Resa iväg med hamster
Nu, är det ett tag tills vi ska åka nästa gång men men .. Ja.
Ganska många gånger om året åker jag och mamma iväg till mina kusiner och min mammas bror. Det är ca 25 mil dit, dock brukar vi stanna ca en timme på en affär. Skulle kännas bra att ha med lilla Muffin dit, eftersom att jag inte litar på dom som skulle få ta hand om henne om hon inte följer med.
Klarar hon detta?
Medan vi är i affären så är ju hon då ensam ute i bilen, risk att hon blir kall ju?
Hade tänkt att hon i såfall får sitta på golvet med sin Bur i baksätet.
Live
Laugh
Love 
Det bästa vore om hon fick stanna hemma. Det är stressigt för hamstrar att transporteras och därför bör man undvika detta så mycket det går.
Håller med #1. Det är bättre att i sådana fall ha någon som kan ta hand om hamstern medan ni är borta.
Vår hamster reser nästan varje helg t/r. Vi bor på en ö i skärgården och min särbo i stan. Båtresa 1,5 timme, bilresa ca 1 timme. Hon är i sin transportbox med mycket bomaterial och hon har även sin sandlåda med sig. Mycket mat och gurkskiva. Hon boar ner sig direkt och sover hela resan. Ibland vaknar hon och då brukar dottern ta upp henne och gosa med henne. Har inte märkt att hon skulle bli stressad eller ta någon skada av detta. Buren i stan trivs hon lika bra i som den hemma. Hon tycker även det är kul att springa runt i ett annat hus än hemma. Så visst kan du ta med din hamster. Se bara till att hon inte blir kall. Vi har transportburen i en mjuk kylväska och vi lindar in buren i en liten filt. Ställ henne inte på golvet i bilen, kan dra där. Om du är inne i en affär länge ta med väskan in då.
/camilla
Jag hade med mig min guldhamster till Sälen på sportlovet, en bilresa på ca 4,5 timme. Boris sov gott i transportburen hela tiden och tog ingen som helst skada av resan🙂
Jag reste mycket med min förra hamster, 3 timmars tågresa. Han brydde sig inte så mycket, sov och hade det bra! Ibland på tåget öppnade jag taket på buren och då kunde han sätta sig på sitt resehus och kolla ut, märkte ingen stress alls!
Tror det kan vara individuellt också.
Anna och taxen Max
Okej, om jag bestämmer mig för att ta henne med nästa gång får hon åka i sin Bur hela vägen till affären, sedan får hon sitta i transbortboxen inne i affären.
Efter det kan jag avgöra om hon blev stressad eller inte. :)
Live
Laugh
Love 
Kan det inte vara farligt att ha den i en stor Bur när man kör och allt? Känner själv att det vore ökad risk för skador om man måste bromsa lite kraftigt, kör över ett gupp eller något annat som kan sätta hamstern ur balans. Jag skulle haft hamstern i transport Bur under hela tiden i bilen. Då skulle hamstern inte kunna skada sig på samma sätt som i en stor Bur. En mindre yta gör att hamstern inte kan kastas omkring på samma sätt. Jag har kanske fel i mitt resonemang men det är så jag tänker angående säkerheten i en bil när det gäller hamster
Anna och taxen Max
#8 Det är helt sant. Helst ska man inte ha saker alls i buren förutom papper så dom kan göra ett bo, och gurka och lite hamstermat. Men dom brukar inte äta, dom sover mest. Men har man en större transportbur, ex en reptilbox så går det bra. Jag har transporterat från göteborg-falun i en miniduna, har gått hur bra som helst varje gång. Dock ska man inte chansa, det är som med hamstervadd. Går bra tills det händer en olycka.
Fast då hade jag bara en mini transportbur, men nu har jag en stor så jag kommer kunna transportera längre sträckor i den.
Det är som att ha en bebis "lös", att den bara sitter på ett säte eller i knät där fram.
#9 precis så jag tänkte.
Anna och taxen Max
#11 Hur ska du åka? Bil, tåg, buss, flyg?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Och hur ofta….?
Jag skulle rekomendera att på motorvägen har du din hamster och på dom små vanliga vägarna har din lilla hamster i transportbur ^.^
#11 precis som #12 och #13 frågar. Om du ska åka en gång eller eller fram och tillbaka så tror jag att det är lugnt. Ska du åka tex en gång i månaden skulle jag försöka lösa det på något annat sätt. Sen är allt hur din hamster reagerar på att resa. Jag reste med min hamster igår till veterinären och det var en bit. Tror vi var på resande fot ca 4 timmar totalt. Jag hade honom i bilen och han sov så sött hela vägen. Jag städade buren i torsdags och jag använde en 2 liters glasslåda med massa hål i som transport Bur. Så jag la lådan i buren så han fick lära känna den. Fyllde jag den med den gamla sanden (jag har Sand som bottenmaterial) och lät den vara i påsen med resten av den smutsiga sanden (stängd såklart). Innan jag gick och la mig gjorde jag ordning buren med lite Sand på botten, papper och och sånt som en hamster på äventyr behöver (allt utan gurka). Sedan la jag tillbaka lådan i påsen med den smutsiga sanden och knöt igen. Där fick den stå över natten. På morgonen stoppade jag ner en bit gurka och en bit morot, väckte hamstern och ner i burken. Vet inte om det gjorde någon skillnad eller så men han sov som sagt sött hela vägen till veterinären (10mil enkel väg) och jag kunde till och med springa in på apoteket :)
Anna och taxen Max
Jag ska åka bil en gång fram och tillbaka, kanske två. Nu i sommar så absolut inte oregelbundet!
#14 ingen bra ide. Krockat dom så flyger hamstern. Vaför ska hon göra så?
#18 Tja, i en Bur flyger inte hamstern eftersom ifall man har en transportbur ska den helst vara bak bland packningen, alltså sitta relativt fast. Då flyger inte transportburen ifall de skulle krocka.
Ifall hon hade haft hamstern lös och de hade krockat, då skulle hon med stor säkerhet tappat hamstern som flyger hejvilt i bilen. Alltså ingen bra ide.
#19 Jo visst det skulle ju kunna hända, men jag menade att hon skulle ha den stora buren och en transport Bur med sig där hon sitter och när hon närmade sig/kom till dom småvägarna att hon tog ut hamstern ur den stora buren och la hamstern i transportburen och höll transportburen så hamstern inte blir rädd om det kommer gupp m.m.
#20 hmm nu förstår jag inte riktigt..
Menade såklart transport bur
Vi åker bil dit på loven. Hur ska hon kunna känna sig trygg för att sova osv i transportburen har en sån här:
Live
Laugh
Love 
Den transportburen är ju jätteliten ;/ Jag har själv en sådan, och min hamster har aldrig kunnat sova i den. Fast om du tar väldigt mycket Bottenmaterial och mycket papper så borde det gå! :)
, Ja vi köpte den för att kunna ta hem henne.
Om man hade tagit henne i en kartong hade hon nog gnagt sig ut.
Haha. Hon var väldigt livlig i affären, haha.
Live
Laugh
Love 
Stressigt,nja det beror helt på hur hamstern är och vad den är van med. Jag har haft med min hamster casandra med på resa många gånger. Inga problem där inte. Har varit hur go o lugn som hälst och har inte stressar ett dugg. Vill du ta med hamstern så gör det. Men se till att den hålls varm. Du kan ta med en filt och linda in transport buren i den. Men se till att det finn nån form av lufthål så inte filten täcker hela transport buren. Hur man får en resvan hamster är enkelt. När de är små, vänj dem att vara i tranportbur och gå bär den vart du än går i huset lägenheten. Vänj ungarna tidig men försiktigt med olika störande ljud,samt lukter. Som ex en fräsande stekpanna när du är och kokar i köket,eller liknande. När de blir vana med att bli buren i en transport Bur samt med olika sorts ljud så kommer de att bli en streasfri resvan hamster. Min kompis hade problem med hamstrar som skrek av panik vid transpotering och var helt strässade. Då tippsade jag henne om min teknik och hon prövade den och hon har inte haft problem med nervösa och stressade hamstrar vid resa eller transport sedan dess.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#27 tack för tipsen! Ska jag absolut testa! Tror det funkar nu även om han inte är en unge längre?
#28 Jodå, det funkar med vuxna hamstrar med…🙂
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/