Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1246 ggr
AmandaJE
0

Mathjälp

Hej! Vet att det finns många trådar angående basfoder till hamstrar, och har läst igenom dem. Men nu har jag några "individuella" frågor eller vad man ska säga, så jag hoppas att det är okej att jag gör en ny tråd :)

Jag funderar på att köpa något av dessa:

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursmat-tillbehor/smadjursmat/versele-laga-complete-hamster-500-gr.html

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursmat-tillbehor/smadjursmat/versele-laga-crispy-hamstermix-1-kg.html

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursmat-tillbehor/smadjursmat/versele-laga-cuni-nature-hamstermini-400-gr.html

Dock så verkar alla saknas i lagar, men de går förhoppningsvis att hitta i någon affär.

Sedan tänkte jag blanda ut det med något, kanske AXAs grynblandning, solrosfrön m.m. (? Gärna mer tips om ni har några och var man kan köpa dem 😊) och läste att man kan ge hundmat/kattmat? Jag har tillgång till kattmat; om man skulle blanda i kattmat, vad för slags fungerar då? 

Och vilken av de jag länkade här ovan är bäst för hamstern, någon av er som använder sig av dem? :)

En till sak som jag funderar över, vad menas med att det är "aska" i fodret?

Tacksam för svar! 🙂

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Elin-Li
0

Jag ger den till mina hamstrar

http://arkenzoo.se/supreme-selective-hamster-350-gr.html

de älskar den och alla håller superbra hull!

// Elin-li, 

AmandaJE
0

#1 Åh okej! Ha du bara den eller har du blandat den med något annat? :D

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Elin-Li
0

#2 Jag ger dem ju grönsaker, frukt, ägg och sånt också men det är ett fullfoder så jag behöver inte ge extra om jag inte vill.

// Elin-li, 

Zvintos
0

Jag har använt Hamster Crispy i flera år och är nöjd med den. 🙂

Anna4077
0

Jag använder hamster complete och är nöjd med det. Brukar ge han annat också men som #3 behöver jag inte det. Valde mellan hamster complete och selective :) tror just dom är bara Foder. Innehåller allt som dom behöver och innehåller inte det som dom inte ska ha. Många tror att det innehåller mycket socker men det är inte sant. Jag brukar ge honom lite havre och lite frön då och då med grönsaker osv. Men som sagt det är för att jag är svag och skämmer bort min lilla kompis. Sambon säger att Roffe får mer variation på middag än vad han får :p

Anna och taxen Max

AmandaJE
0

#3 Okej!

#4 Okej, kanske det egentligen är det bästa alternativet från mig då Luminous är van vid det? Även om man får med övergångsfoder så borde de väl trivas bäst/vara tryggast med den mat de är vana vid? :)

#5 Okej! Är väldigt osäker nu på vad jag ska välja :P

Haha, ja, vad gör man inte för sin hamster 😃

Men det här med aska då, vad menas med det, alltså är det "riktig aska"? :) 

Och är det alltså kanske onödigt att blanda i annat som t.ex. AXAs grynblandning om jag köper något av dessa Foder? =)

www.LesPhotos.blogg.se

Silverlight
0

Man kan blanda ut med mycket! Jag själv blandar ut med: axa grynblandning, mosade ärtor, hundmat, jordnötter, hundmat och säkert nått mer jag glömt. Det funkar jättebra och är mycket uppskattat! :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

AmandaJE
0

#7 Okej! :D vet du om det fungerar med kattmat med? :D

www.LesPhotos.blogg.se

mizuki
0

Jag har hört att andra använt torrfoder till kattungar, så det har jag köpt. Finns i små förpackningar, vilket är smidigt :) Tror den jag köpte låg på 300g.

Elin-Li
0

#6 aska är när man eldar upp mineraler och vitaminer så att det blir mer lättupptagligt för djuret.

#8 kattmat fungerar också

// Elin-li, 

natha-mjau
0

jag har hamster complete & hamster nature just nu. o blandar i lite axa grynblandning ibland
Men ska köpa hamster crispy o blanda med complete ist tror ja

Silverlight
0

Kom på att jag har underlatfrön i också :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

AmandaJE
0

#9 #10 Okej, måste det vara något specifikt torrfoder-märke eller så,  eller någon speciell smak? =)

#11 Okej, något sådant jag funderar på att göra tror jag! :)

#12 Okej, det ska jag fundera på! =)

www.LesPhotos.blogg.se

AmandaJE
0

Okej, så tänkte köpa mat i morgon, vilken ska jag satsa på att köpa nu då? D: Eller ska jag blanda flera? Blev lite osäker nu :/

Och någon som vet ang. kattmaten, måste det vara något speciellt märke/någon speciell smak? 🙂

www.LesPhotos.blogg.se

Twisted_T
0

Har hört jättemycket bra om hamster crispy. Så jag hade satsat på den om jag var du. Sen var hon van vid den med skrev du?  både hundmat och kattmat går bra. Men bästa är att köpa torrfoder för hund. Då det ofta är tillsatser i kattmaten som inte skall ges (kommer inte ihåg vad det heter nu). Alla smaker skall gå bra :). Det bästa är egentligen att blanda ut maten med axa grynblandning, fågelfröer(undulat eller dyl). Och kanske rispuffar(mina älskar dem även om de inte ger så mycket näring). Blandar man ut så får man också mer mat = i längden betalar man inte lika mycket pengar. Man får också med all möjlig näring som de  behöver. Man kan byta ut lite varje gång.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

AmandaJE
0

#15 Tack! Då tror jag att jag kör på crispy om det finns i lager här! :)

www.LesPhotos.blogg.se

AmandaJE
0

http://www.mathem.se/varor/kattmat-torrfoder/indoor-kalkon-800-g-purina-one

Skulle den kattmaten funka tror ni? :) Att blanda i lite bara i den övriga blandningen :) Eller är det något som ej är bra för hamstern?

www.LesPhotos.blogg.se

LinneaJohaanson
0

Jag kör också på hamster crispy, är otroligt nöjd med det. Fina i hull, päls och allt. Plus att det finns i 20 kg säckar på jobbet, helt okej när man har några stycken. Det räcker lite längre då! 😃

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

AmandaJE
0

#18 Okej vad bra, hoppas det finns i de affärer här där jag bor! 😃

www.LesPhotos.blogg.se

Sara1214
0

Kan man ge kladd kattmat. Sån i burk? Det blir väll nästan som kött typ:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

AmandaJE
0

#20 Ingen aning! :)

www.LesPhotos.blogg.se

Twisted_T
0

#20 Ja man kan ge blötmat för både katt och hund till hamstrar :) däremot som Färskmat ca. 2-3 ggr i veckan. Torrfodret blandas ju med basfodret som ges varje dag :).

// Linn

AmandaJE
0

Någon som vet om denna kattmat skulle funka att blanda i? =)

http://www.mathem.se/varor/kattmat-torrfoder/indoor-kalkon-800-g-purina-one

www.LesPhotos.blogg.se

Twisted_T
0

#23 står ej innehållsförteckning så svårt att avgöra. Det är konstgjort taurin man skall kolla efter. Det skall finnas i många billiga kattfoder och skall vara giftigt för smådjur. Sen innehåller den billigaste maten oftast en hel del tillsatser. Men där gör man ju som man vill om man ändå vill köpa de billigare eller de dyrare.

// Linn

AmandaJE
0

#24 Jaha okej, då avvaktar jag med kattmaten tills jag vet säkrare! =)

www.LesPhotos.blogg.se

AmandaJE
0

De hade inte Crispy i djuraffären så det fick bli Complete :/ :) Har köpt lite annat som jag nog tänker blanda ut det med också :)

www.LesPhotos.blogg.se