Skriv rubriker som passar till tråden!
Tror en guldhamster skulle bli väldigt rastlös i den buren, satsa på en större duna, samla eller akvarium. Du kommer antaglien få massa gallerbitande om du väljer den buren.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
jag kan säga att den inte passar hamster, den guldhamstern som jag hade älskade att gräva, mina dvärghamstrar älskar att gräva så ett akvarium är mycket bättre enligt mig
Okej tack så mycket!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
rör blir oftast skitiga å stinker fort.
de gömmer mat i rören. kissar så rören blir grisiga.
rör som går utanför buren kan lossa och hamstern rymmer.
nä rörburar är inte nån favorit.
Ja, att gömma mat i rören här är mycket populärt. Tycker dessutom buren ser superliten ut och hamstern borde böra gnaga galler då.
Jag undrar också varför man inte ska ha plast hus till sin(a) hamster/hamstrar.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#8 Eftersom de kan börja gnaga på de husen och få plastbitarna i sig. De är vassa.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#8 Och för att det kan bli väldigt varmt och fuktigt för hamstern inne i plasthuset för att materialet inte andas. Det kan också börja växa svamp inne i huset.
//Josephine :)
Oj okej det viste jag inte! Tack det var väldigt bra att veta!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
använd int hamster ludd som djuraffäterna säljer använd toapapper i stället
http://emmaskaninselar.blogg.se/
jo det har jag fattat. Dom är ju livsfarliga för hamstern.
jag tyckte att den var ganska gosig ( vaddet ) så jag stoppade ner fingret och rörde runt det. Mitt finger fastnade och jag fick blodstopp! Vi fick klippa.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#0 Den där buren är jätte liten och livsfarlig om man har en klättrande hamster som min killes lillesyrra hade , rören är skit poppis och sånt men hamstern dog utav ett fall ifrån gallertaket och slog i ryggen på kanten av andra våningen óch bröt ryggen så .. skaffa hellre en duna ! :)
okej!
Men om man sätter ett hyllplan där så att hamstern inte trillar så långt och han klättrar tror ni att det går?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag tror nämligen att rören är försmå i denna buren eftersom den är för dvärghamster men jag har pratat med vissa personer som har hamster och dom säger att det funkade. Men jag är inte så säker på det. Min första bild är till gör guldhamstrar. Men jag vet inte vilken jag ska ha för att det är dom som är förslagen.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Den andra buren på #17 är större, så jag skulle säga att den är bättre. Den första buren skulle jag aldrig ha till en guldhamster, alldeles för litet enligt mig! Det spelar ingen roll att det är en guldhamster på bilden, många bilder är photoshoppade så att guldhamstern ska se liten ut och föremålet ska verka större än vad det är. Om man läser på måtten, 40 x 50 så är det pyttelitet ju :C
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Den andra buren ser mycket bättre ut , men åk till butik och kolla på buren innan du köper så rören inte är för små .
När jag kollade på hamster med min mamma (man måste ju in och säga "awww" åt allt gulligt som finns där) så var det en guldhamster som satt i den första buren du lagt upp , och guldisen var så tjock att den inte kunde vända i röret , de hade satt röret så de va som ett avlopp ner i ena änden av röret , alltså ca 8cm fallhöjd och den tvekade i ca 10 minuter innan den hoppade ner .. :( Tyckte så synd om den ..
Jag har den i #17 och funkar super till guldhamster! Rören är lagom stora och jag rekomenderar denna Bur :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Okej men är det inte jobbigt att göra rent rören?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag måste nog säga att jag köpte en liknande Bur som bild 1 (fast tre gånger så stor). Den är lång och bred men inte så hög. Det är det bästa köp jag gjort och Busan trivs som en drottning. Inte ett enda gnagande på gallret, inge mat i rören. Rören sitter som berg och är utmärkta att gömma sig i när matte är otäck och dammsuger ;-).
#23. Första buren tycker jag är på tok för liten! Andra buren är okey, med tanke på att det är flera våningar på den så blir ju ytan större. Men annars hade jag tyckt att den är för liten den med.. Fattar inte varför man köper små burar med massa våningar och plaströr. Bättre att köpa en stor låg Bur (med möjligtvis en låg våning) och sedan lägga in kartongrör, trätunnlar som inredning! Obs, detta är min åsikt, och inget illa menat.
Jag rekommenderar istället:
130 liters SAMLA-lådan
Maxidunan
Akvarium (med minsta måtten 80 x 40-gärna större!)
Guldhamstrar gillar att ha stor yta att röra sig på….
Okej tack så mycket! Ni får gärna lägga ut bilder på era burar.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#25 Jag beställde hem den från Tyskland genom Djurmagasinet. Heter hamster sky metro. Jag tog bort plast övervåningen och satte en massa träleksaker och trä över våning. Buren har varit kanon. Busan var helt hysterisk och gnagde och lärde sig hur hon skulle öppna gamla buren. Men den här har hon trivts bra i.
Sätter en tass här!:)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Vilka mått hade den buren för att buren finns i andra storlekar har vi samma?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#30 Måtten är 80x50x 40(höjd)
Tycker det inte låter som en bra idé.
Varför inte förebygga helt att hamstern ska slippa ramla och göra sig illa. Blir faktiskt lite upprörd över att du skriver " sätta en hylla så han inte ramlar så långt" att man ens kan tillåta att ens hamster ramlar. Om du nu ska förebygga skador gör det helthjärtat inte bara så han slår sig lite mindre. Jag tycker inte det är okej.
Okej om hamster klättrar och ramlar och man inte hade insett att den kunde göra så och att man då byter bort det. Men att man vet att det förmodligen kommer hända och ändå vill man ha buren och vill bara att hamstern slår sig lite mindre.
Tänk också att hamstern förstör tänderna av att gnaga på gallret, för gnager det gör dom. Kan göra illa tassarna i gallret när den klättrar. Får ofta skav på nosen vid gnagande. Och varför så liten.. man försöker ju skaffa så stor Bur som möjligt. Eller så tänker jag.
Ber om ursäkt om detta upplevs otrevligt eller liknande. Bra att du frågar så det blir rätt men är lite upprörd av din inställning till detta.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
nej jag tänkte faktiskt inte köpa den buren jag skulle bara se hur ni reagerade. Jag ville veta om ni visste vad ni höll på med. För att jag har träffat andra människor som inte riktigt säger som ni så jag skulle gärna vilja veta bara. Men bra då vet jag. Det där med Bur jag vill ha en så liten Bur som möjligt. Men jag vill ändå att hamstern ska ha det bra så klart! Jag har nämligen en stor kaninbur i mitt rum just nu. Den tar alldeles för mycket plats. Den är precis innan dörren för att det är nästan bara där den får plats. Så jaaa.
Jag är faktiskt inte så säker längre på vad jag ska ha för hamster kan ni hjälpa mig?
På en zoo affär är allt jätte bra och billigt. Just nu har dom ett erbjudande och man köper hamster hos dom är ungefär resten gratis utom buren. Vilket bara blir ca 700 kronor då. Men dom har bara dvärghamstrar och jag var ju så inne på guldhamstrar. Jag funderar och funderar.
På en annan zoo affär har dom guldhamstrar i dom färgerna jag ville ha. Men där är allting jätte dyrt. Hela kalaset med samma Bur och allt sådant kostar då ca 2000. Jag vet inte riktigt hur mycket ni betalade för era hamstrar men är inte 2000 dyrt?
Jag vet inte om jag ska ha två dvärg eller en guld! Jag blir tokig att det är så svårt. Vad tycker ni att jag ska välja motivera gärna ditt svar.
Min lillebror är alergisk och jag vill ha en hamster som är lat och vill gosa🙂 men priset ää nee jooo. VAd ska jag göra?!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jo hej igen jag hörde av en uppfödare att man inte får ha gnagar stenar. Varför får man inte ha det? VAd är det ma ninte får ha i en byr som finns i zoo affärer?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Men varför i helafriden vill du köpa hamster från djuraffär? Finns ingen bra anledning till att köpa hamster från djuraffär! Om du dessutom vill ha en hamster som är lat och vill gosa så skulle jag absolut råda dig till att köpa från uppfödare! En hamster från uppfödare är generellt sätt MYCKET mer hanterad och tamare!
Finns säkert 100 anledningar till varför man inte ska köpa hamster från djuraffär, så jag orkar inte rabbla upp dom..
Om du dessutom inte har plats för en stor Bur, så att din hamster får det utrymme den behöver för att må bra, så ska man inte skaffa hamster. Man måste ju kunna tillgodose hamstern med det utrymme den behöver! En hamster från uppfödare kostar ca 200-250 kr. En samla-låda från ikea kostar 150 kr. Spån i mataffär kostar 15 kr. Det blir totalt 365 kr, vilket inte är särskilt dyrt!
Ledsen om detta upplevs stötande, menar verkligen inte att uppröra någon, men är bara så frustrerad.

Vill inte på något sätt låta dum, men jag tycker du ska ta och tänka igenom det här en gång till.
För mig känns det inte så genomtänkt att vilja ha en sån liten Bur som möjligt för att man ska få plats på sitt rum. Då kanske man helt enkelt inte har plats för något mer djur just nu för att man har kanin.
Det ena djuret ska ju inte få det sämre pga att det inte finns plats.
Och vill man ha en tam och mysig hamster så är ju en uppfödare ett säkrare kort. Visst, man kan få en mysig hamster från djuraffär med, men du kan också får en som inte blir tam.
Vet inte var du bor någonstans, men värt att tänka på är att papova-viruset har upptäckts bland djuraffärshamstrar i skåne och även på andra ställen. Man kan ha otur.
Men har du inte plats just nu för att köpa den Bur som passar en hamster bäst så vänta då hellre. Eller om du känner att du verkligen vill och har tid, möblera om i ditt rum så hamstern får en tillräckligt stor Bur.
Funderar på var du tänkt rasta hamstern någonstans om det är så trångt? Om du bygger en hage, får den plats då?
Bara nyfiken för även jag har det trångt emellanåt, så man bör ha en lösning innan man skaffar djuren annars står man ju liksom där och vet inte riktigt vad man ska göra.
Seriöst- vill du ha en så liten Bur som möjligt? Du skapade en tråd förut med över 200 kommentarer- borde du inte ha lärt dig någonting? Det känns som att du ställer samma frågor hela tiden- och de mest logiska frågorna som möjligt som du lätt hade kunnat ta reda på själv.
Och varför ska du köpa hamster från djuraffär? Vi har nog sagt hundra gånger att man inte ska köpa därifrån. Och du tjatar mycket om priset- vad spelar det för roll? Du vill ha det så superbilligt som möjligt vid startkostnaden- det är ju den som är dyrast. Vad händer om din hamster skulle få en sjukdom och du måste in till veterinären? Det trappas lätt upp till långt över tusenlappen. Kan du betala det? Eller hade du tänkt fixa det hemma- eller bara ta och avliva hamstern? En ny kostar jag bara 200 kronor på djuraffären. Superenkelt ett köpa en ny. Eller?
Varför har du tänkt att köpa en hamster? För att ha som en leksak som du kan gosa med då och då? Vad om hamstern du köper är väldigt pigg och springer- inte vill gosa alls? Eller ännu värre- bits och är aggressiv? Kommer du låta den vara där i dennes så möjligt lilla Bur hela tiden då? Och kanske lägga den i ett rum där ingen kommer- tja det är ju också en bra ide. Ge den lite mat och vatten någon gång i veckan vettja.
Jag tycker du borde ha lärt ganska mycket av vad vi har skrivit vid detta laget. Eller är du en sådan som inte vill ta in av vad vi säger?
Förlåt om jag låter väldigt otrevlig men jag tycker inte detta låter väldigt bra.
Först ber jag om ursäkt för dålig bild. Men det är ett ställe som buren kan vara på. Sedan ber jag om ursäkt för att jag har det stökigt och det står vim på bordet men det är bara för att jag rensar mina saker i mitt rum.
Jag har kollat på alla uppfödare i göteborg men hittar ingen bara en och den känner ja inte riktigt att jag passade med. Därför tänkte jag att jag skulle rädda en liten hamster från zoo och ta hand om. Det var min tanke och ni kan säga vad ni vill men snälla var inte arga eller vad ni nu är. Med en sådan liten Bur som möjligt menar jag inte över 1,5 meter och priset. För att jag har en speciel pappa kan man säga så aaa. Man får se hur det går. Om det kan mistålkas med min pappa så om någon undrar har jag skilda fräldrar.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#38 Den "räddade" hamstern från djuraffären ersätts av en ny hamster.
Jag råkade radera bilden men det var bild på ett skrivbord som var 3 meter långt och en meter brett
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nej vem tror du att jag är!? Ja tänkte att jag skulle vara snäll mot hamstrarna på zoo så att någon kunde ta hand om dom och älska dom. Jag köper ju inte bara en ny om den andra dör vad tänker du med!?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nu är jag skit arg jag vill bara vara snäll. Kan ingen förstå det. Jag har letat i 4 månader efter bara uppfödare och dom flesta nästa kullarna kommer till jul. Ni går ju inte att prata med!!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
JAg hat skilda fräldrar och vi är inte gjorda av pengar. Men jag undrar vad ni tycker är bra som är billigt men så att hamstern mår bra! Det är svår och vi har nyss renoverat köket så, så rika är vi inte.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#41. Jag tror hon menade. Att om du köper/"räddar" en hamster från djuraffären. Så kommer djuraffären bara beställa in mer hamstrar från grossister. Och då uppmuntrar man bara dessa hemska grossister som inavlar hamstrar och låter dom leva under hemska förhållanden. Jag skulle aldrig vilja uppmuntra grossister! Dessutom vill du väl inte ha en hamster med papova? Tycker det är dumt att riskera det, eftersom du bor i södra sverige, och det är där papovan verkar ha brutit ut som värst.
Och som jag skrev tidigare! 130 liters Samla-lådan är störst bäst och billigast enligt mig! 149 kr!
Okej tack så mycket! Du var i alla fall inte arg.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nää, de felsta kullarna kommer inte alls till jul. Det finns massor av uppfödare runt om i landet och transport brukar alltid lösa sig med hjälp av ex djurtransport iFokus eller facebook.
Finns flera uppfödare i göteborg som föder upp guldhamstrar- exempel frida magnusson och lojs på iFokus. Och så finns det WilmaP som föder upp dvärghamstrar.
Okej kan du någon mer med guldisar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag tycker du ska köpa en samla låda från IKEA, de kostar bara 149 kronor, billigare en de burar som säljs i djuraffärer!! :)
Sedan tycker jag även att du bör köpa en hamster från en uppfödare istället för en djuraffär.
Såg att några redan sagt det, men tänkte bara förstärka det.
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Jo jag förstår men innan så hade jag något inlägg med en massa kommentarer verkligen. Där fanns det en massa uppfödare men nästan ingen av dom hade hamstrar till salu just nu eller skulle få en kull snart. Så vet ni någon uppfödare i göteborgsområdet som har snart/nu hamstrar till salu??
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#50 Det finns uppfödare i närheten av göteborg och städer runt omkring.
Bevisa nu att du är en ansvarsfull djurägare och köp snälla inte från djuraffär. Visst kan man vilja hjälpa de stackars (i de flesta fal) grossisthamstrarna, men köper du en sådan hamster så stödjer du denna avel och fler hamstrar kommer växa upp på samma grymma sett - till en osäker framtid.
Risken är även stor att du får hem oönskade sjukdomar (wet tail, papova m.m), samt en otam hamster eller en bitsk hamster. En sån hamster är svår för nybörjare och oftast hinner folk tröttna innan de tämjt sin hamster och säljer den, vissa grossisthamstrar är även omöjliga att tämja och inte sällan har de tendenser till att bita på galler m.m
Jag tycker du ska tänka efter lite och anstränga dig mer i ditt hamsterköp, det är inte svårt att få tag på hamster från uppfödare, vart man än bor i Sverige. Bara man är redo att anstränga sig lite för att leta uppfödare, fixa med transport m.m
Om du inte greja med transport tycker jag att du ska vänta tills uppfödarna i göteborg tagit kull, ett djurköp ska aldrig stressas fram och dessutom har du något kul att se fram emot, och hinner tänka igenom ditt beslut ett par gånger.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nummer 1. Du stödjer grossisten och du vill "rädda" hamster(hamstrar) och då är det inget allterantiv att köpa från djuraffär. Nr2 du vill också ha det billigaste alternativet på Bur. Men om du ät seriös så tänker du på hamsterns bästa. Vilket betyder en stor och rymlig Bur. Nr3 om din hamster blir sjuk då? Det är inte bara 50 kr det kan Kosta,utan det är tusenlappar vi pratar om nu. Nr4 om du är riktigt seriös kan du vänta ett tag till för att få en bra hamster. Jag väntade i över ett halvår på min hamster men jag fick den bästa Hanstern i världen!:D
Men kan ni inte sluta allvarligt
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hos vilken uppfödare köpte ni era hamstrar?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag köpte min i skultuna
Köpte min från brunstorps i linköping.
Sedan förstår jag inte vad du riktigt syftar på i inlägg #53.
Vi försöker hjälpa dig och vägleda dig rätt, inte bara för din egen skull utan även för din hamster.
En hamster må vara liten, men den kräver otroligt. Guldhamstern är gjord för att springa flera kilometer varje natt, den har ett otroligt aktiveringsbehov. Kanske bör du kika på något annat djur om du inte har det som krävs för att låta din hamster få ett värdigt liv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det viktigaste tycker jag är att köpa av någon som kan svara på frågor och göra en bedömning om huruvida en viss hamster är lämplig eller ej utifrån de förutsättningar man har. Som nybörjare är det roligare att köpa en hamster som har blivit hanterad och är van vid människor. Det är sååå mycket bättre att vänta tills rätt hamster dyker upp för man ska ha den i många år. Transport går alltid att lösa.
//frida
#53 Tror bara de vill dig och hamstern det bästa! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Jo självklart men jag kan ta hand om en hamster. Jag har redan en sköldpadda som jag tar hand om jätte bra. Jag ha haft honom i 7 år och skulle gärna vela ha ett pälsdjur nu också.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Har du inte en kanin sa du? :) Eller var det bara en tom kaninbur?
www.LesPhotos.blogg.se
#59 De är så stor skillnad på sköldpadda och hamster! En sköldpadda har inget aktiveringsbehov utan trivs bäst i sitt akvarium/terrarie med rätt mått.
En hamster vill ha kärlek (i vilket fall om de kommer från uppfödare, i de flesta fall vill grossisthamstrar bli lämnade ifred) och massa aktivering och motion som jag tidigare försökt att förtydliga.
Man kan inte ens jämföra dessa två djurarter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om du inte orkar vänta så borde du inte skaffa hamster- man ska aldrig göra saker för fort och ta för snabba beslut. Jag har väntat i snart ett halvår på mina dvärghamstrar jag inte kommer få, och 5 månader på guldhamstern som jag fick nu. Ja det var jobbigt, men så värt det.
Exakt! Som jag skrev där uppe:)
jag har bara en kanin Bur. Jag har redan väntat i ett år det första halvåret samlade jag fakta mest dvärghamster fakta. Jag kommer vara med hamstern och ge den kärlek och låta den springa utanför buren. Jag tyckte att det var dags att ha en hamster som jag kan ge kärlek och mysa med. Man kan ju inte riktigt göra det med en sköldpadda. Jag har faktiskt både höns får och hundar + hästar och så klart min sköldpadda. Så det blir en bra plats för hamster.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nu hänger jag inte riktigt med:/ du säger att du inte har sån stor plats för att du har en kanin Bur där. Men i kanin buren finns ingen kanin. Därför så vill du ha em liten Hamsterbur så den får plats. Men varför tar du bara inte ut kaninburen så att Hanstern får det bra. Kaninburen spelar nog ingen större roll då det inte finns en kanin där inne:/?
För du skrev att du inte hade en sån stor plats pga kaninburen
Hos mamma skilda fräldrar
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har en sköldpadda i kanin buren
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#68 VA?! Så kan man ju inte ha dom! Dom ska ju bo i terraraium!!
#68 håller med #69 man kan väll inte ha en sköldpadda i en kaninbur!!?:/
jag testade med terarium men han svimmade! Jag blev förstås panik slagen och trode att han dött men nej det hade han inte så jag vill inte testa det igen
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#73 Du måste ju fixa ventilation? Det är som att du tar en plastpåse runt huvudet och täpper till. Klart du måste fixa ventilation.
En dom ska väll ha vatten och allt sån. Det blir väll lite svårt att ha i en kaninbur!?
Nej det är en land sköldpadda han kan inte simma:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Man kan visst ha sköldpaddor i kaninburar. Vissa anser det till och med bättre. Här är en länk från veterinären.nu
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/reptil/rysk-landstappskoldpadda-terrarie-eller-kaninbur
Jag har en kaninbur och han mår jätte bra. Så ni behöver inte bry er så mycket dom rekomenderade kaninburen i stället för terarium. Jag gorde det också så snälla ni vet inte hur han har det. Ni har väl inte sköldpadda själv?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
TACK!! Ozezz att någon vet om det!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Att ha vatten i ett terrarium är precis lika knepigt som att ha det i en kaninbur. Jag tycker att det verkar vara en alldeles ypperlig lösning för en landsköldpadda! Det är ju som att ha den i en stor låda utan tak. Så länge den har värmelampa och inte står i drag. Riktigt smart till och med :)
Elvira, köp hellre en så stor låda du kan istället för en liten Bur och försök ta kontakt med folk som föder upp hamstrar som kan hjälpa dig att välja en som har stor potential att bli just en lugn och mysig hamster :) Kolla runt här om du kan hitta information om hur dvärghamster och guldhamster skiljer sig i temperament och välj den art som passar bäst in på det du vill ha.
//frida
Vi har inte sagt att han har det dåligt!? Blev bara förvånad..:/
Men tillbaka till hamster
En lång lång historia men snälla läs klart.
Jag har en kompis som vill vara bättre en mig hela tiden och hon kan säga saker som alla härmar. Jag vet att ni säkert tycker att jag inte ska bry mig. Men det går inte hon var min förra bästa vän och hon säger så fula saker till mig. Hon är hemma hos mig ganska ofta och sedan så kommenterar hon allt på ett dåligt sätt. När jag köper hamster vill jag helst inte ha en samla låda och jag tror att 95 % av alla er inte förstår. Men jah hoppas att någon förstår och inte blir arga. Hon skaffade hamster på 1 timme och visste ingenting om dom innan! Jag blev så arg stackars hamstrar hon köpte två dvärg. Medans jag sitter hemma och har skrivit 6 a4 papper på datorn till mamma ( om hur man tar hand om den och vad den inte ska ha och vad den ska ha ). Hon ska utklassa mig HELA TIDEN! Hon vet ingenting om dom. När jag försökte säga innan att det var lag på att man måste köpa två dvärghamstrar sa hon citerar " DET ÄR SKITSNACK!!! " med mycket mycket mera. Jag vill självklart att hamstern jag köper ska få det bästa hemmet en hamster kan få! Självklart! Men inte en samla låda bara. Men jag känner fsktiskt inte att jag har några bra alltenativ. Har du några förslag jag försöker hitta en duna Bur i göteborgstrackerna men hittar ingen allt som har lagliga mått för guldhamster. Så snälla hjälp och skriv inte hat kommentarer.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#80 Tack för att du är så trevlig!:)
Jag har kollar runt och jag vill gärna köpa av Frida och dom färgerna jag tycker mest om är creme och sobel choklad. Men dom andra färgerna är också jätte fina! Det är svårt det där med hamsterfärger:)
Med vänliga hälsningar,
Elvira
okej. Jag är sjuk just nu så jag blev bara arg eftersom jag inte riktigt orkar just nu.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#82 Vart vill du komma med texten? Att du inte vill skaffa en SAMLA låda eftersom din kompis tycker det är fult? Eller va?
Alla mina kompisar tycker hamstrar är tråkiga och att Sigge är ett fult namn, men jag bryr ju mig inte om det? Jag fortsätter vara glad och tjatar på om hamstrar hela tiden.
Du ska ju inte göra saker för denna så kallade kompisen.
Okej tack och Sigge är verkligen inte ett fult namn det är jätte sött. Det är inte det min kompis får hela klassen mot mig och de slutar aldrig bra.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#86 Men säg inte att du har köpt en samla låda då. Och bjud inte hem den där dumma kompisen.
Det finns billiga akvarier på blocket också
Tack jag är en person som alltid vill vara snäll mot kompisar och andra också för den delen men till kompisar kan jag inte säga nej. Och tack så mycket för allt
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hej igen jag kollade på akvarium!:)
Jag hittade en massa:) Men vet ni måtten på ett akvarium men 540 liter i. Det står inga mått på annonsen. Jag bara undrar om någon av er vet innan jag kontakrar försäljaren.
Med vänliga hälsningar,
Elvira
PaulinaBiber har du en samla låda?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Har tänkt att köpa ett 100 liters akvarium har någon det och är det ens godtjänt i mott?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#89 en 540 liters akvarium är jättestort! Så köp gärna det om du kan =)
#90 Ja det har jag, fast den använder jag inte just nu, har en gallerbur.
#91 Ja det är godkänt, dock inte sådär jättestort.

Om du inte vill köpa en Samla låda så finna Duna-burar i olika storlekar.
Jag har en duna som är 75cm lång och en som är 100cm lång. Det är stora burar och där skulle en hamster få plats med hur mycket leksaker som helst.
Bara för att det är en dunabur så behöver den inte vara liten. Finns ju både mini-duna och maxi-duna t.ex.
Duna är ju bara namnet på själva buren.
Okej tack!
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hjälp jag hittade ett alvarium som var 720 liter!! Inget illa ment men vem sjutton har ett sådant hemma! Oj oj om jag köper den hamnar hamstern i paradiset ( hemma hos mig ).
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Du skulle kanske kunna ställa hamsterburen ovanpå kaninburen? Jag antar att den är rätt stor?
//frida
hur mycket är 130 liter?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag har 60x35x35 till mina möss. Antar att det skulle funka till dvärghamstrar? Jag flyttade mössorna till akvariet när guldhamstern flyttade in. Hon fick ta deras DUNA multy. Den är 71x46x31.
Grejen är att hamstrar hellre har stor bottenyta än hög Bur och då tar det plats. Till mössen i deras akvarium kan jag bygga på höjden med galler och korgar och lådor, men hamstrar är otroligt klantiga och ska helst ha "pensionärsburar". Så få ställen där de kan bryta höften som möjligt 🤪. Samtidigt då som de har ett jättebehov av aktivering och ska ha mycket att pyssla med. Det får helt enkelt inte plats i en liten Bur.
//frida
Tror du inte att det skulle funka till guld?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Jag tycker att det är litet. Väldigt svårt att möblera för det är ganska smalt.
//frida
OKej har du några förslag till mått da?
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
70x40 bottenyta, minst.
//frida
Om man flyttar bort det längst upp så tycker jag att det borde gå eller?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Hur ska du komma åt hamstern då? För den hyllan ser ganska hög och akvariets öppning är i taket, då måste du stå på en stol för att kunna ta upp hamstern^^ ganska krångligt då man gärna vill kunna sträcka ner handen och ge lite godis när som helst
Okej det har du rätt i hmmm. Jag får se hur det blir. Jag tror att jag får Hoppa upp och ner på en stol nästan hela tiden:) Det beror ju på hur stort akvarium jag köper. Jag får se..
//elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Elvira jag såg att du hade kommenterat på min blogg, men du har inte skrivit i en blogg så du kommer inte se att jag svarat.
Men han är creme bandad korthår =)
MMmm jag glömde nog det😃
Han var ju underbar vill också ha en sådan hamster var köpte du hon/han?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#109 Ja han är helt underbar. Jag har gjort en tråd om honom (Lilla Sigge) leta lite så hittar du, den är uppdaterad för någon dag sedan.
Jag fick honom från djurskyddet, det var en person som lämnade honom i sin lägenhet ensam när hon flyttade därifrån. Så han blev beslagtagen och han bor nu hos mig, han var ganska skygg och osäker i början men nu är han en gosegris med hjälp av massor av kärlek, godis och uppmärksamhet =) och tålamod såklart..
mm mysigt. Längtar bara tills jag får hamster. Hur gammal är han?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#111 Jag vet inte faktiskt ^^ Tror han kommer från djuraffär, tror inte direkt en person skulle lämna en uppfödarhamster någonstans.
Men han var säkert bara någon månad när han kom hit för han hade ingen stor pung alls, men nu har den växt till sig ganska mycket så jag gissar på 4-6 månader iallafall :)
mm gött. :)
Så fin färg tack nu vet jag vilken färg jag vill ha på den hamstern jag köper:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Alltså, har inte direkt läst hela tråden men..
Det är hur bra som helst att du vill lära dig innan du skaffar hamster men jag blir lite trött på resonemanget.
Att du vill ha en liten Bur så det får plats på rummet, har man inte plats för vad en hamster kräven i yta så ska man kanske inte skaffa hamster.
Att du sedan har skrivit en massa för att "testa" oss tycker jag är fruktansvärt onödigt och respektlöst. Här sitter en mängder med duktiga människor och försöker hjälpa dig till det bästa valet och då ska du testa oss och skriva osanna saker för att se om vi är med eller vadå? Varför inte bara erkänna att du har fel? Blir riktigt trött att du ska hålla på att försöka.. ja vad det nu är du håller på med..
Sedan att du ska skriva om att din kompis inte vill att du ska skaffa samla..? Om man går så mycket på grupptryck om vad som gäller sina djur så kan det sluta dåligt, tänk på det. Man vet oftast själv vad som är bäst för sina djur. Så varför ens bry sig?
Det är kul att du vill komma in i hamstervärlden och att du vill lära dig men faktiskt, lyssna och ta till dig vad folk hjälper dig med. Plus att jag menar skulle det vara så att du skulle vilja skaffa hund och hunden inte skulle ha plats att sova eller gå runt.. skulle du skaffa hunden då? Det är ju samma princip på hamster. Finns inte platsen.. nej då går det ju inte.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ja tack men det behövs inga mer kommentarer om det.
Men vet någon hur mycket 130 liter är om det är en rekagel.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
1 liter = 1 kubikdecimeter
130 liter är väl ungefär 70x45x40 cm kanske. Dvs en bra storlek. Men det kan ju vara högre än 40 cm och då blir bottenytan mindre.
//frida
JA! tack! Jag hittade ett akvarium som såg bar ut och det var 130 liter. Jag kan skicka en bild på den :)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Fast tycker ni att den är bra?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Nej, den ser för hög ut.. Hellre lägre med större bottenyta.
Alldeles för hög. Bottenytan ser för lite ut. Vad är det för mått?
Det ser ut att vara ganska högt :/ Bättre att köpa ett som är lågt.
//frida
# 121
70x45
Höjden vet jag inte men skulle gissa på ca 70
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Men tror ni att man kan ha två hyllplan i stället? För att jag såg en bild på ett akvarium som liknade detta men hade mindre botten dom hade limmat fast ett extra hyllplan istället och satt en stege så arr guldhamstern kom upp.
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Det är bättre med ett plan i buren, alltså stor bottenyta istället för massa våningar
Det är bra tänkt med hyllplan men dessvärre blir ventilationen för dålig på det nedre planet i så fall.
Om bottenytan är 70x45 så är det ungefär 40 cm högt. Jag tycker att det är en helt okej bottenyta, men det kan bli drygt att rengöra när det är så höga kanter.
//frida
Vad hände med det där akvariumet som var runt 500 liter?:) det hade ju varit as bra!
Min lille bor i ett akvarium med måtten 105x55x65
Dock inte säker på hur många liter det är!
Guldhamstrar ska ju inte ha för högt i sin Bur så de inte slår sig!
Så en så bred och lång Bur som möjligt är det bästa!
Tänkte på det också med dina kompisar! stå på dig, det kommer du tjäna på i längden både med ditt månde och dina djur, lycka till!
kan se vad ja kan göra! :>
Ca 125 liter om jag räknat rätt
åå tack 125… åå vad bra!
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
10,5x5,5x6,5 blir cirkus 375 liter ;)
//frida
#134 Pf, jag räknade visst ut på en pyramid xD Lol! På vanliga akvarium räknar man väl bara l*b*h?^^
#135 Hahah, avancerat! Jag kommer inte ens ihåg hur man räknar på pyramider. Dela på tre rakt av eller? Precis. Längd x bredd x höjd i DECIMETER. När man räknar på minsta boyta räknar man på kvadratmeter, så då ska man ta längd x bredd i METER. …och vi anger oftast måtten i centimeter ;)
//frida
jo ja fick det till ca 370 liter :>
#136 Aa, längd*bredd*höjd/3. Sen i decimeter som du sa =) Alltså 10,5*5,5*6,5/3=125,125.
#133 Köp den Bur DU vill ha. Vill du ha en mini duna köp en miniduna.
Det finns otroligt mycket mindre burar än minidunorna. Och det är bättre med plastburar än gallerburar hur som helst.
Vad jag har lagt märkte till hamstrar är att de har de gärna väldigt rörigt i buren så allt är huller om buller istället för rena kala ytor att springa runt på i buren.
Man tar ju ändå ut sin hamster för att röra på sig som med alla andra Bur djur.
dock är det ju ganska självklart att hamster mår bättre ju mer yta den har att leka på och så får det ju plats med fler leksaker! ;>
#140 Absolut är de så. Men alla väljer ju att köpa vad de vill ha. Precis som med alla burdjur, exempelvis folk med kaniner vill vissa ha 100 cm burar, andra 120 endel större. Men det är också inte ytan som utgör allt i ett djurs behov, det är även omgivningen, sysselsättning.
#69 har inte varit inne på iFokus ett tag men skriver ändå. man ska absolut inte ha en sköldpadda i ett terrarium utan en plywoodlåda så att de inte kan se ut, hellre i en kaninbur än ett terrarium, är det små sköldpaddor så rekommenderas just kaninburar
men det med hamster, jag har just nu 54liters akvarium till mina dvärgar (60x30x30cm) som jag har använt akvariesilicon och siliconerat fast en avkapad hylla från en dunabur så de kan gräva ordentligt utan att gräva ner sandbad eller matskål, det borde ju gå att göra samma modell i ett större akvarium med
jag kan hålla med om det som #139 säger att hamstrar vill ha rörigt omkring sig, har de inte det så fixar de det själva genom att dra runt på alla saker etc, mössen är likadana (iallafall mina)
en bild på mina dvärghamstrars akvarium med gallertak på
Okej jag hittade en massa akvarium som var 54 och då vet jag hur stora dom var tack! Då vet jag bra mycket mer:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
vet ni hur mycket 450 liter är?
Med vänliga hälsningar,
Elvira
Alltså man kan inte säga mått i cm av ett liter-uttryck. Det kan lika gärna vara 50x50 och en jättehög höjd, då blri det så många liter. Men det kan lika gärna vara större eller mindre.
Men nu vet du ju ungefär hur stort ett 370 liter är, så då vet du att 450 liter är stort. Fråga säljaren och inte oss istället.
okej men tack ändå:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira
#146 Du kan inte beställa en Bur på nätet eller så om du vill ha i plast men inte kanske vill ha förvaringslådor.
Jag har en zoozone, dock så är takets maskor i gallret för stora, så jag fäste hamstergaller över det :)
Här har du en billig Bur online.
http://www.pwss.se/product.php?productid=11022&cat=1686&page=2
Tack men nej tack jag vill hellre ha ett akvarium:)
//Elvira
Med vänliga hälsningar,
Elvira