hur ska jag få en hamster
hej jag vill ha en hamster men min mamma vill inte att jag ska ha ett husdjur till för jag har en kanin med men jag som gärna vill ha en hamster hur gör jag

Först kan du ju fråga henne varför hon inte vill att du ska ha ett till husdjur, om det är för att du har en kanin och det är för mycket så kan du ju förklara att hamstrar inte behöver så mycket (för dem behöver ju faktiskt inte alls mycket).
men hon kommer inte lyssna och om jag köper den på blocket får jag ju med allt till den
Då är det nog bara att vänta.
Sen vill jag påstå att en hamster behöver ganska mycket ändå. Även om det är ett litet djur som bor i en liten Bur så ska man ju ha tiden med den också, mat och vatten, städa buren, och sen varje dag ta upp hamstern ur buren så den får springa omkring på andra ställen.
Plus att man ska ju kunna ta den till veterinären om det behövs, och sådana saker.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#4 Nja, det låter kanske mycket det du säger. Men att städa buren, det är ju olika hur ofta det behövs osv. Mat och vatten, tar inte särskilt lång tid att byta eller fylla på? Eller? Att ta upp hamstern ur buren, ja, men det är ju ändå kul och inte jobbigt så det blir ju inte direkt mycket att göra. Veterinär, jo precis, om det behövs. :) Så nej, tänk efter själva. Det är inte alls mycket en hamster behöver! Om det är många hamstrar man har, då blir det mycket att göra.🙂
#5 alltid innan man ska skaffa sig ett djur, ska man fråga sig själv- har jag tid, plats och pengar? tiden för en hamster behövs faktiskt. De kan inte sitta i buren i 23,5 timme bara för att du bara orkar gosa med den i en halvtimme. Eller sitta i buren 20 timmar för att du rastar den i rasthagen i 4 timmar. En hamster behöver mer än så, de behöver aktivering och de behöver jobba.
Plats behöver man faktiskt. Man tror att "en hamster kräver ju ingen plats alls", men gissa vad, min hamster tar upp halva mitt rum, och en halv bokhylla.
Pengar är inte så jättemycket man behöver. Man kan göra egna hus och leksaker- som kostar flera hundra kronor i affären. Men veterinären- där rusar hundralapparna snabbt upp. Så det gäller att antingen försäkra eller spara pengar varje månad ifall det kommer behövas.
Ett djur som tar lite plats, kräver lite tid och det knappast behövs någon ekonomi för- det är en vandrande pinne.
Fråga din mamma varför hon inte tycker du borde ha ett till djur, kanske finns det bra skäl till det du inte tänkt på innan? Annars är det bra att veta vad hon oroar sig för och jobba utefter det 🙂