Hamster iFokus

Hamster

Etiketthybrider
Läst 1909 ggr
jmellberg
0

Dvärghamster, omplaceras?..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en dvärghamster som är ca 5 månader. Jag köpte honom i Oktober och då var han ca 8 veckor. så ja, snart ett halv år då. Han är köpt på djuraffär..

Jag var egentligen dum som skaffade honom, för jag har redan en Guldhamster. Det blev helt enkelt för mcket med en till

plus att min Dvärg är väldigt ''bitig'' han är egentligen snäll. När man väl fått upp honom i handen, men han kan skrapa lite med tänderna. När man tar ner handen i buren så tar han tag i fingret och sen börjar han skrapa med tänderna och sen biter han hårdare och hårdare.. jag vet inte om det går att träna bort. Men jag har helt enkelt inte tid till att ''uppfostra'' honom. Jag ger inte han den tid han behöver. För jag har mycket med plugg och grejer innan studenten. 

Jag undrar om det finns någon som har mer tid än mig som skulle vilja ha honom? Jag kräver inga pengar bara ett hem där någon kan pyssla om honom och få han att känna sig trygg..

jmellberg
0

Han bor i Gävle föresten!

jmellberg
0

Urban Snöboll :)

Rocksey123
0

Jag bor i Gävle jag med. Är det en Hybrid? Och vad är det för färg?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Gerro
0

Alla hamstrar som man inte vet stam på (djuraffärshamstrar) kallas för hybrider.
Så ja han är en Hybrid :)

jmellberg
0

#3 jaha! :)

Han är en Hybrid ja, eller de kallas tydligen så om man inte vet vad dom är för något. haha.

Han har vintervitt utseende och kommer bli sapphire när han fällt all vinterpäls. 

(Han har blivit helt grå nu på vintern.) Du ser ju skillnad, bilden längst upp är nu :) Dock är han helt grå i ansiktet nu. och har inte längre en ''grå fläck'' bara. :)

jmellberg
0

#4 du hann före mig! haha :)

Gerro
0

Haha :)

Rocksey123
0

Jag kan dock inte göra hamstrar tama om det inte gäller att göra de handtama. Men kolla med Ingunn på Snögatans! Hon kanske kan göra honom tam och sedan kan du få tillbaka honom. Alltid värt ett försök! :)

//Selma

jmellberg
0

#8 Han är inte tam alls. 

Jag köpte honom på Gävleborgs Zoo. Jag får inte ta på hans rygg för då ryggar han undan och när jag tar ner handen så tar han tag i mitt finger och nu biter han riktigt hårt. När jag blåser försiktigt på han blir han riktigt arg eller rädd kanske, så han attackerar mig. Det påminner om när 2 dvärghamstrar jag hade när jag var mindre bråkade. ._. 

Fattar inte varför han är såhär. Jag bytte honom mot en annan hamster jag köpte därifrån. Den hamstern lät som en elstöt hela tiden så fort jag närmade mig buren, och när jag köpte honom fick jag inte ens hålla i honom innan och hon som tog upp honom tog han direkt i en kartong och putta i han bara. Dom sa att de skulle ta han till en vet. För han var inte normal i psyket tydligen. Dagen efter när jag gick dit för att köpa mat åt min andra hamster så kollade jag eftr han, och han var borta. Då sa dm att han hade blivit såld. Vilket jag tvivlar starkt på. 

Menmen, fattar inte varför båda hamstrarna jag köpt därifrån blivit helt knäppa. Urban var snäll när jag köpte honom, det är nu han blivit såhär :/  Jag ska höra med henne, vet du hur man kan få tag i henne?

Rocksey123
0

Googla på Snögatans hamsteruppfödning så får du nog upp det. Jag tror att hon heter Ingunn_1996 på iFokus.

//Selma

Gerro
0

Hemsidan:

http://www.snogatanshamsteruppfodning.com/

Tror att det är rätt iaf :)

jmellberg
0

#11 Mailade henne nu. :)

Tack!

Frosstis
0

om du PM:ar på iFokus så svarar hon väldigt fort =) Hon har hjälpt mig mycket.

jmellberg
0

#13 jag har både mailat & skrivit på iFokus att jag mailat.. desperat efter hjälp kan man säga. :(

jmellberg
0

Jag har nu insett att det bästa för min älskade dvärgis är nog avlivning. Eftersom han BLIVIT så här aggressiv så mår han antagligen dåligt. Hans beteende är inte normalt heller.

Men jag ska ge han en sista chans för jag gör verkligen det som en sista utväg. Även om  jag själv vet att det skulle vara bäst eftersom jag givit att 'uppfostra' han så många chanser och han blir bara värre och värre varje dag.. 

Men men. Vi får helt enkelt se.

LinneaJohaanson
0

Han är välkommen hit, bor i Uppsala!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Anna4077
2

Men du skrev ju att du inte haft tid. Man kan ju inte uppfostra dom på en eftermiddag. Det är ju en relation som man måste vårda precis som vilken annan relation som helst. Känns ju inte som avlivning för att han inte mår bra är lite fel. Får han allt han behöver? Kärlek, uppfostran, motion och mat? Jag har uppfattat det som ett dom behöver en del uppmärksamhet och blir snabbt 'vilda' om dom inte får motion och uppmärksamhet. Min dvärg är ganska ny men om jag varit hemifrån för hel dag och kommer hem sent är han inte lika tillmötesgående som vanligt. Jag kör ärt-metoden :p varje gång jag sticker ner handen i buren har jag en ärta och lägger den högt upp på handen och låter han krypa upp i handen och äta den. Vill han bli upplyften sätter han sig helt i handen annars låter han bakbenen vara kvar utanför, äter sin ärta och går. Sen jag började med det har han nästan slutat bitas. Om han bits hårt, om hamster följer med när man flyttar på handen, blåser jag på honom. Nu räcker det med att jag säger nej så slutar han. Men detta måste man göra varje gång om det är 1 eller 10. Så gör iaf jag och det verkar funka. Lyfter inte heller hamstern om han inte kryper upp i handen. Gjort det typ två gånger och han har knappt velat prata med mig efter det. En hamster har ju också rätt till att inte bli lyft om den vill det (sen om man måste lyfta den får man gillar läget). Tycker hamster också har rätt till sitt privatliv. Nu babblar jag :p jag hanterar iaf min hamster så och har sett goda resultat. Har haft honom en månad nu och första tiden blev det bara värre och värre. När jag bytte taktik gick det bättre och bättre. Känns som vi gör framsteg varje dag. Sticker ner handen i buren kanske 5 gånger om dagen.

Anna och taxen Max

jmellberg
0

#17 verkar som du inte läst hela tråden. Jag skrev att jag kan inte ens sätta ner matskålen utan att han kommer och biter mig. Har provat att blåsa på honom löst. Då anfaller han mig och tuggar på min hand. Har haft han ute dagligen innan. Han har fått sprungit i hinderbanor jag gjort, har tagit upp han varje dag å gosat. Det är nu när han blivit aggressiv jag inte har tid med honom. Eller erfarenhet att uppfostra en hamster som känner sig hotad så fort någon närmar sig hans Bur!

jmellberg
0

Om jag sticker ner mat i handen till honom så hugger han i min hand vilket fall. Vet att de låter hemskt med avlivning men har verkligen gjort allt för honom. En hamster som så fort blir aggressiv är oftast sjuk. Det är ite hälsosamt för honom att leva ett liv där han alltid är rädd. Heller inget hälsosamt beteende. Till och med veterinären jg pratat med tycker avlivning är det bästa alternativet.

Anna4077
0

Du känner din hamster bäst. Känns bara som att det borde finnas något man kan göra.

Anna och taxen Max

jmellberg
0

Jag vill ha honom kvar.. Ska som sagt försöka med honom, om han hittar ett hem med någon mer erfaren som kan ge han en chans är dt bra. Men tror jag ska gå till vetrinär och se om hab är fysiskt sjuk också.

Anna4077
0

Ja det kan nog vara bra att söka upp veterinär om han gjort så stor personlighets förändring. Håller tummarna för er båda.

Anna och taxen Max

Fiona1234
0

#16 Vill ju han han :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jmellberg
0

#23. Jag har antagligen redan hittat ett hem åt honom. :)

Fiona1234
0

#24 Okej :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Wellcraft
2

#24 Ena stunden anser du att han mår dåligt och det bästa för honom är att avlivas.. Sen ska du omplacera honom. Känns skumt 😮

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jmellberg
2

#26 Omplacering är dock rubriken, sen när jag pratat med en uppfödare + en vetrinär som sa att avlivning vore det bästa, så kändes det som det var det. Men när någon är villig att ta sig an honom är det klart att jag hellre väljer det. Vad är det som är skumt med att ändra sig? Inte så att jag sitter i det lättaste valet.

jmellberg
0

#26 sen var det ej pga fysisk ohälsa de ansåg att avlivning var det bästa. Utan pga psykisk ohälsa. Denna tjej som ska ta honom tror att han är missförstådd och mer erfaren än mig. Om hon vill ge det en chans att få honom tam igen så är det väl bara bra? Eller?

UlrikaD
2

Tycker det är jättebra om han får en ny chans. Men då bör det också vara nån som är van vid bitiga hamstrar och vet hur man ska göra för att få dem tryggare.

Att rekommendera avlivning utan att träffa hamstern ifråga tycker jag är fel. Sen spelar det ingen roll vem det än är som rekommenderat det, jag tycker inte man kan göra en sån bedömning utan att ha träffat hamstern.

Tycker det är jättebra av dig som inser att du kanske inte är rätt för denna hamstern och ger honom en chans någon annanstans.

Mitt råd till dig är väl att om du vill skaffa dig någon ny hamster någon gång att du köper av en uppfödare så får du en snäll och tam hamster från början. Det verkar ju inte som om denna djuraffären föder upp så särskilt bra djur om du haft samma "otur" med två stycken.

jmellberg
0

#29 denna tjejen har själv en uppfödning så det känns väldigt bra :) nej den djuraffären har nog endast grossist hamstrar. När jag skaffade honom tänkte jag inte ens på att ta reda på det. Nu hoppas jag att han får det bra i sitt nya hem och att han får ett värdigt liv :)

UlrikaD
0

Är det någon här på iFokus så man kanske kan få följa honom och se hur det går?

Wellcraft
0

#27 Jag sa aldrig att ändra sig var skumt, däremot var det skumt att du sa att han antagligen mådde dåligt och att det bästa för honom vore att avlivas, och det lät ju riktigt illa.

DÅ tyckte jag det var skumt att du tänkte omplacera honom igen eftersom du beskrivit honom som att han mår väldigt dåligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Tycker annars det är skitbra att du ger honom en andra chans, fick bara lite funderingar över hur du skrev. 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jmellberg
0

#31 jaaa. Det är #16 som han ska till :) som de ser ut nu dvs. Han flyttar dock inte förän nästa vecka :)

jmellberg
0

Idag flyttar min lilla pojke till Uppsala. Hoppas att han får det bättre där, nu har han blivit bättre dock. Ena dagen är han jätte ''arg'' sen andra dagen är han ganska nyfiken och vill gosas nästan. Men det känns som det här är det bästa för honom! Hoppas man kan följa Urban & hennes framsteg här på iFokus!! :))

LinneaJohaanson
0

Han har en Bur här som står och väntar 😃 
Ska bli kul att få hit lillkillen och att han kommer trivas och bestämmer sig för att vara go varje dag 🙂

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Rocksey123
0

#36 Vad bra att det ordnade sig!

//Selma