Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 779 ggr
[Liinda]
0

Behöver era åsikter

Ska försöka göra det här kortfattat.

Velat haft en Guldhamster i färgen Choklad i flera år, men ej fått för sambon satt djurstopp här hemma. Nu har han äntligen sagt okej.

Söker med ljus och lykta och kollat blocket, djuraffärer, allt jag kommer på.

Och idag när vi var inne i djuraffären för att beställa Bur så tittar jag bland Guldhamstrarna efter en choklad färgad i förbi farten som vanligt. Som vanligt så finns det ingen, men istället är där 3 andra söta små.

Jag är inte den som impulsköper djur, har hänt mig 1 gång tidigare av  samma anledning som jag ska förklara nu.

1 av dom hamstrarna bara "klickar" med mig, om ni förstår hur jag menar? Jag tog alltså inte upp honom, men hans personlighet, utstrålning. Ja han kändes helt enkelt bara så "rätt". Jag kan fasiken inte släppa tanken på honom.

Hjälp mig nu, hur hade ni gjort? Behöver lite input. Köpt hamstern som charmade hjärtat med bara sin blick, eller fortsatt leta efter hamstern med rätt färg?

Twisted_T
3

Jag hade nog letat vidare. Självklart är det viktigt att det känns rätt med djuret. Men med sjukdomen papova som sprids runt i djuraffärer och alla andra sjukdomar som wet tail och dyl. så är det ingen bra idé. Sen tycker jag inte om att stödja grossistavel heller då. Tror säkert du hittar någon det klickar med hos uppfödare med. Och någon i Sverige bör ju ha en choklad på g. Annars finns det ju andra brunaktiga färger. Bö sobel t.ex?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Anna4077
0

Jag hade nog köpt den. Tror mycket på kontakten före det mesta. Men #1 har en poäng med sjukdomar osv. Det är väl om man skaffar en och håller sig till det och kan få ut ev smitta innan man skaffar ny men jag har ingen aning om hur det funkar. Är inte påläst alls om sånt eller guldisar. Men jag hade nog köpt den. Jag är svag :) jag halvt impuls köpte hamster själv. Ville ha, hade läst och när sambon äntligen gick med på det fick man helt enkelt smida när järnet var varmt :). Så det var väl lite impuls men hade bestämt att jag ville ha en och Roffe charmade mig :) kanske var fel men jag älskar honom och har gjort sen jag såg honom.

Anna och taxen Max

Twisted_T
4

#2 Har hamstern wet tail är chansen liten för att den överlever. Har den papova finns det ingen chans sålänge den inte är resistent. Plus att om den har papova är rekommendationen att inte ha kontakt med andra hamstrar och när hamstern inte lever längre ska allt i trä slängas, resten skall decifinceras? Alltså måste man använda ett ordentligt medel för att få bort viruset, och sedan skall det stå i minst 1 år. Alltså Bur och alla andra tillbehör. Och en hamster som har papova skall avlivas då man tror att hamstern lider av detta. Det är ju vårtor som dyker upp i ansiktet och allt händer väldigt fort, eller lymfom vilket är cancer i lymfkörtlarna vilket unga hamstrar kan få av papovan. Så det är verkligen inget att leka med. Väldigt smittsamt! Det är därför jag säger detta.  Inte kul att betala veterinärvård för en hamster som är sjuk och behöver medicin eller avlivas när den är såpass ung. Och att köpa från djuraffär är en riktig gambling. Speciellt just nu när många fall av papova har påvisats på djuraffärshamstrar, och det sprider sig så lätt.

// Linn

[Avarice]
3

Håller med Twisted_T, köp absolut inte grossisthamstrar.

EDIT: Ang. Papova: Flera på forumet som fått avliva hela sina uppfödningar på grund av papova….inget man tar lättvindigt på. Grossisthamstrar löper stor risk att vara smittade på grund av all oförsiktig avel som grossisterna utför, köp därför ej hamstrar i djuraffärer… iaf inte i dagsläget.

Digitalis
1

Hör efter i affären vart hamstrarna kommer ifrån. Det kan ju vara en privatperson som sålt dem och inte en grossist. Dock finns det ingenting som säger att denne i sin tur inte har fått in papova på ett eller annat vis. Det gäller iofs "seriösa" uppfödare också.

//frida

[etsan]
0

#5 men om det exempelvis finns tre hamstrar, en från privat uppfödare och två från grossist avel, det räcker ju med att en hamster har det för att det finns risk för att alla får det. Så, nej. Jag skulle inte köpt från djuraffär just nu, även om jag vet hur lockande det är.;)

[Liinda]
1

Tack för era åsikter! :)

Just den här hamstern kommer från grossist, det vet jag eftersom jag springer in och ut i alla djuraffärer i stan hela tiden haha. Så jag har koll på vilka som har grossist eller inte.

Ni har så rätt i det ni skriver, jag tänker ju egentligen likadant själv att jag inte vill stödja grossist avel. Och om det dessutom finns risker för Papova och andra sjukdomar så känns det inte så bra att chansa.

Men det svider lite i hjärtat att "släppa" charmknutten som både jag och Sambon föll för, det ska mycket till för att min sambo ska falla för ett djur.

Men jag får hålla i tyglarna och fortsätta leta och vänta.

[Liinda]
0

Tänkte på en sak, är inte risken för Papova väldigt stor bland uppfödare också? Jag tänker på att oftast så åker väl uppfödare på utställningar och där är väl risken för smitta väldigt stor när det är så mycket olika hamstrar?

[Avarice]
0

#8 Inte hos dem som inte importerat eller köpt importer. Sen har de övriga haft 8, 5 månaders karantän. Vad gäller utställningar så tror jag inte att det är några för guldhamstrar nu just pga papova.

Twisted_T
0

#8 utställningar för guldhamstrar har det inte varit på ganska länge pga detta. I alla fall inte hos shf. Och det är en mer strikt karantän nu med. Ingen har importerat guldhamstrar på länge och det hålls stor koll bland de seriösa uppfödarna i alla fall.

// Linn

[Liinda]
0

Okej det känns tryggt att höra! :)

Anna4077
0

Usch låter inte alls roligt!

Anna och taxen Max