Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1739 ggr
Emi&Musse
0

Hej undrar lite bara!!!!

Hej! Jag undrar vart någonstans man kan köpa hamsterchoklad i stockholm.

Och jag vill gärna ha tips på festmat för hamstrar!😃

Jag vill gärna vet lite mera om vad de inte får äta och vad de får äta för människo kost.🙂

Min hamster älskar människo kost tex paprika gurka ägg och grädde (grädde får han sällan).

Jag är riktigt tacksamm för svar!!!!!!!!😉

Cafesinner
0

Färskpasta (ej fyllning) är ofta mycket uppskattat och lite festligt sådär :) Annat min älskar är broccoli, sallad, groddar och Barnmat (för barn under 6 mån, ej med svamp i.)

Barnmat brukar alla hamstrar (?) älska! Spagetti och köttfärssås eller lasagne är Yukis favoriter. 

Bra att du inte ger grädde ofta… prova med välling om du vill ge något gott och flytande;) Yuki blir tokig i det, och vet fler som älskar det.

Angående ost är det rätt omdebatterat. Det är inte superbra för dem men en liten bit någon gång ibland är ingen fara. Det skall vara så mild ost som möjligt, absolut inte prästost och sådant - ost är även rätt salt = ej bra.

Jag ger bondmorans när jag ger dem ost. Den är mild och bra tycker jag. Men som sagt, små mängder.

Staris
0

Hamster chocklad är inte så jätte bra för dom :/

Men du kan ju köpa något mer som består av typ frön.

Du kan ge hamstern ganska mycket av det vi äter, när man ger dom gurka så bör man ta bort skalet eller vad man säger runt, Du kan ge dom ägg,brokoli,barnmat och så vidare ;)

Om du vill ha typ fest mat så finns det i olika djuraffär massor olika hamster godisar och sådant men jag föredrar nog sådant med frön och så på :)

Staris
0

Såg inte att #1 hade skrivit så jag skrev ganska mycket som hon hade skrivit men ändå ;)

Cafesinner
0

2 - varför menar du att man skall ta bort skalet på gurkan? Det har jag aldrig hört O_o

Och hamstergodis från djuraffärer skall man helst undvika då 85% eller så är skit med för mycket socker och typ nada naturliga ingredienser.

Jordnötter är väldigt bra att ge som godis eller belöning. De flesta verkar galna i det - och det är jättebra för tänderna + som aktivering.

Staris
0

#4 Haha oj! Det kanske är något jag bara fått för mig 😉Förlåt,

Staris
0

#4 Haha oj! Det kanske är något jag bara fått för mig 😉Förlåt,

Emi&Musse
0

Tack för svaren!!! 😉

Även fast hamsterchoklad inte är så bra men i vilka djuraffärer finns det i( alltså djuaffärer i stockholm)

Staris
0

Jag vet inte vart det finns i Stockholm så jag inte brukar vara där :/

Cafesinner
0

7 - varför vill du köpa det om det inte är bra?!

Emi&Musse
0

Jag ville bara veta för att jag såg på en hemsida om fest mat för hamstrar och det stod att det fanns en speciell hamsterchoklad som de kan äta och är inte dåligt för de.

Bara frågar missförstod ni att jag mena vanlig choklad eller?Bara undrar menar inget illa!!!😉

Staris
0

vad heter hemsidan ?

Cafesinner
0

Nej vi tror inte du menar vanlig choklad.
Men oftast har folk, speciellt djuraffärer, ingen koll på sådant där. 
De säljer alla möjliga fabriksgjorda foder/godis-sorter som inte är direkt livsfarligt men ändå är onyttigt och inte är bra för dem. Så det är mycket bättre att köpa tex jordnötter och sådant naturligt som de tycker är minst lika gott. 
Hoppas du inte har saltsten btw?:) Bara kollar.

Cafesinner
2

Här är ett exempel på vad jag menar.

LÄNK

De skriver att dessa godisdroppar innehåller massor av nödvändiga vitaminer, massa ämnen för att styrka pälsen och ge den glans, osv osv. 
När man läser innehållsförteckningen ser man dock att de innehåller:
- Socker = Inte alls bra.
- Honungspulver = I princip lika illa
- Mjölk och mejeriprodukter = Inte skadligt men de är egentligen inte så väldigt toleranta mot laktos, så det är inte bra heller. 
- De är dessutom feta. 

:)

Emi&Musse
0

Ok tack

Hemsidan heter home7.swipnet.se och det receptet var på sida 2

Staris
0

Usch saltsten är inte bra:(

Men iallafall vad hette hemsidan ?

Staris
0

Ursäkta men det fanns inte någon sida som hette så :/

[sara&skrållan]
0

Har ingen aning om det där med djuraffären då jag bor i Skellefteå men det finns en tråd på en del recept på hamstergodis som man kan göra själv här : http://hamster.ifokus.se/discussions/51226d8a88f4720c240002ca-tips-pa-bra-recept

Dem flesta är väldigt uppskattade av många hamstrar 😉

Cafesinner
1

Frågade bara ang saltsten för personen i fråga verkar vara lite missinformerad:)

Staris
0

Det fanns inte någon sida som heter så ?

Amun-Ra
1

Tänk på när man gör kokad mat åt hamstern, som sedan serveras kallt, att maten skall vara okryddat. Inget salt eller kryddor och ingen lök eller löksorter heller.🙂

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Staris
0

Nu hittade jag sidan :)

Men…det stod inte att det inte var bra för dom :/ hmm…

Fiona1234
0

#2,#5 Jag har också hört att man ska ta bort skalet och det där som är inuti gurkan när man ska ge hamstrar? Jag brukar alltid skära bort skalet och det i mitten och sen tärna gurkan.. Är det fel :o?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cafesinner
0

22 - ingen aning, jag ger hela gurkskivor :D

Staris
0

#2 Jag tänkte väll att det inte var något jag hitta på ;) Men jag brukar också skära bort skalet och ge det i mitten fast jag brukar dock inte ge gurka så mycket ;) Men när jag väll ger gurka så gör jag så, jag kommer inte riktigt ihåg varför det är farligt :/ Vet du ?

Cafesinner
0

24- tror dock verkligen inte det stämmer.

-Idaoh-
0

"gurkskal innehåller höga halter bekämpningsmedel som utrotar skadedjur"

ni behöver nog inte vara oroliga :) när ja sökte runt va detta det enda ja hitta , om de är sant eller inte de vet ja ej ;)

Fiona1234
0

#24 Haha jag har ingen aning.. Tror inte att det är farligt.. Detta har varit en vana för mig så jag tänker fortsätta med det :)

Roonja
1

#24 Det stämmer verkligen inte. Varför skulle gurka-skalet va det minsta farligt? :) Man kan ge gurkan hel utan att oroa sig det minsta över ifall det skulle vara skadligt. 🙂

Cafesinner
0

tror det isf är besprutningsmedel det rör sig om, ja. Men i princip allt är besprutat. Är man så rädd bör man köpa ekologiskt :)

-Idaoh-
0

precis :) och eftersom folk ger sina hamstrar äpplen , bananer och sånt så skadar inte lite gurkskal ;)

Roonja
1

Sen ska man ju självklart skölja Furlan innan man ger den till hamstern :)

Fiona1234
0

Haha vet inte varför jag gör så ;) men har alltid gjort och kommer fortsätta :) , några gånger har jag gett hela gurkskivor och då blir det alltid kvar.. Och när det är som " tärningar " dvs utan skal och det i mitten så har dom alltid ätit upp det :).

Amun-Ra
0

Därför är det bäst att köra med ekologiskt eller hemodlade gurkor så slipper man oroa sig samt att det är bättre för hamstern. 🙂

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Roonja
0

#31 det ska stå gurkan :P plus att jag alltid köper ekologiskt. :)

Anna4077
1

Jag har sån där fröstång till min dvärg men ger han den knappt 1 gång i veckan och bara en liten stund. Han gillar den massor men om han får den hela tiden äter han inte sin mat utan bara pinnen. Dom är nog ganska söta och onyttiga men en liten stund een gång i veckan är nog inte skadligt.

Anna och taxen Max

Cafesinner
0

Nej jag köper fröbollar som han får kanske nån gång varannan månad bara för att han är bortskämd haha :P

Anna4077
0

#36 det är min också ;)

Anna och taxen Max