Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3532 ggr
lovemyran
0

HJÄLP vårtor i ansiktet

Hej 

köpte en hamster för 1 månad sen, den har konstiga vårtor/blåsor i ansiktet och några på andra ställen på kroppen, men mest i ansiktet. Vad är de här?? hon är frisk i annat fall :)

Tacksam för snabbt svar!!

UlrikaD
0

Var har du köpt hamstern? Uppfödare, djuraffär? Ifall du köpt på djuraffär, i vilken stad bor du och i vilken djuraffär är den köpt?
Har du köpt från uppfödare så ta kontakt med uppfödaren direkt.
Har du möjlighet att ta bild på hur vårtorna ser ut?

jossa5
0

Vad är det för hamster du har köpt? Är det en guldhamster? Låter som att du borde kolla upp med veterinären, för blåsor i ansiktet och på kroppen låter inte alls bra.
Kan du ta bild på blåsorna?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

lovemyran
0

köpte den av en kompis som inte ville ha kvar den

hon har nog köpt den på djuraffär här i gävle där jag bor. har ingen kamera som ja kan föra över på datorn från eller telefon :( är det något farligt hon har?? :(

lovemyran
0

En guldhamster..

UlrikaD
0

Det är ingen som inte är veterinär som kan säga om det är farligt eller inte. Men det finns en sjukdom som bara guldhamstrar får som heter Papova som ger vårtor.
Men det finns även andra sorters vårtor som en hamster kan få. Det hade varit lättare om man hade sett bild.
Du kan ju söka på Papova och se ifall de bilder som finns ser ut som det som din har.

lovemyran
0

Det är liksom som att tex runt munnen där hon inte har lika mycket päls så ser man bara att det är som utbuktningar, samma färg som huden :( 

på resten av kroppen kan jag känna dom, och se dom om jag ''delar'' på pälsen .. :/ de är bara lite röda, skulle lika gärna kunna va ''hudfärgade''

Anna4077
0

Jag skulle kolla upp det hos veterinären. Ring dom så fort dom öppnar i morgon.

Anna och taxen Max

lovemyran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kanske är det då .. fr hon ser ut som denna hamstern runt munnen, fast hon har flera stycken vårtor, och vissa är strre än sådär !!

är de en farlig sjukdom?? hur får man bort den??

jossa5
0

Är det Papova går det tyvärr inte att rädda hamstern. Man måste avliva den för det är en väldigt smittsam sjukdom, så man vill absolut inte att det ska sprida sig till andra hamstrar.

Håller tummarna att det är något annat som inte är farligt. Men ring veterinären imorrn och be han om hjälp!

Mvh,

UlrikaD
0

Här är en länk på olika bilder på papova-virus på hamster. Det finns en del andra läskiga bilder i den här länken så man inte öppnar ifall man inte vill se sånt. Men kunde inte sitta och plocka bild efter bild.

https://www.google.se/search?q=papovavirus+hamster%2Bpicture&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZglaUaWfEubj4QSa_YDgCw&ved=0CCsQsAQ&biw=1024&bih=655#imgrc=A9ebWLZe9LTbZM%3A%3BHoFZ7ynu3UayxM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petfoto.de%252Ffotos%252Fdata%252Fmedia%252F1%252Fjana8.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hamsterhilfe-nrw.de%252Findex.php%253Fpage%253DThread%2526threadID%253D5193%3B392%3B320

Papova är tyvärr en sjukdom som man inte blir frisk ifrån.

lovemyran
0

hon ser ut sådär!! hon har några sådana mycket utåtstående vårtor.. :'( 

åh jag vill inte att hon ska dö…

Vildvittrans
0

Det är ju inte säkert. Ring veterinären imorgon och tänk på att inte hälsa på kompisar som har hamstrar eller liknande tills du vet. Det är som de andra sagt väldigt smittsamt. Håller tummarna för att det är något annat!

Kram

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

UlrikaD
0

Nu är jag ingen veterinär och kan absolut inte säga med säkerhet att hon har papova. Men har hon det så är det inte bara på utsidan det syns, de blir även sjuka på insidan. Så får de vårtor och det konstateras att det är papova så är tyvärr avlivning det enda som finns att göra.

Så du måste ringa veterinären direkt imorgon bitti. Sen måste du också säga att du misstänker papova, för det är en sådan smittsam sjukdom mellan guldhamstrar så det är inte säkert att de vill att du ska sitta i väntrummet utan ska gå direkt in.

Sen är det ju så att om hamstern kommer från en zoo-affär så är risken väldigt stor att fler hamstrar därifrån har det och har flyttat till andra människor. Samt att affären kan fortsätta ta in hamstrar från samma ställa där smittan finns. Vilket ju naturligtvis absolut inte är bra.

Men du behöver en veterinär.

lovemyran
0

Tack.. ska prata med min mamma att vi måste åka till vetrinär imorgon.

Anna4077
2

Om det är papova, borde man gå till djuraffären och medela detta? Tänkte på om det finns någon typ av smittskyddslag? Håller tummarna för dig att det är något annat och allt blir bra! Kramar till dig

Anna och taxen Max

lovemyran
1

Ska fråga min kompis jag köpte hamstern av var hon köpte den. Sen så kommer jag säga till djuraffären om de e något farligt. men känns dumt att oroa i onödan :(

Be-Bopz
3

Jag hoppas innerligt att det inte är papova, sen beror det på hur pass kunnig denna veterinär är, han kanske säger att det är helt vanliga vårtor. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är en duktig veterinär.

lovemyran
0

jag hoppar också att det inte är papova :( vad kommer det ens ifrån? hur kan det finnas något så hemskt :( 

min fina hampis<3

[Ingunn_1969]
3

Om du behöver stöd och hjälp med något, ta kontakt med affärerna t.ex så hjälper jag gärna till. Jag bor i Gävle. Hoppas det går bra med din hamster och att det visar sig vara något ofarligt!

[Avarice]
3

Tyvärr kan papova bara konstateras genom obduktion, däremot kan en veterinär bedöma utifrån själva vårtorna om det är papova ändå…. det låter tyvärr inget bra det du beskriver 😕 En hamster skall inte ha vårtor över huvud taget och om de bara dyker upp sådär så är det stor risk att det är just papova eftersom det härjar i delar av Europa just nu….

Men som andra redan skrivit, det är VIKTIGT att du tar kontakt med veterinär idag.

Rebornbabyn
3

Jag håller tummarna på att det inte är något farligt för din lille vän.❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

jossa5
1

Har du varit till veterinären idag? Hur gick det?

Mvh,

Rebornbabyn
1

Det undrar jag med…

lovemyran
0

Jag ska dit imorgon dom sa att de inte vart nån papova här i gävle så de säkert inte är därför han har vårtor. så de va inte så akut. :) hoppas de e så.

Be-Bopz
2

Förlåt att jag säger det det, men oftast så vet inte ens veterinärerna vad det är, sen vet vi att djuraffärerna har haft papovan, så helt säkra ska de inte vara. Men jag hoppas för din skull och även för allas vår skull oxå att det verkligen inte är papovan :)

lovemyran
0

#25 jasså?? 

han har fått några fler såna ''vårtor'' och idag är han lite seg i kroppen, han ligger helt stilla i min hand. Han har alltid vart jätte pigg och har knappt gått å gosa med han… kan det verkligen gå så från en dag till en annan :(

Frosstis
0

Stackarn..:( jag tror faktiskt det är papova, tyvärr.. Hoppas det går bra imorgon hos veterinären

lovemyran
0

också jag då, det är en HON. är så van vid att ha en hane.. haha.

lovemyran
0

#27 ber innerligt att det inte är papova.. fast jag måste nästan inse det själv :( 

så synd om henne. .. fy

Frosstis
0

Så hemskt :(

UlrikaD
13

Nu behöver det såklart inte vara det, men det låter inte så jättelovande.

Veterinären kan inte säga så för något fall måste vara det första i Gävle. Det fanns inget fall i Göteborg heller…förrän det första kom. Fanns inga fall från djuraffärer i skåne…förrän det första kom.

Vanliga vårtor påverkar inte hamsterns allmäntillstånd. Det är som om vi skulle få en finne eller vårta. Vi får ju inte feber, blir långsamma, trötta osv pga det.

Men om det är papova t.ex så påverkar det även att de blir sjuka från insidan och det går tyvärr inte att se så länge de är i livet. Men när hamstern blir påverkad på det sättet då är det någonting som är galet och det är inte bara vårtor.

Nu ska du ju till veterinären imorgon, men det jag tänkte på att du kunde göra är att ta bilder på vårtorna och skicka dom till SVA. De har bäst koll av alla. Fast sen kom jag på att du ju inte hade möjlighet till att ta bilder. Men om veterinären är osäker så tycker jag att det är någonting du ska föreslå veterinären att göra.

Här är SVA:s hemsida fast veterinären vet ju vad det är ifall du säger namnet bara. http://sva.se/

Här är en direktlänk till där det står om papova på hemsidan:
http://sva.se/sv/Djurhalsa1/Ovrigt/Hamster/

Hoppas allt går bra. Men ifrågasätt veterinären ifall du känner att det inte är rätt. Och tänk på just det att vanliga vårtor inte påverkar allmäntillståndet, då måste veterinären säga vad det beror på också.

Be-Bopz
1

Tack Ulrika, jag tänkte skriva ngt liknande, men var för trött för att hitta rätt formulering.

[Avarice]
2

TS

Hoppas du förstår att ingen av oss VILL att det skall vara papova, givetvis hoppas alla på att det inte är det. Det är bara en sån smittsam och vidrig sjukdom att alla är mån om att det undersöks 😕

Här själv en hamster som varit i kontakt med papova och som tur är inte utvecklat symtom, dock har jag livstidskarantän på honom. Förstår hur hemskt det är att inte veta…

Lycka till i alla fall 😮

lovemyran
0

#34 nä, jag frstår väl att ni inte vill det, hade ni velat det hade ni vart ganska hemska människor ;) 

Jag ska säga det där till vetrinären ulrika. :) tack.

Rebornbabyn
1

#34 Jag håller tummarna på att det ska bli så bra som möjligt. ❤️

När skulle du till veterinären med henne?

Anna4077
0

Håller verkligen tummarna för er båda.

Anna och taxen Max

UlrikaD
1

Hur gick det?

Amorita
0

Stackarn om det är papova, det är en sån hemsk sjukdom :(

lovemyran
0

Hon är död nu.. :'( fick avliva henne för de visste inte säkert, de kan inte veta till 100 procent. men att de var nästan säker på att de va papova o därför är avlivning de bästa :'(

klarar inte av o ens va opå denna sida vill inte se nå hamstrar mer. å min kompis jag fick henne av hade tydligen också köpt hene på typ blocket så vbet inte vilken djuraffär hon kmr från eller uppfödning.

Anna4077
0

Fy va tråkigt! Kramar till dig. Det är det starkt beslut du tagit och rätt sak att göra.

Anna och taxen Max

UlrikaD
3

#39 Beklagar verkligen. Jag förlorade mina pga eventuell smitta förra året så tyvärr vet jag hur du mår. Men du gjorde det rätta, hon mådde inte bra. Förstår om du behöver en paus härifrån. Men vi är många som tänker på dig, jag lovar. Även om det kanske inte hjälper just nu:(

Be-Bopz
0

Jag beklagar verkligen, det är inte alls roligt att förlora en kär vän.

Hamsterlycka
0

Jag beklagar så mycket.. kan inte alls vara kul i den situationen du var. :(

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[etsan]
0

Beklagar så mycket! Men det var iallafall det bästa för henne.

jossa5
0

Åh, jag beklagar verkligen! Det är verkligen jättetråkigt!

Mvh,

[Ingunn_1969]
0

Det var trist att höra. Beklagar!

[körsbärsblomma]
0

synd om dej 😕 tre styrkekramar i från mej och min kanin 🤗🤗🤗

Rebornbabyn
0

Jag tycker med synd om dig! :(

annakarin_li
0

Styrkekramar till dig! Vila i frid lilla söta pälsboll :-(

Zaviie
0

Beklagar, kan inte tänka mig hur jobbigt det måste varit 🌺

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Fiona1234
0

Beklagar sorgen ;(, " Styrkekramar " ❤

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning