Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2047 ggr
lovisapersson
0

Kan inte bära min nya hamster...

Hej alla hamsterälskare! Jag har köpt en ny hamster som heter Eddie och jag köpte honom igår. Och idag tänkte jag bära honom men han bara hoppar ur min hand så jag blir rädd! Är de onormalt elr brukar de vara så? Jag har en till men de var sin syster som tog upp honom så jag vet liksom inte?

[dynamitella]
2

Vill bara smyga in här och nämna att lilla hamstern antagligen är rädd :) Bär inte henne/honom. Helst inte alls (än). Klappa i buren om hamstern tillåter det och inte är för rädd, och om du ska ta ut den går det bra att sitta på golvet och ha den i en liten ring mellan benen på golvet. Ingen bra idé att bära runt på lillen när den är rädd :)

Men helst ska man ju låta hamstern (eller ja, alla nya djur för den delen) vara i fred i ett par dagar innan man börja pilla för mycket.

lovisapersson
1

Tack så mycket! Har låtit han vara i några timmar! Han är lugn och jag ska börja klappa honom bär han kommer till min hand om några dagar! Tack

OliverLundström
0

Som tidigare kommentar, den måste få tid att vänja sig vid sin nya Bur och hem, det är nya lukter, ljud med mera. Ställ buren i ett lungt och tyst rum och ägna mycket tid åt den. ge den hamstergodis genom gallret och prata lungt med den. Sen kan du lägga ner handen i buren med godis och låta den gå fram till din hand och ta det. Senare kan du om den valt att komma till dig ta upp den. 
Lycka till! :)

jossa5
0

Du kan ju sitta och prata med honom så att han vänjer sig vid din röst, och imorrn kan du ju prova ha handen i buren så han får lära känna hur du luktar.
Bli inte rädd om han bits, det kan dom göra om man har otur. Men skulle han göra det kan du blåsa honom försiktigt i ansiktet så att han släpper taget, och förstår att han inte ska göra så. :)

Jag hoppas det går bra för dig! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
3

Tja, ett par timmar är inte att låta dom vara ifred och bosätta sig. Du måste låta hamstern vara ifred i minst 2 dagar, låt den helst vara ifred i kanske 3-5 dagar, det är bäst. Ge den mycket rivet papper (bomaterial) så den kan boa in sig ordentligt och byt bara maten och vattnet varje dag. 

Sedan kan du smått börja ge den lite godis när den kommer fram och kikar, om du har en gallerbur kan du ge godis genom gallret eller öppna buren och vänta tills hamstern kommer och tittar ut. Så fort hamstern kommer fram till dig- belöna. Tillslut kommer den förstå att komma fram=godis. Vägen till en hamsters hjärta går genom magen.

När du ska ta upp hamstern ska du absolut inte komma uppifrån, visa hamstern att du är där, och kom från sidan och skopa upp hamstern. Sedan för du försiktigt hamstern mot din mage som stöd, sedan tar du andra handen som ett skydd ovanför hamstern så den inte hoppar ut. Kom ihåg: hamstrar har ingen höjdkänsla. De klättrar högt upp och släpper taget. De vet inte om att dom är högt uppe eller att dom kan skada sig om de släpper taget och ramlar ner.

Börja med att sitta ner och hålla hamstern i början tills ni har lärt känna varandra och du vet hamsterns beteende. Sedan får du håla på med hamstern väldigt mycket så den blir tam och tillgiven, minst en halvtimme per dag får du hålla på med den på ett eller annat sätt- resten av tiden får du rasta den i en hage/badkar/hamstersäkrat rum etc. Hamstrar bör vara ute ur buren några timmar per dag, tänk dig i hamsterns ställe- skulle du vilja sitta i buren 23 och en halv timme, och vara ute i en halvtimme? Tror inte det..

Stör inte hamstern under dagen, de behöver sova. Om den nu inte vaknar självmant förstås. Vad är det för hamster du har, vart kommer den ifrån? Lägg gärna upp bild =)

Lycka till ♥

The Idizen
0

Åh, när dom är så nya ska dom inte lyftas.

Vänta tills han/hon börjar krypa runt i buren.

När den är van vid dig kan du prova att lägga den i en plastbox, dom första gångerna kan du ha i leksaker så det inte känns tomt. Efter 2 gånger när din vän vet vad plastboxen är så kan du låta bli att ha i leksaker och lägga ner dina händer. Då kommer den förmodligen att gå upp hos dig eftersom att det inte finns något annat att sysselsätta sig med.  :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

lovisapersson
1

Tack så mycket för alla kmemtarer! Det var bara från dig paulinabieber! Jag hade försökt att bära honom för ett par timmar sen! Han fick inte bara bosätta sig i timmar de vet jag! Tack så mkt som jag akrev

Sara1214
0

Skrev vad du skulle göra på sms:) låt han komma fram till dig! Annars kan vi få en dålig start! Prata med honom genom gallret m.m. Sträck ner handen och låt han komma fram till dig. Håll den helt stilla!:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

WilmaMimosa
0

Lovisa du måste ha mer tålamod.. Jag vet att du vill ta upp honom men han kanske är blygare än Casper.. Inte vet jag! Men låt honom vara en längre tid än bara ett dygn. Syns på torsdag!! :)

ElviraNym
0

Ja hoppar in här lite. :) 

Låt hamstern vänja sig lite med sitt nya hem. Jag kan förstå om det är svårt att inte ta upp hamstern men man måste vänta i några dagar ibland 3 men oftast 2. Det är inte alls onormalt att hamster hoppar ur handen. Den är säkert rädd och känner inte igen omgivningen. Somsagt låt den vänja sig och ta inte upp den än men du kan fortfarande klappa och ge den godis ( hamster godis ) i buren så kommer Eddie ihåg dig som något bra. 

Lycka till!

//Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Anna4077
0

Jag hade också lite bråttom i början :) det är så svårt att hålla sig ifrån dom :) tillägg till övriga kommentarer, när hamstern är i sitt hus vill den vara i fred. Den kommer komma fram. Som Paulina sa, vägen till hjärtat går via magen ;). Försök att ge nyttigt godis och inte bara sånt från djuraffär. Bitar av gurka eller sallad funkar lika bra som söta godisar. Min dvärghamster älskar ärtor :) Det kommer gå fint med lite tålamod och titta går bra :)

Anna och taxen Max