Hur ska jag göra?
Min kompis har 3 hamstrar, 2 guldar och 1 dvärg. Dvärghamstern är väldigt smal och buren har bor i är verkligen jätte tråkig och den ena guldisen är väldigt stressad och i buren får man nästan bara plats med ett hus. Jag tycker speciellt att det är hemskt att den stora guldisen i får en större Bur men kan ju tillägga att dom inte har så mycket pengar och då är det ju också väldigt onödigt att köpa djur. Hur gör man i en sånhär situation ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Prata med din kompis. Berätta att dom borde ha det större. Får dom komma ut på dagarna, vet du det?
Och näe, man kanske inte bör köpa djur om man har lite med pengar, men gjort är gjort, så då är det bara att ta hand om dom. Du kan ju berätta att man kan köpa en större plastlåda som dom kan ha som Bur. Det måste ju inte vara det häftigaste, men hamstern kommer ju må bättre om den har plats att röra sig på.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ja tycker inte du ska leka polis åt din kompis i det här läget . Har de dåligt med pengar och lagliga mått på buren så de enda du kan göra på ett snällt sätt för att inte såra din kompis är att tipsa om samla lådan , i en familj med dåligt med pengar kanske de är dyrt att köpa 3 burar på en gång . ALternativt att du skänker de lite leksaker ? KAnske köpa en samla låda åt dom så De kan sälja Bur efter Bur på blocket ? Att be sin kompis sälja sitt djur ? HUr skulle ni reagerat på den frågan ifall ni inte hade pengar ? BAra för att man är fattig betyder de inte att man inte älskar sina djur ..
Tack :) #3 jag förstår hur du tänker men djuren måste gå först. Min kompis tar gärna åt sig saker väldigt personligt men skulle samtidigt förstå hur jag menar, hon kanske skulle blivit sårad men om hamstern inte mår bra så måste jag säga till. Ja, det är klart att hon älskar dom, mer än dom flesta tror jag men tyvär är det ju inte hon som bestämmer vad familjens pengar ska gå till. Eftersom dom har lite pengar och hamstrarna har burar känner väl föräldrarna att det är onödigt att köpa nya. Jag skulle kunna ge henne lite leksaker då jag har överfullt här hemma. Tror inte hon har lagligt mått på buren. Jag kanske överreagerar ibland, jag är OTROLIGT noga med att alla hamstrarna stora burar, bra leksaker osv. Kanske lite för hård… Det är inte alla som har det som jag. Men är säker på detta.
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
#4 kom med tips åt henne ! Har hon rör kan hon alltid bygga ihop sina burar med mindre samla lådor med lock ? Hon kan alltid spara sin veckopeng och köpa större i framtiden ? =)
Baka kakor och sälja till äldre ? Funkar alltid ;) Finns massa sätt att få ihop småpengar :) Klippa gräs på sommaren eller gå promenad med hundar .. Ibland får man ta tag i sånt för att få in lite slantar :) Antar att hennes föräldrar betalar allt åt djuren ? De kan lägga undan en 20-lapp i månaden ifall de inte har råd med mer .. Eller att du och några till hjälper henne med att donera 10 kr var eller något så hon har råd med burarna till sina hamstrar ? :) Det är en god gärning och tror din kompis skulle må mycket bättre ifall ni hjälpte henne än att be henne sälja .. De kanske är den enda lyckan hon har ? Vem vet , ja känner ju inte henne :)
Hoppas de löser sig iaf !