Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1774 ggr
Anna4077
1

börjat kissa utanför toan

Hej Roffe har helt plötsligt börjat kissa utanför toaletten. Jätte konstigt tycker jag eftersom han kissat i toan sedan 2 veckan. Jag har haft Sand som Bottenmaterial i ungefär en månad och han har börjat kissa utanför den senaste veckan. Är det vanligt att dom byter toalett vanor? Finns det något jag kan göra för att hålla rent? Han kissar mest längs burens kortsidor (den ena kortsidan är toaletten på). Det andra som ändrats är att han sover mycket mer och går inte att motionera. Han gosar bara ner sig någonstans och sover. Han kan sova i Lekhagen i timmar. Nu det senaste två dagarna har han inte riktigt velat komma ut ur huset. Tror han tycker jagaär lite jobbig men jag måste ju få upp honom? Han har tendens att bita på galler. Han har ett nytt Hjul och massa andra leksaker att gnaga på, gräva i och massa sånt. Hur kan en hamster vara understimulerad när han vägrar att komma ut? Jag fyllde år den 15 mars och då hade vi sänkt värmen och det blev lite kallt. Tänkte att han gick in i sån Dvala även om det inte blev så kallt men häromdagen kom jag på honom att krypa mellan mitt gallerskydd och bita på gallret. Någon som har några tips, idéer eller tankar om detta?

Anna och taxen Max

Frosstis
0

han kanske inte förstår vad som är toalett och vad som är bottenströ? 

Sovandet går i perioder, det har jag märkt. Min hamster var jättepigg i början, var vaken hela dagen och sedan började han sova mer och mer. Nu är han vaken på dagen igen! :) 

Min förra hamster sov också bara i rasthagen. Jag la dit honom runt 18, så somnade han och runt 22-24 tog jag upp honom, sovandes (dock hade han alltid rymt in i soffan och sov där istället).

Cafesinner
0

Har du bytt plats på den? Yuki kan få för sig att den måste stå på ett visst ställe för att han ska kissa där…