Frågor ang. uppfödning
Jag har ju en stor dunabur just nu till min guldis, men eftersom tänkte skaffa en uppfödning i liten skala om ett tag, tycker ni att jag ska byta till samla då? Har sett att några här på hemsidan har som ställningar till samla-burarna, vilket jag tycker ser väldigt praktiskt ut! :)
Efter att man skiljt ungarna från mamman, kan man ha bebisarna i samma Bur då? Det blir ju väääldigt många burar om man får kanske 15 ungar haha :s
Min hane Wilgot är ganska blyg och tillbakadragen av sig, kan det föras vidare det ungarna? Han är inte det minsta aggresiv, utan bara lite tillbakadragen som sagt! :)
Lägg MER ÄN GÄRNA upp bilder på hur era samla burar ser ut, ställningarna, hur ni organiserar det osv! :D
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Man skiljer ungarna från mamman när dom är 5 veckor /tror jag/ så ja, du får ha 15 burar som står och väntar :P Eftersom dom är solitära djur. Om du nu menar guldisar.
När det gäller dvärgar kan du ju ha dom i grupper ^^ 3 killar, 3 tjejer , 2 killar, 2 tjejer ^^
Jag menade guldisar! :) Okej, då får man väl hoppas att folk är intresserade av att köpa så man slipper ha SÅ många burar haha! ;D
Justin Bieber - 23/4 13 
Har man då samlalådor tar de ju ingen plats så länge de inte används i alla fall, eftersom de går att stapla :)
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus

Om det är guldar så skiljar man ungarna från föräldrarn vid 4 veckor, ibland så tidigt so 3 1/2 beroende på hur de utvecklats. Jag har adlrig behövt dela så tidigt men vet andra som gjort.
Sen kan du ha honorna tillammans och hanarna tillammans, förutsatt att du har tillräckligt stor Bur.
Honorna brukar börja tjafsa först och behöva delas upp mer. Oftast börjar bråken när någon blir brunstig.l Hanarna brukar funka tillsammans mycket ängre tycker jag.
Jag har haft kullar där hon-bebisarn suttit en och en redan vid 5-6 veckor medans hanbebisar bor tillsammans i godan ro.
Man får ha koll helt enkelt och vid minsta tecken av att de inte trivs tillsammans så måste man dela dem.
Okej, tack då vet jag! :D
Justin Bieber - 23/4 13 

Missade din andra fråga. Det finns inga ställningar till samla-burar, däremot till Antonius. Fast nu finns inte de med genomskinliga lådor längre utan de är vita som man inte ser igenom.
Där finns det iallafall ställningar med antingen två eller tre lådor i varje.
Kika runt på Ikea.se så hittar du.
Justin Bieber - 23/4 13 
Justin Bieber - 23/4 13 

Som sagt, Samla finns det inte ställning till.
Om jag ska köpa nån slags SAMLA så skulle jag nog köpa:
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
#10 Tycker dom där lådorna ser väldigt låga ut. Om hela ställningen är 77cm hög innebär det ju att lådorna är under 20cm låga, vilket är minihöjden för hamstrar enligt jordbruksverkets regler.

#11 De lådorna och den ställningen som #10 länkat till är INTE de man använder till hamster.
Ställningen som jag länkar till i #9 och de nedersta lådorna där är de som används. Alltså höga lådor.
Men återigen så säljer inte Ikea de genomskinliga lådorna längre utan de är vita och solida. Jag vet inte om jag skulle vilja ha en hamster i en sådan.
åå nej, ledsen ninjakakan men du har fel!
jag har haft typ… ja ASA många hamster bebisar och vid varje uppföding så hade vi dom i samma Bur!!! och det gick jätte bra!!!! bara dom är syskon! och jag hade också guldhamstrar!!!
Elin Sjögren!

#13 Efter 8 veckors ålder är det olagligt att ha dem ihop om inte annat.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#13 Det är lag på att guldhamstrar ska vara ensamma efter 8 veckor, och hon menar ju äldre hamstrar än det.