Ibland funderar jag..
Ibland så blir jag så himla irriterad. Alla vet ju om att hamsterungar är såå söta, precis som kattungar,hundvalpar osv osv. Men varför är det så lättvindigt att para sina hamstrar ? Jag satt och kollade lite på forumet och hittade trådar med 2 kompisar som parat sina hamstrar, dom som parat sina hamstrar och har inte koll på färgerna osv osv. För det finns ju faktiskt vissa färger/hårlag man inte ska para.
Precis som att skaffa hamster så har man ju skyldighet att göra det så bra som möjligt för dom, så varför tänker inte man på att man har samma skyldighet när det gäller att para dom och få bebbar?
Jag menar, när det kommer till yngre personer som skaffat sig sin första hamster och vill ha hamsterungar och föräldrarna låter dom göra det så känner jag bara SUCK. Dom har ju ett ansvar dom med. Dom kanske står för kostnaden men allt det som man måste veta om genetik och färger osv osv? Jag vill också föda upp hamstrar men inte på bekostnaden av att få hamsterbebbar utan ögon… Det är så mycket mer än att bara sätta ihop en hona och en hane juuh!!
Har man gjort det så har man gjort det, och att man inte kan allt så fine. Men man borde iallafall veta does and dont. Veta vilka hårlag/färger som man kan para, sjukdomar som inte bör avlas på, vad som kan hända, och om det händer..Alla borde ha en mentor i hamsteruppfödning.
Sen menar jag inte att dom som är yngre och föder upp hamstrar inte kan, för jag har ju sett många som är 14 osv osv som är superduktiga och kan så mycket mer än vad jag kan! Utan jag menar att varför tänker man inte efter eller varför går inte föräldrar in och säger, vänta nu här, vi ska kolla upp vad som gäller.
Eller är jag ute och cyklar ?
Okej, jag känner att jag pekar ut yngre personer men såklart gäller det även äldre som inte vet vad som sysslar med. :)
sitter å funderar jag med men då på djursammlare.
fattar inte hur de har tid med sina egna liv och tex 20 katter 3-5 hundar, 50burar med smådjur, fåglar ,fiskar etc. hur får de ekonomin att gå ihop. hur får de plats i bostaden, hur hinner de med att gosa,städa burar,mata alla?
tyckte jag gick på knäna när jag hade i mitt tycke för många djur.
Jag tror att det har att göra med att hamstern är så lätt och billig att skaffa. Djuraffärerna har paket med Bur och hamster för en 500:- Och då hamstrarna är söta så är ju ungarna lika söta, och självklart måste man göra fler. Det är ju dessvärre ett "barndjur" i status, för dom är små, söta och lever inte så länge.
Men jag håller med dig (TS), det borde finnas föräldrar som säger nånting, för precis som du så tänkte jag prova på att ta kull (på vintervita förvisso, så inte lika mycket att tänka på angående färg där), men inte bara för att. Håller på att planera och läsa på nu så jag ska veta när det blir dags.
#2 Jag tror inte dom hinner. Katter och hundar är väl lätt, för dom är "stora" djur, man sätter matskål på golvet så får dom väl äta när dom vill. Men en samlare är nog inte ute efter att gosa med alla. Förstår inte riktigt vad dom vill om jag ska vara ärlig. Självklart vill jag ha massor av djur med, men inte på djurens bekostnad. Man måste ju hinna med alla. Och dessvärre är det väl många djur som lider och inte får varken mat, gos eller städ som dom ska hos samlare.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#2 Ja, jag tror inte dom har varken råd eller hinner faktiskt. Jag kan gissa på att dom snålar in på den nödvänliga för djuren. Istället för att köpa ett riktigt bra Foder så nöjer dom sig antagligen med Ica basic kattmat..gissar jag på iaf. Och dom som samlar han nog mest djuren för saken och kärleken skull, inte så mycket för att hinna med osv.
#3 Ja, precis. Jag sitter och önskar och drömmer jag med om att få bli en riktigt bra uppfödare som vet vad jag håller på med. Planerar och läser…precis som du. Det är så jäkla lättvindligt. Oj men jag skaffar mig nog en hamster och så är dom så söta. BAH. När jag var 9 ville jag också ha alla möjliga djur och säkerligen har jag tjatat om att vi skulle ta kattungar på vår katt. För att dom är söta, men inte visste jag vad ansvar innebar då? Jag hade velat ha dom för att kela med dom, inte för att ta hand om lådan, mata, städa efter dom osv osv. Och thank dear goood att min mamma aldrig gav med sig på något sånt och gör fortfarande inte. Fast jag är 22 :P Vill jag ha en kull så får jag flytta hemifrån, därmed basta typ.
Du har sjukt rätt!! Blir nästan tårögd när jag ser sånna trådar. Varför kan folk aldrig lära sig, blääääää
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Så sant så, det är sjukt och man blir frustrerad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Håller med. Det värsta enligt mig är när de inte heller kollat upp vad honan och ungarna behöver och inte planerat något. "Ops ungarna kom idag och en drunknade i en vattenskål" eller "Hjälp vad skall jag göra? när jag gick in i rummet idag så låg det ungar på golvet, de hade på något sätt trillat ur gallerburen" Sådana saker tycker jag det bör vara mer koll på. Jag tycker det bör finnas pengar sparade och en vuxen som har största ansvaret. Att man går igenom hur man bebissäkrar buren och vad honan behöver innan födsel och när hon fått ungarna för att klara av det. Sen att kunna grunderna vad gäller färger i alla fall och teckningar osv. Inte para satin med satin osv. Sen att man inte kan alla genkoder och ser skillnad på alla färger det första man gör är en annan sak. För sådant kan man ju få hjälp med. Men att man vet på ett ungefär och har en aning om vilka kategorier man nyss parat är viktigt.
#7 precis. Det värsta är nog trots allt föräldrarna som faktiskt har ett ansvar när sin dotter/son vill ha hamsterbebisar. Det största ansvaret ligger hos dom ändå om dom inte är totalt pantade. För vem som helst borde förstå att det är så mycket mer än att bara para ihop 2 djur. Man gör det inte med en hund? Inte ens häst. Inte heller borde det göras med katt eller något annat djur. SÅ VARFÖR JUST HAMSTER!? -_-
Jag tror att barn (nu när vi mest pratar om barn) gör det för att det är så enkelt. Om man struntar i att sätta sig in i allt och läsa på - ja men då är det väl klart att det är enkelt. Två kompisar har en varsin hamster som de parar. Så enkelt tror många att det är och så enkelt är det också. Men samtidigt gör de fel, men det inser de inte. Sätter man ihop en hane med en hona så resulterar det i bebisar, nästan hur man än gör.
Det tar månader - år för en att sätta sig in helt i hamsteraveln. Men de okunniga förstår inte det och just därför är de okunniga. Det skulle vara så mycket bättre om det var svårare att para hamstrar. Alla barn har inte råd med två katter eller två hundar - så de parar inte de djuren. Men hamstrar är så billiga och lätta att få tag på.
De okunniga tänker bara hane+hona=bebisar. De tänker inte cremebaserat, svartbaserat, hårlag, teckning, ålder.. Och de tänker verkligen inte "Om 8 veckor måste ungarna ha en egen Bur annars kan de i värsta fall döda varandra." Stamtavla? Stödmata?
De okunniga lever på att vara okunniga, då blir allt så mycket enklare. Sen är det vi seriösa som får ta skiten när Sverige fylls med inavlade hamstrar, hårlösa, ögonlösa, aggressiva, "fel" färg… Man får ju bara hoppas att den okunniga lärde sig något, på bekostnad av hamstrarna och att allt ändå gick väl!
Ja, det var lite mina tankar.. Om man läser på och sätter sig in i hamsteraveln så märker man vilken underbar värld det är! Det finns så mycket att lära och man kan verkligen bli en hamsternörd.
I slutändan måste man tänka på hamsterns bästa, inte bara gå på tanken "Asså min bästis har en hamster, den är vit och svart och min är brun. Vi ska para dom så vi får söta ungar…"