Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 1022 ggr
Dvärgis1234
0

En till hamster?

Hejsan alla hamster älskare där ute hoppas ni haft en underbar påsk!

Jag har en fråga jag ställt förut men måste få svar!

Jag har en dvärghamster (vintervit) hona på 2,5 ca månader jag fick inte köpa två hamstrar av zoo:t men jag har läst lagen o det måste vara 2 o 2 kan man köpa en till hamster nu eller är det för sent? jag har en stor Bur med plats till två och en annan sak : 

VILKET KÖN : HONA ELLER HANE?

Skriv inte om hur det går till när hamstrarna får ungar osv vet hur det går till så egentligen inga problem om de får ungar har fler burar vid sidan av.

Mvh: Emmy&Kokos❤️🙂

Tuva_sjodin
0

Jag har samma problem fast min är äldre… Jag har läst att som antingen kommer att para sig eller döda varrandra. Jag tycker inte att det är fel att prova men man får vara på sin vakt!!

Dvärgis1234
0

#1 det är verkligen svårt att veta vad jag skall göra men alla säger till mig att man inte ska avla på hasmtrar ifrån zoo men min lille sötnöt har aldrig gjort något dumt bara nafsat lite när man luktar mat 😕

Tuva_sjodin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jaa samma med min!!! jag skulle ha testat om min var lite yngre så kör på det!!

Dvärgis1234
0

Nemen vilken liten sötis gillar att gosa ser jag🙂❤️

minihamster
1

Du kan ju testa med en till hamsterbebis och komma överens med uppfödaren att ha den på test och lämna tillbaka den om de bråkar. Du måste såklart köpa en till hona då för annars får du massa hamsterbebisar. Du kan inte heller veta att din hamster är en ren vintervit eftersom den är från djuraffär. Den är antagligen Hybrid. :)

//Josephine :)

Tuva_sjodin
0

#4 jaa självklart han bits aldrig osv!

Dvärgis1234
0

#5 jaha okej tack för tipsen jag bor i gbg o har välldigt svårt att hitta uppfödare darför har jag tänkt att jag kan testa från zoo också för jag har burar vid sidan av ifall att det inte funkar… :/

Dvärgis1234
0

#6 härligt :)

[sara&skrållan]
0

#2 Jag tror dem flesta säger att man inte bör göra det just för att djuraffären kan köpa in från grossister som bara avlar hamstrar hejvilt vilket kan ge dem sjukdomar som man inte vill föra vidare.

Frosstis
0

klart du inte ska ha ungar även om du har burar. tänk dig att skaffa barn gång på gång på gång tills du dör av utmattning. du ska såklart ha en hona om det är det könet din nuvarande hamster har. egentligen är jag helt emot djuraffärer men du gör väl som du vill även om det inte är bra. och se om du kan lämna tillbaka hamstern om dt inte funkar. har skrivit några metoder inne på dhif. lycka till

Dvärgis1234
0

#10 jag tycker faktist att det är lite fjantigt att folk tror att alla zoo affärer är jätte dåliga osv o att hamstrarna bits o håller på en fördom som är fel!!!!

Men visst vet jag att hamstrarna kanske inte mår bra under tiden innan de köps upp av zoo o det vill man ju inte så jag hatar också zoo affärer på det viset förlåt om detta låter arg inte så jag menar :( 

Jag behöver veta vart i gbg det finns dvärghamster uppfödning för jag kan inte "åka" någon stans för att hämta hamster om det inte är inom gbg! 

FIN BLOGG FÖRESTEN :D!

Frosstis
0

jag tror inte att alla djuraffärer är dåliga. det finns bra också, men väldigt få. om djuraffären föder upp hamstrarna själva och tar bra hand om dom, och inte tar från grossist, då är det okej tycker jag. det finns inte så mycket dvärghamster uppfödare i göteborg, men wilmaP på if finns, men hon tar inte många kullar. sen finns det charlie2006, men hon tar bara på campbells..

Vildvittrans
0

Nu har inte jag läst igenom hela tråden. Men så här hade jag gjort:

Skaffat mig en unge av samma kön från en uppfödare och provat sätta ihop med den du har. Fråga uppfödaren om man får lämna tillbaka den lilla om det inte skulle gå att sätta ihop dom.

Vill du avla kan du sedan para den hamstern från uppfödare istället. Bor det en uppfödare nära dig kanske du till och med kan be att få hjälp med tips och råd och kanske få ta över en lite äldre hane eller låna för parning.

Det är inte för att hamstrar från djuraffärer bits man inte borde avla på dom. Det är för att de är blandningar mellan Vintervit och Campbells (för det mesta) och då kan det dyka upp trista sjukdomar så som diabetes och annat tråkigt. Det är också så att ju fler som hela tiden fortsätter avla på hybrider desto fler hybrider kommer det finnas. Snart finns inga rena arter kvar i fångeskap och hade inte det varit väldigt tråkigt när det även är bevisat att hybridavel inte ens är bra för hamstrars kropp och hälsa?

Jag tycker det är superkul om fler vill prova på att avla och så länge man tar reda på fakta, tänker på att man kanske inte får sålt alla ungar med en gång osv tycker jag det är jättebra. Men jag hoppas som sagt ni hellre väljer att ta era kullar på hamstrar från oss uppfödare istället :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Vildvittrans
0

Sedan är det större risk att få en otrevlig hamster från djuraffärer eftersom de köper hamstrar från grossister. Grossister bryr ju sig inte om att bara para snälla och bra föräldrar. De hanterar ju inte ens hamstrarna så de vet inte vilka som är trevliga ens. 
Men självklart bits inte alla! Och även hamstrar från uppfödare kan nypas till. Fördelen är att man då kan vända sig till uppfödaren för att komma till rätta med beteendet eller bli erbjuden ny hamster om det skulle visa sig att den man köpt inte är "bra i huvudet" :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Dvärgis1234
0

#14 tack för allting jag känner mig mycket tryggare i sättet att veta nu men jag har väldiga problem som sagt att hitta en uppfödare på dvärghamster i gbg kan inte ta mig någon stans har ej bil o kan inte ta mig via kollektiv trafik utan för göteborg……