Köpt dvärg hamster, hjälp?
Hej, jag är 12 år och jag fick min dvärg hamster igår. Har läst mycket om hamstrar dom senaste dagarna. Och bland annat fått reda på att jag måste försöka gosa med den dagen efter. Jag har rört vid den 2 gånger när det varit i sitt hus. Då sätter den sig på rumpan med framtassarna uppåt. Jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om den inte blir tam! Har provat med godbitar, som tex gurka. Den har bitit mig ca 3 gånger, men jag antar att det är som den är ovan. Skulle bli glad om någon talade om för mig hur jag nu ska göra..
Live
Laugh
Love 
Du ska absolut inte röra den när den är i huset, tänk så hade någon hållt på och peta på dig när du låg och sov!
Och ha tålamod, man lär inte känna någon på 1 dygn!…
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Okej, tack. :) Har aldrig haft husdjur innan så jag är lite ovan. När kan jag börja kela med den? Är lite rädd att den inte ska bli tam ..
Live
Laugh
Love 
Börja att prata med den när du ser att den är ute, så att den vänjer sig vid din röst. Sedan kan du hålla handen nere i buren, med en godsak i, så att den vänjer sig vid din lukt och börjar komma upp i din hand. Om hamstern biter dig, blås lite i ansiktet på den så att den lär sig att inte bitas (det kan ta ett tag, min bits fortfarande ibland och jag har haft henne i ett halvår nu). Sedan när hamstern väl sitter i din hand kan du försiktigt lyfta upp den ur buren och gosa med den.
Men tänk på att dom är snabba djur, så håll inte hamstern högt uppe ifall den får för sig att försöka hoppa ur din hand.
Lycka till! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det är lag på att dvärghamstrar ska bo i par eller grupp.
Låt hamstern vara när den är i huset, den kommer bli tam med tålamod! Börja med att ge den godbitar när den springer runt i buren och är vaken, dennes hus ska vara lite som en fristad där den kan dra sig tillbaka och vila ifred.
Lyft helst inte hamstern med ett grepp över ryggen, utan låt den krypa upp i din hand självmant eller kupa händerna kring den. Prata massor och var lugn!
Hinner inte skriva mer, men köp från uppfödare om du ska köpa fler hamstrar. Då får du rätt information och en tam och stabil hamster.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack, jag gick och köpte lite skinka. Sedan tog jag en väldigt liten bit i min hand. Jag la min hand utanför buren och den nosade fram den lilla biten och ville genast ha mer. Nu sover den. <3
Och nej, det är inte lag på att man ska ha mer än en. Det är rekommenderat att ha, men då är chansen 60-70% att dom börjar bråka och biter ihjäl varandra.
Live
Laugh
Love 
Skinka är för salt för hamstrar, kör på rå nötfärs etc istället.
Jo det finns en lag som säger att alla gnagare med undantag för guldhamstrar ska hållas i par eller grupp.
Dvärghamstrar, roborowskis, campbells och vintervita fungerar bra om de är kullsyskon och har en stor rymlig Bur med många roliga gömställen och gott om mat m.m.
Har haft flera vintervita tsm och det har fungerat utmärkt tack vare rymlig Bur med bra inredning osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om jag ska vara ärlig verkar du väldigt opåläst och okunnig, man skaffar inte hamster bara för att det är en kul grej. De har ett liv de också…
Här är lagen.
"Gnagare lever ofta i familjegrupper eller kolonier. Huvudregeln är därför att du ska hålla djuren i par eller grupp. Detta gäller dock inte guldhamstrar som vanligen är aggressiva mot artfränder."
#7 va elak du är? Jag visste inte allt när jag skaffade min hamster. Visst läser man på men det är svårt att lokalisera sig runt all information och då är jag 24. Ts är 12. Man kan inte veta allt. Jag har också en ensam dvärg som köptes på djuraffär och har blivit rekommenderad av många bland annat på forumet att inte skaffa en till då djuraffärer oftast inte är avlade efter humör och ofta inte går ihop med andra. Sen så som jag tolkat lagen är att dom ska vara i par om möjligt. Självklart önskar jag att jag hade en kompis till min men troligtvis kommer det inte att funka. Att klandra någon för fel information är orättvist. Ts, som flera har skrivit låt hamstern vara när den är i huset. Min var väldigt avvaktande och höll sig mycket för sig själv i början. Jag hade som regel alltid något gott i handen, en ärta till min sötnos. Efter bara några dagar kanske 4-5 kom han fram när jag pillade i buren. Han bet mig mycket i början och jag brukade blåsa på honom när han bet hårt. Hårt var när jag fick med mig hamstern när jag försökte sakta ta undan handen. Detta har han slutat med nu. Tänk på att hamstern behöver sitt privatliv den med och det får man respektera. Även om det är tråkigt. Man vill ju leka med sin nya kompis :). Jag brukar som regel inte plocka upp min Roffe om han inte kryper upp i handen. I början lyfte jag inte upp honom varje gång han kröp upp i handen utan klappade lite på honom och lät han bli vän med min hand. Oroa dig inte super mycket över lagen och att dom egentligen ska vara två. Det är att föredra men vad jag har förstått är det svårt med en hamster från djuraffär och man får vara beredd på att ha två burar. Avvakta lite och se hur han/hon är och besluta senare när du är lite varmare i kläderna. Lycka till :) hoppas du trivs med din kompis :) fråga om det är något du undrar. Det finns jätte mycket information här på forumet och jätte duktiga människor. Läs artiklarna dom är toppen. Finns också dvärghamster i fokus :)
Anna och taxen Max
#9 Det är inte elakt? SKA MAN HA DJUR SÅ LÄSER MAN PÅ INNAN. Oavsett om man är 60 eller 12 år så kan det väl inte vara så svårt?! Det är typ den FÖRSTA OCH ENKLASTE regeln att dvärgar ska hållas två och två! Det är inte svårt!!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#10 Precis.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Klart man ska läsa se men det är inte lätt. Jag själv läste på om guldhamster och kom hem med en dvärghamster. Prova att gå in i en djuraffär och säg att du vill ha två, tänkatt du är osäker, aldrig haft en hamster eller ens rört en. Du känner ingen med hamster eller något. Sen kan du klandra oss som kommer hem med en dvärghamster. Ingen köper ett djur och tänker 'nu ska vi skada en lille så mycket jag kan'.
Anna och taxen Max
Läser man på ordentligt står det i stort sett överallt att man bör köpa från uppfödare. För mig är det givet, vem vill stötta grossistaveln eller djuraffärens oseriösa & oftast okunniga avel?
Nej, för mig handlar det om sunt förnuft.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 Jag håller med dig men jag visste faktiskt inte om grossistavel, jag hade inte ens hört det ordet, och jag köpte en guldhamster från djuraffär.
Jag tycker det är konstigt att djuraffären har guldhamstrar Och dvärghamstrar och vägra sälja guldhamstrarna "för dvärghamstrarna är så mycket bättre" 😮
#14 Du har helt klart en poäng i det, tänkte inte så långt. Men jag tycker att man ska tänka på djurets bästa ändå, om man nu råkade köpa en ensam stackars dvärghamster så får man väl ta och införskaffa en stor Bur men mycket inredning och köpa en kompis till den, ev. låna en unge från uppfödare som man har möjlighet att lämna tillbaka ifall det nu inte skulle fungera :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#15 Ja, jag läste på som en galning i några månader, tyckte jag kunde allt. Men läste inte någonstans att man inte skulle ha salsten och hamstervadd.. men det var någon månad jag hade det innan jag hittade iFokus =) Tur att jag inte var intresserad alls av dvärghamstrar. Hade fått en uppfattning att de glider som åler i händerna och bara springer och springer och är jättepigga.
#16 Tyvärr är de flesta grossisthamstrar så, kollade på djurmagazinet där de fått in grossistdvärgar, de sprang och sprang… Skitstressade. Men uppfödardvärgar är hur underbara som helst.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#17 Ja det är dom säkert. Jag hade aldrig sett en dvärghamster (eller jo, men inte sådär "på riktigt") utan det var min egna uppfattning.
Jag tror att hamstrarna på djuraffären i bäckebol kommer från någon privatuppfödning eller någonting, för min guldis jag köpte var jättesnäll. Även när jag går dit och tittar ibland sitter det små dvärghamstrar jättelungt och äter lite mat.
#9 Jag är inte elak, jag säger bara sanningen vilket du tydligen inte tål.
#19 men ts skriver ju här för att hon vill lära sig mer! Vad är det då för vits med att hacka på henne om att hon inte vet tillräckligt?? Det är BRA gjort av henne att hitta detta forum och be om hjälp här! Kommer man med sådana kommentarer som du gör så kanske hon slutar skriva och läsa här istället och det lär hennes hamster inte bli gladare av!
jag har hört att om man vecker en hamster i sitt hus kan det förkorta dens liv så jag har alldrig väckt min hamster
#20 det var det jag också tyckte men fick tydligen inte fram det. Det är det som är tråkigt här ibland. Vissa blir på hoppade när man försöker få hjälp och klampade för okunskap. Visst ska man läsa på men ibland får man inte med all info precis som # 16. Man försöker få mer information genom att fråga om det man undrar ni istället blir man på hoppade och anklagad för att inte vilja djurets bästa. Vet inte ens om jag vill vara kvar här. Tycker det är hemskt tråkigt och då har ingen hoppat på mig men vill inte läsa om hur hemsk och elak man är när man gör sitt bästa och vill bli bättre.
Anna och taxen Max
Ts - Mitt råd till dig är TÅLAMOD :) Allting tar tid. Väck inte din nya kompis på dagarna utan välj en speciell tid på kvällen där du kan väcka honom. T.ex kl 19.00 eller kanske till och med senare om du kan. Din nya kompis behöver bo in sig och känna sig hemma så låt han vara i några dagar innan du försöker kela med honom.
Man kan aldrig skynda fram sin hamster att bli tam. Man måste ta det lugnt och vara försiktig. Ha lite mat i handen och låt han komma till dig. Prata med honom/henne när du är i närheten så din hamster vet om att du är där. Jag fick 2 stycken i födelsedagspresent av mina arbetskollegor i januari och dom är fortfarande inte 100 % tama än. För att jag låter det ta tid.
Jag vill att dom ska komma till mig när jag fixar i buren, inte att dom ska bli rädda för mig eller bli tvingade till att sitta i min hand.
Sen är det ju faktiskt så, att alla hamstrar blir olika mycket tama. En av mina 3 här hemma trivs bäst för sig själv och är inte intresserad av mänsklig kontakt alls. Och han har jag haft i över 1 år. Min första hamster Kakan var världens mysigaste och kunde sitta i handen och mysa med mig utan att gå iväg.
Dom 2 nya jag har nu är 2 helt olika individer. Hugin och Munin heter dom. Hugin är nyfiken och vill gärna sitta i min hand men inte bli klappad medans Munin inte vill vara i min hand men det går bra att klappa honom.
Så ger dig kompis tid och låt han få komma till dig! Stressa inte, för det lönar sig inte i längden :)
#20 & 22 Jag vill bara det bästa för hamstern, man skaffar hamstern efter man läst på och MINST vet att de ska vara två, Inte på andra hållet.
Om man nu pga. okunskap bara skaffat en stackars dvärghamster, då får man väl göra som jag sa i tidigare inlägg #15. Om man nu orkar bry sig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#24 #25 hur gammal är ni?
Anna och taxen Max
#26 Förstår ej vad det har med diskussionen att göra?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nyfikenhet.
Anna och taxen Max
Hej brudar. Tycker att detta spårat ur helt. TS skriver att hon fått sin hamster. Detta betyder att någon annan köpt hamstern åt henne, med eller utan hennes vetskap. Denne någon som vi kan anta är en förälder bör i så fall vara den pålästa och veta att de bör vara två. TS är 12 år gammal och har aldrig haft husdjur förut.. så att ni kommer och skäller på henne för något som hon kanske inte ens bär ansvar för tycker jag är fel. Att TS skriver och vill ha hjälp tycker i alla fall jag tyder på engagemang! Så nu hjälper vi TS med hennes problem, för situationen är vad den är. Såg förresten inte var det stod skrivet att hamstern inte var köpt hos uppfödare. Som vi alla vet så finns det även oseriösa där. Så TS, lyssna på det som sägs, kunskapen här är enorm. Men låt dig inte nedslås, jag tyckte att det var superbra att du hittade hit. Lycka till med din lille, tålamod är #1 med alla djur! :)
#26 12, Själv? :)
#30 jag är 24. Va bara nyfiken på hur irriterad jag skulle bli men du är inte så gammal så släpper det.
Anna och taxen Max
Håller med #29, försök att hålla en god ton på forumet och undvika att hoppa på varandra eftersom det bara blir otrevligt. Tyvärr står det på vissa ställen att dvärgar skall vara en och en samt att de allra flesta djuraffärer vill inte eller vägrar sälja dem ihop. Detta är inte lätt att veta när man inte haft hamstrar innan samt när personer som utger sig för experter (zoopersonal) säger det. Eftersom TS nu faktiskt frågar så finns det ingen anledning att verka otrevliga.
TS, jag hoppas inte du blivit nedslagen av det som skrivits, det händer ofta att folk köper hamstrar bara för skoj och kan inte ta hand om dem ordentligt därför är många på forumet extra vaksamma/känsliga när liknande ämnen tas upp. Hoppas du känner att du fått lite mer kött på benen :)
#31 Vaddå hur irriterad du skulle bli?
#26 jag är sexton år och precis lika utvecklad som du, så kom nu inte med de vanliga ursäkterna att vi under tjugo är underutvecklade bara för att jag vill hamsterns bästa. Kan inte förstå vart jag låtit nedlåtande el. Liknande ens?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund