Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 8780 ggr
Crookshanks
0

Gammal hamster.

Min guldhamster som är lite över 2 år har senaste veckorna visat vad jag antar är ålderstecken.

Han har dragit ner på ätandet, maten kan vara orörd flera dygn, han dricker dock fortfarande.
Det jag får i honom är några tuggor gurka samt fröstänger.

Pälsen har också blivit dålig, ser flottig ut på något vis.
Han sover mest, ser honom inte ute så ofta.
Kan jag utesluta sjukdom eftersom han är ganska gammal?

Mina tidigare hamstrar har inte visat ålderstecken, dem har bara somnat in utan någon direkt förvarning, och en blev avlivad pga cancer.

Jag skulle vilja städa buren, men vet inte om jag bara ska lämna honom ifred eftersom han ändå inte smutsat ner alls.

Känner mig lite maktlös här, hur ska jag bete mig? :(
Jag kan ju inte tvinga i honom mat, men jag vill heller inte att han ska svälta ihjäl om det nu är dags för honom att gå bort.

Amun-Ra
1

Gör det så bekvämt för honom som möjligt! Gosa med honom när du ser hanär vaken. Alltid extra viktigt att gammlingar får extra kel, gos och vård när de är gammla så att de sedan kan somna tryggt in. Jag skulle ta ut gamlignen och städa buren när han är vaken, spelar ingen roll om han inte smuttsar ner så mycket. Om han har svårt att tugga kan du ge honom mosad mat, som pure el liknande. Gammla hamstrar brukar kunna få en matt päls när de blir gammla,vissa inte men oftast så blir det de…

Mina gammlingar gosar jag lite extra med då jag vet att de inte är så länge hos mig kvar. På så sätt gör jag det mera fridfult för dem och förnöjsamma när de får en gos stund med matte som de älskar…🙂

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Crookshanks
0

#1 Ja det är nog helt enkelt bara åldern som spökar nu. Jag har gett honom gröt några gånger som han ändå verkar få i sig.
Tack för ditt svar :)

guanabana
0

Det är så svårt att ge några råd när man själv inte är där, men i alla fall angående buren så gjorde jag så att jag lät min guldhamsters Bur vara vid slutet eftersom hon inte smutsade ner den och jag ville hon skulle ha alla bekanta dofter runt omkring sig. Däremot plockade jag undan bajs och annat för att hålla rent. Hon brukade bajsa i sitt hus och skotta ut men hon orkade inte riktigt med det mot slutet, så jag fick hjälpa henne med att hålla boet rent. Om hon har ont eller verkar sjuk så föreslår jag att du frågar en veterinär, men är det så att du tror han bara är gammal så föreslår jag precis som Amun-Ra, gosa och gör det bekvämt som möjligt. Kanske placera lättäten färsk föda nära boet, så om han bestämmer sig för att äta så får han i sig både näring, energi och vätska. Jag vet att tanken förstås dyker upp om man egentligen förlänger "lidandet" genom att hjälpa, men jag känner inte att det är riktigt rätt heller att inte försöka underlätta för hamstern. Om han inte har ont så tycker jag att de ska få äta om de vill äta - vill de inte så är det frågan om man bör mata dem eller låta naturen ha sin gång eller alternativt avliva om det blir en utdragen och plågsam process att vänta ut. Styrkekram till dig!

Crookshanks
1

#3 Jag tycker inte att han verkar sjuk, då han ändå äter något ibland och fortfarande dricker. Så det är nog bara åldern, går att ta upp honom som vanligt, han har aldrig bitit mig innan och gör det inte nu heller, så jag antar att han inte har ont.

Jag vill ju att han ska ha det så bra som möjligt hans sista tid, så jag lägger in saker han gillar i boet så han har möjlighet att få i sig något.
Men jag tycker inte det verkar som att han lider, men jag vet ju inte.
Han sover mest och lufsar ut ibland.

Tack <3

Crookshanks
0

Han är väldigt slö nu, bara ligger i handen när jag tar upp honom. När jag satt ner honom på golvet gick han bara runt i cirklar. Har han fått en hjärnblödning? Borde jag åka till veterinären imorgon?

Fiona1234
0

#5 Detta hände med min förra hamster.. Hon fick troligen en hjärnblödning hon klarade sig dock i flera dagar efter men jag lät henne somna in i lugn och ro hos i sin älskade Bur ( Vila i frid Smulan ;( ). Jag tycker att du nog ska åka till veterinären om han skulle klara sig över natten ;/ Lycka till med honom !

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

AmandaJE
0

Så där var min älskade Edvin under de sista dagarna, han somnade till slut in i min hand :/

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Odette
0

Låter inte bra att han bara går i cirklar, jag skulle nog ta honom till veterinären och låta honom somna in. Låter som att det är på sista versen :'(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

NinjaKakan
0

Släck ljuset och ge han extra värme typ med varma vattenflaskor, ja inte för varma såklart och extra toalettpapper och kolla till han. Gör det extra mysigt.  Har du inte möjlighet att åka in till veterinären idag så gör det imorgon. Så hade jag gjort iaf och gjorde när min älskling försvann. Dock somnade han bara in utan några besvär så att säga.

Crookshanks
0

Han har gjort en helomvändning nu på två dagar, är hur pigg som helst och äter och river runt i buren. Vad är detta för varelse? haha

[melinih]
0

Vad konstigt att han helt plötsligt verkar pigg! Det du beskrev först lät som min hamster. Hans päls blev flottig, som om han var svettig, och han blev slö, åt inte, sov bara, kunde inte hålla balansen och en dag ville han komma upp till mig mitt på ljusa dagen, som om han ville säga hejdå… Väl i min famn spärrade han plötsligt upp ögonen och blödde ur nosen och munnen. Lille Igor…. <3

Din lille gamling kanske har fått en mindre hjärnblödning? Trots att han är pigg skulle jag nog ändå gosat extra och gett den där maten han älskar. Det låter bra att han är pigg igen, men det kan ju vända lika fort ännu en gång. Och även om han nu skulle vara frisk så skadar aldrig extra gos heller! :D Hoppas det blir bra!

Crookshanks
0

Lite uppdatering här.

Hagrid hämtade sig som sagt och blev i princip som vanligt, jättefin päls.

Tills på förra söndagen, när jag såg honom gå ut ur sitt hus, han bokstavligen släpade hela kroppen, gick direkt in och somnade igen, när jag kollade ett tag senare så hade han somnat in.

Han låg i sin sovställning, ihoprullad, såg fridfullt ut förutom att det faktiskt hade runnit blod ur nosen..

Men det såg ut som att han dött lugnt i sömnen.

Vill tacka för alla svar jag har fått här, Vila i frid Hagrid <3

[etsan]
0

Vila i frid Hagrid! Tur att han fick somna in hos dig som han älskar.

Anna4077
0

Min farfar fick också ett par dagar med extra energi när han gick bort. Hört att det är relativt vanligt. Vila i frid hagrid och jag beklagar sorgen. Kram till dig.

Anna och taxen Max

[melinih]
0

Då var det kanske någon hjärnblödning trots allt… Trösta dig med att det gick fort för honom i alla fall. Han led inte. Beklagar. Kramar!

lydia.L
0

Vila i frid! <3

Lydia & Tindra Glad