Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2889 ggr
NinjaKakan
0

"Förvaring" av burar

Jag behöver lite hjälp här känner jag. Jag kommer flytta i maj till en lägenhet som inte är enorm stor. Och jag har 2 stora 130 l samlor, och en mindre. Ev så kanske en 4 hamster kommer in i bilden dessutom.

Har ni förslag och bilder som ni kan visa hur ni har era burar ? Har ni dom i hyllor eller ni kanske har byggt in dom i hyllor ? Jag är nyfiken för jag behöver ett bra och praktiskt sätt att ha dom på :)

jossa5
0

Samlorna år ju att ställa på varandra, om du gör ventilationshål på sidan av lådorna. Kan bli lite knasigt att plocka upp dom då iofs…

Men vore jag du skulle jag nog kolla upp möjligheten att köpa en lagerhylla som är tillräckligt stor, så att du kan ställa dina Samlor i en sådan.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

NinjaKakan
0

#1 Ja, det hade varit något den där lagerhyllar. Vill helst inte stapla dom ovanpå varandra nämligen. Lite av syns skäl och av det opraktiska skälet av hantering. Jag funderar på om man skulle köpa en hylla och bygga in burarna i dom eller ja, så att dom får typ ett hyllplan var. Men då måste man ju också kunna öppna var hylla för sig så jag inte har en drös hamstrar som försöker springa ut samtidigt :P

mizuki
0

Antonius ställningar med backar från IKEA har jag sett på forumet.

NinjaKakan
0

#3 är dom för samlaådor då ? :)

mizuki
0

#4 Nej, det är det som är haken :/

NinjaKakan
0

#5 Ah okej.. Tror inte jag vill byta ut mina samlor faktiskt. Ev mot akvarium men det går ju inte att hänga där heller. annars hade det ju varit bra…Man kanske kan köpa en hylla och ha dom på då.. Fast nackdelen är att jag är inte spec lång så lär väl inte nå upp om jag ska ha något sånt :P

[CruellaDeVil]
0

Jag kör med Ikeas Ivarhyllor. :)

NinjaKakan
0

#7 Okej :) Får kolla in dom då :)

Anna4077
0

Ivar finns ju i 'halv hylla' också. Alltså inte så höga.

Anna och taxen Max

NinjaKakan
0

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00111994/ Skulle denna kunna fungera eller den är för "mesig" ?

NinjaKakan
0
Anna4077
0

Jag tittade på dom nyligen när vi skulle inreda ett förvaringsrum och dom verka väldigt rangliga

Anna och taxen Max

NinjaKakan
0

#12 Båda 2 hyllorna eller? :)

Anna4077
0

Ja båda fast kolla på dom. Kanske passar dig bättre. Vi skulle ha tunga grejer i dom. Vi har ivar hyllor där nere nu. Vet att biltema har billigare hyllor men vet inte hur stabila dom är eller så.

Anna och taxen Max

NinjaKakan
0

#14 ah okej :) får masa iväg mig och kolla då ^^ har biltema också? får åka dit med ^^ vet inte hur mycket en samla kan väga riktigt ? såg att en av hyllorna hade en maxvikt på 25 per hyllplan..

jossa5
0

#15 Jag har en liknande den första du länkade, men mitt har ett sånt litet metallkors på baksidan. Dock tror jag den funkar utmärkt att ha som hamsterhylla.
Ska sätta upp min imorrn och prova, så ska du inte iväg och köpa/kolla imorrn så kan jag tala om hur min är. :)

Mvh,

mizuki
0

En samla utan inredning och lock väger ca 4 kg.

NinjaKakan
0

#16 ja gärna gör det ^^ Så vet jag :D

#17 Tackar ^^ Det är bra att veta.

Hade egentligen velat ha ett detolf skåp men då behöver jag 2 st, och dom tar ju enorm plats om något :P

jossa5
0

#18 Kollade precis på hyllan i trä på Ikeas hemsida, och jag vet inte om du tänkt på det, men den har ju inte så mycket djup. Så Samlalådan kommer ju sticka ut både på framsidan och baksidan, och då kanske det blir lite vekt.

Men ska bygga upp min hylla och prova med mina Dunor, så bild kommer senare ikväll. Annars är nog Ivar det bästa alternativet om man ska köpa från Ikea.

Mvh,

NinjaKakan
0

#19 Ja det var det jag också tänkte på nämligen att det borde sticka ut ¨både bak och fram. Kanske skulle kunna köpa en detolf, ha 2 av dom i den och sen ha den andra i en stor samla och den får kanske helt enkelt stå på golvet. Men detolfen vill jag heller inte ha på golvet så då måste jag ändå köpa en bänk eller ngt som den kan stå på. :P aah. ilandsproblem…

jossa5
0

#20 Hahaha, jo, visst är det så! Hade kunnat prova ställa min samla i hyllan, men den är för bred, så den kommer inte ens in! 😂

Men ja, en detolf hade vart fint att ha till alla hamstrar. Men en annan gång får det bli.

Mvh,

NinjaKakan
0

#21 Hoppsan xD . . Funderade på att typ köpa ett skåp och göra om det till hamsterbur med dom olika våningarna till dom olika invånarna :P Men det känns också krångligt att hitta något som är i bra storlek då jag inte vill tumma på utrymmet utan att dom ska ha det stooooort samtidigt som man ska komma på en lösning med att hålla djuren inne i buren när man öppnar, lättstädat och praktiskt. :P

Anna4077
0

#22Jag har också funderat på det där med skåp men är fundersam över ljus och man måste ju tänka på ventilation och sånt. Men tror det kan vara riktigt snyggt. Har sett någon som gjort ett jätte snyggt skåp-bur men minns inte vart…

Anna och taxen Max

NinjaKakan
0

#22 Ja visst är det så. Jag har ju inga lock på mina samlor just för ventilationen..Men jag har också hamstrar som inte rymmar *Peppar peppar* . Kakan som jag hade innan rymde ju 2 gånger så jag hade bara locket av lite. Även fast jag har lufthål i dom så känns dom inte tillräckliga.

Hönsnät är ju bra till ventilation, men det går ju inte att öppna hela tiden heller… Om man nu tänker på skåp som Bur..

nakuta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en lösning vi har, dock hämtade vi den hos en annan som byggt den, har rutor på framsidan, sen skurna hål med nät för som ventilation, även lampor, har inte märkt att någon av mina verkar må dåligt, så tror inte ventilationen är dålig i den =)
just denna är en 5 fackare, men man bygger klart så många fack man vill =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

nakuta
0

http://hamster.ifokus.se/discussions/5005b123d4ebea3a39010ecc-planeringsstadiet-men-vill-ha-lite-tips

Sen har vi även denna som vi byggde själv av en expedit hylla, väldigt uppskattat av mina små vänner =)

Amor vincit omnia

NinjaKakan
0

#25 Aaah :D Gud vad bra..måste visa detta för sambon..Det hade ju varit perfekt! :D

NinjaKakan
0

Den du hade byggt själv var ju helt underbar, den i #26. Så hade jag kunnat tänka mig :D Det var jättefint och det står ju där det står liksom.. :D

jossa5
0

#28 Ursäkta att det inte kom upp någon bild igår, ska fixa det idag bara jag hittat kamerakabeln. :) (Fast det kanske inte är intressant längre?)

Mvh,

nakuta
0

#28 Är super nöjd, får plats med fler på samma yta, och utan att behöva stapla burarna =)
Nu gjorde jag ju 5 burar av den, men gör man bara 4 så blir dörrarna betydligt lättare att fixa =)

Amor vincit omnia

NinjaKakan
0

#29 jo absolut om du vill får du gärna ladda upp den :D

#30 Ah okej ^^ Ja, jag vet ju inte hur många hamstrar jag tänker skaffa, men jag håller mig nog inom max 4..tror jag :P haha

NinjaKakan
1

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20078031/ Vad tror ni om denna ? Om man byter ut en av skiverna mot plast eller glas så dom kan se ut ? 4 stycken sådanna? Det känns som dom dessutom är lite lättare att placera i en hylla..

jossa5
0

#32 Ledsen, det blir ingen bild. Upptäckte när jag skulle till att skruva ihop hyllan att jag har ju ett sånt där tunt metallkors på baksidan som ska ge lite stabilitet, så mina dunor är för breda. -.-

Den lådan skulle nog funka fint om man gör som du säger. Men det finns ju en risk att dom gnager på trähörnen på insidan buren. Har dock inte sett den på riktigt hur den ser ut innuti, så det är ju värt att kolla upp! :)

Mvh,

NinjaKakan
0

#32 Ingen fara. Doh . Vad svårt det ska vara då XD  Jag vet inte  heller riktigt hur den ser ut innuti, men får väl ta mig en sväng till ikea och titta lite. Får väl börja med att byta ut en låda efter en isånnafall. hemskt vad detta ska vara svårt då xD

Kan ju inte  bestämma mig för något här xD

Anna4077
0

#26 super härlig. Ska nog övertala min sambo att göra något liknande på semestern! Fast tänker på en mindre expedit, 4 fack. Har bara en hamster :) har en duna fun men lyckas inte överlista min hamster med sitt galler bitande. Vad jag än gör hittar jag honom där när jag gått och lagt mig (springer och kollar på natten). Blir att ta bort gallret. Han är helt hopplös. Vägrar att motioneras. När jag tar honom ur buren går han bara och lägger sig någon annan stans. Iallafall, super fin och kreativ Bur!

Anna och taxen Max

NinjaKakan
2

#35 :P Dom är envisa dom där små…Jag håller också på med samboövertalning fast, det är mer att jag ska övertala han att hjälpa mig :P jag får  göra vad jag vill :P