Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1888 ggr
Candela
0

Klåda.. Ohyra eller damm?

De senaste två dagarna har min flicka börjat klia sig mycket. Det har inte blivit några kala fläckar än, men hon går och gnider sig mot saker osv.

Detta började ungefär samtidigt som det skulle tapetseras om i vardagsrummet.. Självklart flyttades hon till ett annat rum, men slipdamm hamnar ju överallt i lägenheten, om än i väldigt små mängder. Kan sånt damm framkalla klåda?

När hon fick flytta till ett annat rum flyttade jag in henne i en mindre Bur som har stått på vinden ett tag. Kan det ha varit ohyra i den? Detta har dock aldrig hänt tidigare, och jag förvarar alltid just den extra-buren på vinden när den inte används.

Och ja, i precis samma veva som allt detta köpte jag även en ny bur-sand men som visade sig vara mycket dammigare än den förra. Har nu gått tillbaka till chinchilla-sanden som hon alltid haft tidigare.

Om jag blåser i pälsen så kan jag inte se nånting alls, varken prickar, kryp eller rodnad. Jag är himla förvirrad..

Vardagsrummet är färdigt och jag ska nu skura ur akvariet som står därinne ordentligt, innan hon får flytta hem igen. Ska jag avvakta och se om klådan ger med sig?

NinjaKakan
0

Vad har du för burunderlag?

Har du bytt Foder eller vilket Foder har du ?

Djuret som varit i buren innan, har det haft någon ohyra?

Min herre som numera somnat in fick skabb, och han kliade sig hela tiden, men han hade också kala fläckar och rodnader.

Man får försöka utesluta vad det är, men märker du att han äter dåligt,dricker dåligt osv och kliar sig mer än vad han äter,dricker osv så åk in :)

Det kan ju också vara sanden som du själv skriver.

UlrikaD
0

Kliar hon sig med tassarna eller gnider hon sig bara mot saker?

Om det är så att hon gnider sig mot de nya sakerna, såsom Bur och andra saker som luktar annorlunda nu när ni gör om så kan hon ju revirmarkera bara.

Candela
0

Hm.. Jag funderade också på revirmarkering. Grejen är att hon fick bo i köket några dagar och där har hon aldrig fått springa fritt förrän nu. Så, typ andra dagen, när hon var ute på golvet i köket gick hon och gned sig mot buren, golvet, stolsben etc.. Nu igår flyttade vi in henne i vardagsrummet igen, och jag la inte märke till att hon gned sig mot saker här. Men å andra sidan tittade jag på film medan hon sprang omkring 😛

Däremot kliar hon sig då och då med bakbenet när hon sitter i sandskålen, men jag vet inte om det är "överdrivet mycket", eller om det är normalt.

En annan tanke som for genom huvudet nu i morse var att hon fick för sig att krypa upp bakom elementet i köket första kvällen hon var ute där. I hörnet vid elementet fanns det ett litet spindelnät som jag dammsög bort, men kan det vara så att hon fått ett litet bett? Jag vet ju själv hur fruktansvärt små spindelbett kliar 😮

I buren har jag toa-lätt och hushållspapper, vilket hon nu har haft sen 1-2 månader tillbaka, så jag tror inte det är det. Samma mat sen tidigare också.

Extra-buren var det hon som bodde i senast, över jullovet.

UlrikaD
0

När de revirmarkerar på ett ställe de aldrig varit kan man ju verkligen tro att de håller på att klia ihjäl sig. Så det är ju svårt att säga.
Men kliar de sig i sin vanliga miljö, typ buren, med sitt vanliga bomaterial, vanliga mat osv då brukar det vara någonting annat.

Candela
0

Jag har iakttagit henne nu både i och utanför buren. Hon gnider sig inte längre mot saker, däremot kliar hon sig en del när hon sitter och tvättar sig i sandskålen. Det är mest när hon tvättar sig som hon kliar sig en del med bakbenen, hon brukar inte stanna upp i olika aktiviteter för att klia sig.

Frosstis
0

#5 Min hamster kliar sig med bakbenen och sedan slickar på fötterna, då tvättar han sig bara.

Candela
0

Jo, jag vet att de även tvättar sig så, men det ser så intensivt ut när hon sparkar med bakbenet 😃

Frosstis
0

#7 ja, min hamster har faktiskt också kliat sig ibland.. även när han inte är i sandbadet, så jag känner igen mig i att "dom kliar så intenstivt":P har letat i pälsen men jag har inte hittat någonting heller, så tror inte det är någon fara..

Candela
0

Nej, men det är nog bra med henne. Ingen bort-kliad päls och inte röd eller irriterad hud. Skönt 🙂