Få hamster av kompis.. riskabelt?
Min klasskompis har en hamster (hon vet inte vilken sorts hamster det är, men jag tror det är en guldis) som hon köpte från djuraffär. Hon funderar på att avliva henne för att hon inte orkar ha kvar henne, och jag tycker det är så synd att avliva ett djur av en sådan orsak, så jag sa att jag kanske kan ta emot henne istället.
Men en annan kompis sa att när de hade städat till hamstern så hade de funnit larver och grejer i boet.. vad kan detta vara? Ohyra eller "bara" fluglarver, t.ex?
Och tanken på att hon är från djuraffär oroar mig också lite..
Hur skulle ni göra?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Nu vet jag ju inget om hamstrar, men om du känner att du har råd att ta den till veterinär så gör det tycker jag. Är det larver i boet så är den gravt misskött och det vore underbart om du kunde "rädda" den.
Troligtvis var buren inte städad på länge, och under sommartiden är ju flugor rätt vanligt. Sålänge ni inte hittar nåt på hamstern så är det nog bara att städa ur buren och skura rent med bakteriedödande medel.
// Sofia
Okej, tack så mycket! Jag antar att det kan ha varit fluglarver, jag frågade Jossa (som kompisen till hamsterägaren heter) om det såg ut som typ fluglarver eller kanske någon form av ohyra, men det visste hon inte sa hon. Men jag antar att det var fluglarver då det var kryp och sådant. Hoppas det i alla fall..
Jag skulle gärna ta mig an en ohyredrabbad hamster om det räddar dennes liv, men jag vågar inte chansa då jag har en fullt frisk hamsterflicka hemma som jag vill behålla fullt frisk och ohyrefri. Jag tror att jag ska åka till Annie (hamsterägaren) och titta på hamstern innan jag bestämmer mig, så jag kan se om där finns ohyra eller ej. Och om inte så ska jag försöka ge henne ett bra, nytt hem!
#1 Jag har ju råd med ett veterinärsbesök, men om det skulle bli så att jag tar hem denna lilla hamster och hon drar över ohyran till min nuvarande hamster också så har jag inte råd. Det är därför jag är lite kluven..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Snälla du,rädda hamstern från helvetet och ett orättvist öde till mötes.Ha dem i skilda rum ett tag tills du kan ta den räddade hamstern till veterinären. Ta hamstern till veterinären på kontroll så att hon kan se att den är frisk. Är hon frisk kan du bra ha henne i samma rum som din friska guld flicka..
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#4 Jag vill så gärna! Men samtidigt så känns det som sagt kluvet. Jag tror inte jag har någon möjlighet att ha dem i olika rum, kanske olika delar av mitt rum.. tror du det skulle göra skillnad om det vore ohyra? Om jag tar hem hamstern så ska jag skura ur buren ordentligt, lägga in nytt spån och vänja henne vid färsk och bra mat samt såklart ge henne en "toalett" så hon inte får det så äckligt och stökigt i buren som hon verkar ha det nu..
Vet ju inte heller hur gammal hon är, men oavsett så vill jag ju självklart rädda hennes liv. Tror faktiskt jag ska gå iväg och prata med fröken Annie redan nu faktiskt (vi är ju i skolan båda två, så why not?).
Det värsta är ju att hon vill ha betalt för hamstern när hon tänkt att avliva den vilket kostar några hundra… men jag är beredd att betala de ynkliga 200 kronorna för henne. Får ju med en duna, och det är den enda möjligheten för mig att kunna ta emot en till hamster, så. Jag ska vänta tills jag fått pengar och sedan åker jag antagligen och hämtar henne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Du skulle kanske kunna ha henne temporärt vid wc rummet tills du besöker veterinären… Tror det skall kunna gå att ha de i samma rum bara burarna är långt från varandra t.ex i ett annat hörn i rummet! Men tror det är bäst att fråga Alicia hur hon gjorde när hennes hona hade ohyra…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Tror inte det är ohyra på hamstern. En ostädad Bur blir det lätt djur i, speciellt om det är varmt
Hamstern gömmer ju sin mat också och det är lätt att det börjar bildas djur där.
Tror faktiskt inte det är någon fara. Om du kikar på hamstern, blås den i pälsen så pälsen delar på sig. Det är där du ser ohyra ifall det finns någon.
#7 Jag ska kika först på hamstern om jag ser något fuffens, om inte så får dem stå i samma rum fast på avstånd så får vi se om hamstern behöver veterinärvård eller ej. #8 Tyckte inte heller att det lät som ohyra då jag nyss pratade med Annie. Var antagligen flugor. Men om det skulle visa sig att hon har någon sjukdom eller ohyra som jag inte kan se vid första anblick så får jag åka iväg till veterinären, så mycket mer än så kan jag inte göra för den lilla. Hon städar sällan buren har jag fått veta i alla fall, sist började det lukta rejält i hel hennes rum, och hon trodde ändå att det var hamsterns fel…. Ska i alla fall ta hem henne, så jag hoppas hon får det bättre då. Har ju bara haft min egen i en dryg vecka, men det är ju inga tidskrävande djur så att ta en ovårdad hamster kan jag göra med glädje. Tack för alla svar!
Fluglarver hade vi i marsvinsburen också, bara att rensa ur hela buren.
Gammal tråd jag vet men historian tryckte på mitt hjärta och gav mig tårar i ögonen så måste veta, hur gick det?
Anna och taxen Max
Ja det undrar jag med, lever hamstern?
undrar jag med, usch vilken person :c