Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2793 ggr
Wellcraft
1

Hjälp med inredning

Hej!

Ska få hem ett akvarium nu, har inte måtten i huvudet men det är större men en aningen lägre än den största ikea-samlan.

Jag har funderat på att ha endast Sand som bottenströ, då det är naturligt för hamstrar, billigare än spån och dammar inte (inte den sorten jag använder). Hur tycker ni det låter? Vet inte någon som har Sand som bottenströ, så skulle vara kul att höra andras åsikter.

Nästa fråga är ang.växter. Min hamster är ingen gnagande hamster! Han gnager knappt ens på sina trägrejor och skulle inte gnaga på plast. Jag har funderat på att inreda med lite plastväxter men å andra sidan känns levande Växter lite roligare, finns det några Växter man kan inreda med som inte är så svåra att sköta om och som passar i de flesta miljöer, och självfallet inte är giftiga?

Tredje frågan är om nätlock, har sökt lite men inte hittat något spec. Letat nät på grangårdens hemsida men hittar bara hönsnät och de hålen är väl förstora? Hittade andra nät för över 1000 spänn och jag känner att jag verkligen inte vill ge så mycket. Så vilket nät ska man använda?

Och nu till belysning, jag har tänkt att köpa två lampor som är ämnade åt akvarium (måste fästa de på annat sett men är rätt pysslig av mig så det går), funderar mellan rött och blått. Rött ljus ska tydligen inte reptiler uppfatta & har läst någonstans att inte heller hamstrar gör det. Reptilernas syfte med rödlampan är att den ger värme, men jag ska köpa lampa utan värme såklart. 

Annars funderar jag på blå lampa som tydligen ska simulera månljus, eller efterlikna det väldigt mycket. Det tycker jag verkar fräckt då hamstern faktiskt är ett nattdjur och jag har alltid en lampa tänd i rummet om natten, och då skulle det faktiskt kunna vara den lampan, dessutom ser hamstern bäst i halvmörker.

Som sagt, vill höra era åsikter om hur jag tänkt, idéer & förslag, men min idé om det hela är ju att det ska bli så naturligt som möjligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Emmny
0

Tycker det låter bra med bara Sand i botten. Eftersom (dvärgar) dom bor i öknen så blir det väldigt naturligt för dom.

Jag vet inga speciella Växter men kattgräs, tror jag det heter, funkar.

Nätlocket kan man göra av hönsnät eller åk bara till pog eller nån annan byggaffär nära dig så har dom säkert nåt bra nät, jag hittade ett bra nät på pog som jag använde till mitt burbygge. Sen kan du ju forma det om kanterna så det bara ligger på buren så blir det lätt att lyfta på och av.

Ang lampan tycker jag blått låter som ett bra förslag, det blir som du säger som månens sken. Rött kan jag känna blir lite för mycket.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Anna4077
0

Spännande! Visa gärna hur det blir

Anna och taxen Max

Wellcraft
0

#1 Tack så mycket för hjälpen.

Vill dock ha något roligare än bara kattgräs, kört på det ett tag nu och visst är det uppskattat, ska nog fortsätta men att ha någon trevlig växt vore inte fel det heller.

Ang. lyse har jag bestämt mig helt för blått nu då det känns naturligast, ska beställa dessa http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarieutrustning/akvariebelysning/led_belysning/278800, inte bestämt mig ännu om jag ska ha en eller två.

Ska nog fixa någon snygg naturbakgrund också.

Ska leta efter bra hönsnät nu, får hoppas att jag hittar något bra…

Bild kommer självklart upp vartefter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jossa5
0

Sätter en tass så jag kan följa hur det går :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cattii
0

Finns så kallat fyrkantsnät på de flesta byggvaruhandlar.. köpte en rulle på 7 m för 149 kr på cheapy =) Bara att vika till så man får en kant på ca 5 cm…fungerar utmärkt =)

Cattii
0

problemet med Sand, så som jag ser det,..är väl att de kommer att kissa överallt. Annars så håller de ju sig ofta till att bara kissa i sanden o då hålls buren fräschare. 

Sen är det ju så att i naturen så är sanden fixerad av bla gräsrötter och fukt…vilket gör att de kan göra gångar och boa i den… har du bara vanlig Sand i ett akvarium så faller den ju ihop när de gräver i den… så jag skulle nog göra en del med Sand och en del med annat burströ. 

Då blir det lättare att städa o hålla fräscht och de kan även få möjlighet att boa o göra gångar…

Men bara mina direkta tankar…

Wellcraft
0

#6 du har helt klart en poäng i vad du skriver, men han är faktiskt väldigt renlig av sig. Han kissar inte ens i sanden han har nu för där vill han tvätta sig, han har sin kisshörna och jag tror han kommer fortsätta med kisshörnan när han får Sand på botten också, jag får testa och byta ifall det inte skulle fungera helt enkelt 😃

Han har också toallett-strö nu och det är inte heller världens grävströ direkt.. Han hade spån men det blev alldeles för jobbigt med hans långa päls.. Hmm tror jag testar med Sand så får jag se hur han trivs!

Tack så mycket för hjälpen annars, får kolla på bauhaus om de har något nät när jag är där och köper Sand.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Lite uppdatering, nu är akvariumet hämtat. Skulle egentligen hämtas imorgon men vi stack iväg idag.

40 kg Sand köpt även, inredningen ska jag beställa så fort jag fått pengar på kortet. Ska bli skoj det här, akvariumet var turkost målat fast det visste jag ju redan, ska sätta bakgrund på insidan ,ena långsidan och måla svart vartefter.

Tycker akvariumet är snyggt och i bra skick, dessutom stort! 

Har även hittat gammalt hönsnät (oanvänt såklart) på landet så det ska bli till att montera också.. Ska ha hälften täckglas hälften nät.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

#8 Vad köpte du för Sand? Sandlådesand från bauhaus? 😃 2 säckar eller? =)

Wellcraft
0

#9 yup jag kör på den sanden, billigt och bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

#10 Jag kör också på den 😃

Wellcraft
0

Nu är akvariet färdigt! Pysslade ihop allt igår. Nu väntas bara inredning

Hönsnätet är färdigklippt, bakgrunden är isatt och sanden är i.

Inredning är beställd från zooplus så väntar spänt 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsa
0

Kan du inte lägga upp än så länge hur det ser ut? :) eller du kanske vill vänta tills allt är fixat :D

Spännande iaf då jag haft liknande funderingar på mina akvarium :)

Wellcraft
1

Absolut! bild på är på väg 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 1

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2

.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anna4077
0

Skit snyggt! Vilken hamster lyx

Anna och taxen Max

Frosstis
0

Oj vad snyggt! säg till om hamstern gillar det så kan jag också prova på det :) Har testat att ha Sand en gång men det var bara ungefär halva buren. Skulle vart bra om det fanns fukt och rötter och sådant så de kunde bygga gångar som på riktigt.

Anna4077
0

Blir också sugen på Sand som bottenmaterial

Anna och taxen Max

Staris
0

Jag tycker din Bur blev super fin 😍

Fiona1234
0

Vart har du köpt akvariet :D?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Wellcraft
0

Tack så mycket för fina kommentarer!

Blev jäkligt nöjd, hoppas inredningen kommer leva upp till mina förväntningar också. Osäkert om jag kommer använda nätet, vi får se.

Testade faktiskt att lägga i honom där bara för att se vad han skulle tycka om ett "landskap av sand" snacka om glad hamster… Böka, gräva, rulla m.m var skitkul tyckte han, så han kommer nog bli nöjd med sin nya bild.

Akvariumet hittade jag på blocket.. För 500 men eftersom jag inte ville ha några tillbehör såsom lysramp, timer m.m så blev det bara 300 för det, väldigt värt!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Unicornpopcorn
0

kan man ha vilken Sand som helst?:o

Frosstis
0

#23 Kan man säkert men chinchillasand och sånt blir nog ganska dyrt :P

Elsa
0

Åhh gud vad snyggt! :D blir superbra ju! Nu blir man ännu mer sugen på det :)

Funderar på att köra på att ha ett hörn med Sand, och nånting som delar av.. naturligt är så snyggt!

Wellcraft
0

#23 Som Paulinabieber redan sagt så går det bra med vilken Sand som helst, så länge den är obehandlad och tvättad.. Jag rekommenderar inte chinchillasand, blir som hon sa väldigt dyrt. Köp vanlig sandlådesand om du tänker ha Sand som underlag, finns på bauhaus 20kg säckar för 40 styck.

Jag ska nog köpa en påse chinchillasand och ha det i en skål så att pojken får lite "mjukare" Sand att tvätta sig i dock :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

#23 Som Paulinabieber redan sagt så går det bra med vilken Sand som helst, så länge den är obehandlad och tvättad.. Jag rekommenderar inte chinchillasand, blir som hon sa väldigt dyrt. Köp vanlig sandlådesand om du tänker ha Sand som underlag, finns på bauhaus 20kg säckar för 40 styck.

Jag ska nog köpa en påse chinchillasand och ha det i en skål så att pojken får lite "mjukare" Sand att tvätta sig i dock :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

hoppsan! dubbelpost

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Har nu köpt en rätt snygg plastväxt från ikea, bara för miljön och temats skull.

Märker jag att hamstrarna gnager på den tar jag själv klart ut den. Ska även köpa kattgräs och sätta i.

Ändrade planer också! Skrillex får bo kvar i tråksamlan… Som tur är så är det endast jag som tycker den är tråkig och inte han ;)

Ska nämligen skaffa två campbells pojkar som ska få flytta in där. Kan knappt bärga mig.. är som  ett barn på julafton. SÅÅÅ glad.😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AmandaJE
0

#29, Åh vad roligt! :D

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Fiona1234
0

#29 Vad kul :D!

Frosstis
0

Vad kuuul!! :D Vart kommer dom ifrån? :D Jag ska också skaffa campbells! :D När får du dom?^^

Wellcraft
0

Ja det är skitkul! Har frågat lite om temperament oså för jag vill gärna ha lugnare hamstrar som man faktiskt kan gosa med, så det blir väl 99% chans att jag skaffar vintervita ist om nu inte campbells pojkarna jag tänkt mig har önskvärt temperament.

finns bara 1 reggad uppfödare vad gäller hamstrar i närheten av mig, så det blir brunstorp isf (kimky på hif) har ju köpt guldhamster därifrån och är helnöjd så tror det ska bli bra.

väntar på svar men antagligen hämtar jag de på söndag som tidigast eller nästa vecka, beräknar ju få mina inredningsgrejor på måndag men  om jag skulle hämta hampisarna på söndag så har jag lite andra rör osv som räcker så länge :)

Vart ska du köpa dina ifrån? 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

Jag köper mina från Frida Magnusson men dom är redan tre månader.. :p Tänkte hämta i söndags och onsdags men hoppas på denna söndagen då.. :)

Campbells är ju inte sånna pannkakahamstrar som vintervita, men dom klättrar gärna upp på axeln och sitter där =)

Wellcraft
1

Då har inredningen kommit! Inrett akvariumet och blev skitnöjd.  

Bilder påväg

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
3

Hela akvariumet, observera att det inte är heeelt klart. Månskensbelysningen ska fixas samt en liten buske med kattgräs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2

närbild på inredning, ur hamsterns perspektiv!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

ändrade lite sen

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

allt

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AmandaJE
0

Riktigt fint! :D

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Anna4077
0

Omg riktigt fint!! Åh va fint!

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

Åhh vad fint ! :D

Wellcraft
0