Tankar om gammal skrutt
Min dvärghamstergubbe är verkligen jätteskruttig, han är 2 år och 2 månader nu. Han har inte sina fina päls längre, utan den är väldigt ruffsig. Han går lite knackligt och är inte alls lika smidig. Gått ner en heel massa i vikt har han också, han väger idag bara 12 gram.. Jag vet inte om det är "normalt" för en skruttgubbe men det känns otroligt lite? Han har nästan inga tänder i överkäken kvar, så han får dagligen gröt och Barnmat. Dricker gör han.
Han sover mycket mer än vanligt och på ett ställe där han inte brukade sova förut (han hade ett favorit-sovställe men ligger nu blottad på burens "övervåning").
Självklart är det inga problem så länge han får i sig föda och inte har ont, men just nu känns det nästan som att jag går och väntar på att han ska somna in. Tittar ofta om han andas när han ligger och sover, är så rädd att han bara ska somna in, vilket iofs skulle vara det "bästa" sättet för en liten gubbe. Jag har inga tidigare erfarenheter av gamla dvärghamstrar, så vill gärna höra vad ni tänker och tycker och brukar göra.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Så länge han inte lider så är det ju bra att han får gå hemma och inte utsättas för stress. Jag håller med, det låter väldigt lite, hans vikt just nu. Har dock aldrig haft en gammal hamster (skaffade min första för drygt ett halvår sedan), så vet inte hur det funkar.
Om det verkar som han lider, så skulle jag rekommendera att åka till en veterinär och låta han somna in den vägen. Det är ju lite lurigt. Äter han själv, eller får du mata honom?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Jo men precis. Det svåra tycker jag är att (oavsett djurart) avgöra huruvida djuret ska "behöva fortsätta leva" för ens egen skull? Han äter själv, det gör han. Men mycket mindre än förut.
Å ena sidan tänker jag "Vem är jag att bestämma när det är dags för honom att somna in?", å andra sidan ser jag ju hur skruttig han har blivit. Ja, jag vet inte .. :/
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#2 Jag förstår dig. Man vill ju inte vara egoistisk.
Men om han äter lite hela tiden nu, och väger såpass lite så kanske han får somna in själv snart, vilket är väl det bästa.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Nej va tråkigt :( har inga råd att ge som jossan inte gett men tror vilket det än blir så här du gjort rätt. Du verkar tänka på rätt sätt som en sån situation kräver. Förstår att det måste kännas svårt och jobbigt för dig
Anna och taxen Max