..Daaaadadaaadaaam.
#7 Bara en felskrivning misstänker jag, men visst ska det stå guldhamster väger mellan 100-200 g, inte dvärghamster? ;)
Men tackar för tipsen i denna tråd, då jag har en liten dam som väger några gram för mycket jag med. Ska se om man kan prova dra ner på lite saker innan jag byter Foder, då hon är jättekräsen.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#13 Oj.. Akwaaard 🤐☺️
#14 Haha, sånt som händer när man tänker fortare än man skriver, eller tänker på annat :P
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#15 Jaa, jag var helt inne i dvärghamstrar och hade bara dom i huvudet, lätt hänt xD
#16 Menar du guldar eller dvärgar xD ?
Iaf, min lillfis fick några mjölmaskar idag. Killer- javisst! Han käkade upp 4 stycken i ett nafs. Och hittade tyvärr inte fodert du rekommenderade goldenhamsters men jag får fortsätta min jakt ^^
Alltså när jag snacka om att dom vägde 100-200 g pratade jag om guldhamstrar, men hade dvärghamstrar i huvudet så råkade skriva dvärgar ist för guldisar :P
#18 jaaahanu är jag med xD