Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 914 ggr
Anna4077
0

transportera hamster (dvärg i detta fallet)

Jag undrar bara lite. Jag har tänkt ett stoppa min älskade hamster i en transportbur med spån, papper, gurka, mat och Ludden hans favorit leksak och åka ca 20 för att sen låta han vila i sin egna Bur och åka ytterligare 10mil för att försöka hitta en kompis till honom och sedan samma procedur hem igen. När jag berättade om denna planen sa min sambo, som 'inte' gillar hamstern, att det verkar var fruktansvärt elakt av mig då han inte gillar att sina hagar osv och att jag skulle vara dum mot honom om jag fick han att åka så långt bara för att jag vill ha e till hamster. Nu har jag funderat och undrar vad ni tycker Han tycker vi ska köpa hamster på närmre håll tex i en djuraffär. Jag tror bestämt att det absolut är att utmana ödet att försöka stoppa två djuraffärs hamstrar i samma Bur och att chansen är större att hitta en kompis till honom hos uppfödare där man kan prova lite innan och se om det finns minsta chans att det funkar. Till detta argument svarar han att jag läser för mycket. Är jag elak om jag transporterar honom efter ovanstående plan? Med motivet att skaffa en kompis till honom (och mig)? Är det bättre om jag letar på närmre håll? Är jag konstig som tvivlar på att djuraffär hamstrar går ihop eller är det större chans att två djuraffärs hamstrar går ihop än en från djuraffär och en från uppfödare? Jag vill ha en hamster till men vill självklart försöka ge Roffe en kompis om det går och det går i första hand. Vad tycker ni?

Anna och taxen Max

jossa5
0

Det kan ju vara stressigt för Roffe, så är det ju. Men det är väldigt svårt det där, för det är ju inte säkert att hamstrarna kommer gå ihop på en gång, utan att dom kanske måste dela Bur (med en skiljevägg i mellan) några dagar…

Jag tycker det är jättebra att du vill försöka få en kompis till din hamster. Sen vet jag inte, vissa djuraffärshamstrar är ju bra och vissa är inte alls lika bra, så man kan ju ha turen att få två bra som man kan lyckas få ihop.

Så jag har inga riktiga svar att ge. Själv åkte jag 80 mil enkel resa för att köpa en kompis till min Nova. Dock gick dom inte ihop, så nu sitter dom i varsin Bur, men jag tyckte det var värt att åka den vägen och hem igen för en hamster. Min sambo tycker jag är lite knäpp, men är jag nöjd så är han glad, resonerar han.

Nu vet jag ju inte vart du bor och vart du tänkte kolla på ny hamster, men finns det ingen uppfödare närmare, tänkte om det går att kompromissa med din sambo. Köpa en uppfödarhamster, fast lite närmare?
I vilket fall hoppas jag det går bra för dig och Roffe, hur ni än gör! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus