Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 533 ggr
jmellberg
0

Terarium/akvarium.

Kollar på lite terarium och akvarium på blocket åt min guldis. Någon som vet om måtten bredd:120cm djup:40 cm höjd:40 cm är ok? Jag har ingen stor koll på det där med mått. Så skulle uppskatta lite hjälp. 🙂

jollycox
0

Japp det är som ett palats. :) Min guldis har ett akvarium som är ca 110x45x50cm, stort och bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jmellberg
0

Så bra då! 

350 kr för ett palats är ju inte dåligt :D haha. Tack för hjälpen.

jollycox
0

Det var ju jättebra pris!

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[00emi07]
0

Akvareum har många bra, men också negativa sidor som är bra att tänka på! Negativa: Din hamster får inte tillräckligt med luft om du inte har helt öppet ovan Din hamster blir både psykiskt och fysiskt skadad när den försöker ta sig igenom glas väggen, och märker att det inte funkar. När solen lyser på buren blir det väldigt varmt där inne Du blir tvungen att ta hamstern uppifrån, och då tror hamstern att du är en rov fågel och blir mycket rädd och även skygg för dig! Så för dig och din hamsters skull! Köp en galler Bur!

jmellberg
2

#4 Jag har en hamster som jag kan greppa uppifrån utan att han bryr sig, han är vääääldigt tam. Inte för att jag behöver det för när jag sticker ner handen i hans Bur så hoppar han upp direkt. 

Jag har en gallerbur nu, dock klättrar han som en tok enda upp till taket och sen släpper han. Har haft han i en samla låda innan och har då aldrig märkt något slags beteende att han försökt tagit sig igenom väggen?.. 

Så ja, för mig tror jag akvarium är bättre än gallerbur.

[Avarice]
3

Hamstern får gott om luft och ventilering eftersom just, överdelen är öppen eller täckt med enbart galler.

Finns inget som säger att hamstrar blir varken psykiskt eller fysiskt skadade av att ha glas/plast väggar, ditt resonemang borde däremot även stämma in på galler burar då eftersom de inte heller kan komma ut men kan se ut genom gallren? 🤔

Det blir varmt oavsett burtyp om den står i direkt solljus, något som aldrig är bra. Se helt enkelt till att buren inte står i direkt solljus, iaf inte  länge. Dock så ska man veta att hamstrar är värmetåliga djur till viss grad.

Angående att ta upp hamstern uppifrån: Förstår din poäng men inte en människa grabbar väl bara tag i sin hamster utan att ha "förvarnat" lite innan genom att t.ex prassla i spånet, knacka försiktigt på väggen osv?

Så dina resonemang håller tyvärr inte. Jag anser snarare att gallerburar är sämre än akvarier/terarium eller samla lådor eftersom det är väldigt ohälsosamt för en hamster att gnaga på galler (vilket många i gallerburar gör) samt att hamstern kan klättra på gallret och skada sig när det ramlar. Då kanske du tänker, "men hamstern behöver ju gnaga och klättra för att trivas"? Detta går alldeles utmärkt att tillgodose även i andra typer av burar genom inredning :)

Så det är inget fel med terrarier eller akvarium :)