AKUT!!
Hejsan, min hamster har hamsterungar och hon har rymt!!! Vad kan jag göra??? Ungarna är lite mer än 1 vecka gamla. Jag funderar på om hon kommer tillbaka då hon har ungarna men är rädd för att hon inte ska komma tillbaka i tid!!!!
HJÄÄLP!!?
Vart har ni buren ? Försök leta och lägg ut nötter,gurka osv så hon kanske kommer tillbaka. Ajdå .. Försök kanske handmata dom och lägg in extra mycket papper så dom inte fryser, är inte så bra på hur man ska göra när mamman har gått bort / rymt. Hoppas nått hjälper :) Lycka till !
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag tror mamman återvänder till ungarna, det är naturligt att mammahamster ger sig iväg på upptäcksfärd för att samla mer mat osv, speciellt när hon har ungar. Se till att buren står öppet på golvet där hon kommer åt den, men se till så att inga ungar rymmet.
Så länge bör du stödmata och se till att de är varma.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack! Kan man mata dom med typ bebismat eller liknande? Eller kan dom äta sådan mat? Grejjen är ju den att hennes Bur är högst upp i en hylla. Tror ni att dom klarar sig tills jag kommer hem från skolan? Det var min mamma som smsade mig och skrev det så jag har lite smått panik
se till att ungarna har det varmt å gosigt. inget drag.
ställ buren på golvet så hamstern kan gå in igen.
ungarna är så små att de inte än kan rymma.
är det en dvärghamster så kan hon ha grävt ner sej i spånet. vissa gör så en stund för att få sova ut.
guldar är mer ovanligt att de lämnar ungarna för att få sova ut.
har ni en hög Bur så bygg upp så hon kan ta sej in igen. gör en trappa av tex böcker.
är hon inte hemma till kvällen så hitta en amma,surrogotmamma till ungarna.
de är ännu för små för att äta all den mat de behöver själva och att ge flaska,pipett till en hamsterunge är väldigt svårt. det går men man får inte ge för mkt. sen ska de tvättas på mammans vis för att hålla igång tarmarna.
hittar du ingen amma så kontakta djurhjälpen,djurjouren,djurensvänner mfl å kolla om de vet nån som kan hjälpa till.
Okey, jag har en annan hamster som ev får ungar nästa vecka på måndag. Men hur långt innan får en hamster mjölk? Mamma kommer hem vid 1, jag bad henne att lägga dom i en burk på golvet med spån och papper. Jag hoppas innerligt att dom lever tills dess!!! Jag är asstressad och kan inte jobba ordentligt i skolan. Vill HEEEMM!!
Tycker du ändå ska vara försiktig så att ungarna inte rymmer, även om de är små kan de lätt ramla ut av misstag beroende på vad du har för Bur.
Varför flyttar du på ungarna? Bättre om du tar ner buren och ställer på golvet annars är det stor risk att mamman stöter bort ungarna.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Om du ställer ner buren på golvet så söker sig (förhoppningsvis) honan sig hem till sitt hem och sina bebisar.
Men en burk med bebisar kommer hon troligtvis inte att gå in i. Då är risken stor att hon går fram och sen försvinner igen. Och nästa gång kanske hon inte kommer tillbaka igen.
Men grejjen är den att buren ÄR en ombyggd hylla och dom bor högst upp! Men mamma smsade att hon trodde att hon hade gett dom mat. Vet inte riktigt om hon har tagit ut dom eller låtit dom vara men hon skrev det när hon nyss kommit hem så jag antar att hon inte har tagit ut dom

Men varför trodde din mamma att hon gett dem mat? Det är inte så vanligt att hamstermamman kommer, matar och sen går igen. Någon bör ju sitta på vakt, eller gillrar upp en fälla så hon kommer in igen.
Det är inte bra för bebisar att ligga exponerade så. De behöver värme för att överleva. Ska de vara utan mamma så behöver de antingen värmefilt, värmeflaskor, eller lägga dem i någonting annat. Jag har haft robbe-bebisar i en fingervante en gång.
Kyla är nästan värre än matbrist när de är så där små.
Jag funderade också på det, men jag vet inte.
Ärligt talat så är min mamma inte särkillt kunnig osv så jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet faktiskt inte…..
Tycker ändå inte att du ska flytta på ungarna, kom på ett sett så att honan kan ta sig upp igen istället. De är skickliga klättrare med lite hjälp. Lägg ut tjocka och mjuka kuddar runt hyllan ifall hon skulle falla.
Har hon inte kommit tillbaka rekommenderar jag dig att köpa ersättningsmjölk på biblioteket och ge 1-2 ggr i timmen. Den mjölken kan aldrig ersätta moderns mjölk men det är absolut bättre än ingenting. Strö även sallad, ärtor, broccoli och havregryn m.m över boet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#11 Hoppas du menar att hon ska köpa på apoteket.😉
Haha asg bibloteket ?! Haha sry :D
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#12 Haha jo det hade nog varit lite smidigare 😃 Autocorrect på dessa apple-produkter har aldrig varit någon vän till mig direkt..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hon har ej kommit tillbaka ännu. Jag har en fråga, kan man ge mosad morot med lite äggula och vatten?

De behöver mjölk i den här åldern, de kan inte äta riktig föda ännu.
Men hur ska jag mata dom? Har inte så liten nappflaska :s
Btw, ungefär vilken ålder börjar dom äta fastare föda? Om man gör det flytande då?

Kmr mjölkersättning på apoteket, en liten 0.5ml doseringsspruta och lite, lite i taget i mungipan.
Deras magar kan inte smälta sån mat ännu.
Okey. Ska be mamma köpa det
Åhh! Hoppas hon kommer tillbaka snart!
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Har du inte hittat mamman än??
Rax Hamstrar på facebook.
Hoppas du hittar henne snart, men som sagt mjölkersättning för kattunge finns att köpa på apoteket
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Hon hittades nyss. Men är lite rädd för att hon ska stöta bort sina ungar då jag har matat dom en gång med mjölkersättning och tagit i dom s: Har satt in henne i buren och gav henne mycket färsk mat, ska låta henne vara ett tag nu!

Skönt att du hittade henne!
Nyfiken på hur det gick sen?
Hon hittades på kvällen och ungarna lever! =)
Vilken tur! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag funderade mest på hur det gick med den lilla familjen, om mamman tog väl hand om bebisarna sen 😉
Jaha, jadå! :D