Miljöombyte och reaktioner på detta
Hej!
Var nyss bortrest en vecka och min moster var hamstervakt, fick med sig den vanliga maten och instruktioner om hur man tar hand om hamstern, han har ätit, sprungit i sitt Hjul och klättrat på hennes soffa dagligen. Idag kom hamstern hem igen och hon berättade att han bytt sovplats - till sin toalett! Han har flyttat en del papper dit och ligger även där nu när han är hemma (dock bara varit det en timme ca). Frågan är var han nu kissar och hur man kan bryta detta beteende?
Jag kollade även igenom honom och hans tänder är VÄLDIGT orangea, innan var de ljusorangea/bruna och nu är de som en apelsin i färgen, alla utom en tand i underkäken. Dock har han gnagt på de saker i buren som är till för att gnaga på och äter, tänderna har inte ökat i längd. Vad kan detta bero på, att de ändrat ännu mer i färg (jag vet att de ska vara orangea) samt att en tand är oförändrad? Kan det bero på mer färsk mat (antar att han blivit supernogrannt omhändertagen och kanske fått i sig lite mer färsk mat än vanligtvis)?
Hur brukar ni göra när er hamster byter miljö ett tag och hur påverkas hamstern vanligtvis av detta? Är min hamsters reaktioner normala?
Att dom byter sovplats är inte ovanligt. Dom sover där dom känner sig trygga. Muffin har haft flera olika sovplatser under dom senaste veckorna. Hon har bl.a sovit i toarullen, bakom hjulet, huset, det andra huset, bakom huset.
Muffin flyttar också sitt dit hon sover.
Live
Laugh
Love