Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2466 ggr
Wellcraft
0

Kräsen hamster

Har en riktigt kräsen hamster här hemma, en liten kille på ca fyra månader som inte verkar tycka något är skoj förutom att komma ut ur buren, han har inget intresse av god mat alls utan det är bara ut för honom som gäller.

Detta är rätt trist, han är helt okej i hullet och har muskler då han rör på sig massor men han känns ändå lite liten och jag skulle faktiskt vilja att han gick upp lite, för även om han har okej hull så är han lite tanig.

Har testat tre olika sorters Barnmat, ägg, broccoli, ärtor, jordnötter - inget är intressant! Det känns inte ens som om han äter sitt basfoder, men det måste han ju göra annars skulle han vara död vid detta laget..

Frukt kan han käka, äpplen speciellt. Men det är mkt sött och det kan han inte leva på…  Så har någon suttit i samma sits som jag och kan tipsa om färskfoder som även passar de mest kräsna hamstrarna?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fiona1234
0

Du kan ju testa ge honom gröt/välling? Men om han hillar äpplen så kan du ju ge det ;)? Testa ge hasselnötter och pumpafrön :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
0

Gillar"

Wellcraft
0

Gröt var inte alls populärt och kan tänka desamma om välling.. Äpplen är väldigt sött så han får en klyfta i veckan. Pumpafrön finns i hans basfoder, hasselnötter har jag dock inte testat. Men vi har det hemma så det är värt att testa :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fiona1234
0

Haha han var riktigt kräsen! Testa ge majs det är ganska sött så det kanske han gillar ;) Min guldhamster hane var också ganska kräsen men nu är han bättre :)

annakarin_li
0

Barnmat med couscous och kyckling brukar vara populärt. Jag ger broccoli, blomkål, majs, paprika till min. Ris, couscous, bönor och linser, pannkakor brukar också vara populärt ;-)

Cafesinner
0

Färsk bandspagetti.
Ris.
Burkmajs. 
Välling.

MaaariaS
0

Jag har en kräsen kille här hemma både med tilläggsfodret och torrfodret.

Jag hittade ett torrfodermix som är till dvärghamstrar dvs krossat och det äter han jättemkt av.

Sen så fick jag gå igenom många barnmatsburkar tills jag upptäckte att han äter vilken Barnmat som helst bara det är potatis i den.prövade med havre välling gick inte,men majsvälling går.Sen äter han ruccola och såna roliga sallader.Nått annat min äter är torra vetegroddar,nått gult uppfödningsfoder för fåglar(vet ej namn) Jag försökte ge honom solrosfrön oskalade ochg det gick inte men skalade går jätte bra.

Hoppas  du har fått lite mer tips om vad du kan testa!

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fiona1234
0

Torra vetegroddar? Vart finns det ? :)

MaaariaS
0

#8 Dom flesta mataffärer(ser ut som grovt mjöl)

mizuki
1

Menar du vetekli?

pixielutt
0

#6 Får man verkligen ge burkmajs? På innehållsförteckningen står det både socker och salt.

/ M

Wellcraft
1

Jag ger inte mina burkmajs, finns ju inget nyttigt i det och de får ju äpple som är sött :)

Avicii tyckte potatis var gott, lustigt! Han har inte tyckt om det innan.. Funderar på om han bara är bortskämd och inte kräsen. 😮

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jojjobojjo123
0

du borde absolut ge honom solrosfrön det är både nyttigt och väldigt populärt, känner många som har hamstrar hos alla är det poppis med solrosfrön, pröva ge honom ost också det innehåller mycket kalk testa också med: knäckebröd, gurka, tomat, druvor, potatis!

hoppas allt blir bra!

Wellcraft
0

Solfrosfrön har han i basfodret! 🙂

Ska testa med ost, är ju lite delade åsikter om det är bra eller ej men vanlig mild ost i lagom mängd är helt ok anser jag.

Knäckebröd, gurka och tumor går inte hem hos honom, potatis är lite ok. Ska testa med vindruvor! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fiona1234
0

Tumor?

Frosstis
0

Tror hon menade tomat typ..

Fiona1234
0

Jaha okej :)!

Wellcraft
0

autocorrect jävlas med mig 😉

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MaaariaS
0

Jag tycker inte du ska testa med vindruvor,jag är inte helt säker på om det är bra, då hundar kan få njurproblem av att äta för många(har jag hört nånstans,vet ej vart,tror det var på tv om djursjukhuset)🤔

Wellcraft
0

Tror det är mest för katter och hundar det är så. En liten bit lite då och då tror jag inte skadar, känner ganska många som ger sina djur det, både råttor, hamster och kanin. Har inte hört att det ska vara farlig för hamstrar iaf :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MaaariaS
0

#20 Ja så kanske  det är,tänkte bara varna lite ifall att 😃