Hundhår som bomaterial?
Vi har en tik här hemma som fäller massor. Jag funderade på om man skulle lägga i lite päls i buren så honorna kan boa med det.
Någon som har erfarenhet av det?
Hundhår går bra att ge, då självklart utan fästingmedel eller andra farliga gifter i.
Tar ungefär 3-4 veckor för frontline/scalibor att gå ur.
Hon har inga fästingmedel alls. Då provar jag med och lägga in det Ronja fäller.
Jag har gett både hundhår och katthår till hamstrarna, vilket har varit väldigt uppskattat.
Mina hamstrar ville inte ha det, dom puttade ut det från boet…hihi…
Hm, då kanske jag kan ge hamstrarna lite kaninpäls då.
Kaninerna fäller som tokar nu, så päls finns i överflöd. 
ÅH vad roligt att du frågar det! Har en pälsboll till hund som fäller så mycket ull att jag klipper honom med fårsax nästan :P Bra! Äntligen kommer allt ull till användning.. om nu Müsli tycker om hans lukt.. det gör han nog.. :) Dom är bästisar.. Bra och ekonomisk! Om det är nån som behöver lite ull är det bara att komma förbi mig :P
Kram på er!
Kaninpäls borde väl också fungera :)
Hihi min hamster som jag ska köpa kommer få lyx med kaninpäls;) har 5 st som fäller en massa;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Smart idé med päls! :)

jag ger bara hundpäls när min tik är nytvättad.
är ute mkt med henne i skog å mark å vill inte riskera att få in tex rävskabb el annan osynlig ohyra som kan sitta på nåt hårstrå.
de gånger de får hundhår är de lyriska och älskar att bädda sina bon.
får de välja så tar de pälsen först.
Ska bada vovven i morgon :D Sen blir det päls i mängder till lille älsklingen :P
jag har ingen hund men lossnar mängder med hår själv,, men det kanske inte är att rekommendera Långa strån till hamstrarna att boa med. Då stryps dom väl
skämt å sido,, ja trodde först det var ett skämt att lägga in Hundhår till hamstrarna att bädda med. Men vid närmare eftertanke så kanske det inte är en så dum idé så länge hamstrarna tycker de e najs att bo i så,, why not 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Smart :) Dock tänker jag nog inte använda min hunds hår till Puff….
Testade att ge min ena hamster katthår igår och han försvan direkt in med det i boet
, så det va väldigt uppskatat från hans sida. Tror dock inte jag ska göra det så ofta då det känns lite konstigt att stoppa in katt hår till hamstrarna.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
brukar ge mina hamstrar både hund och kaninhår, underullen då. uppskattas väldigt :) brukar spara i en påse om jag borstar och det blir över… :)

#13 Haha jag tänkte samma som dig.. trodde helt klart att det var ett skämt
haha.
Men när man tänker efter så är det nog väldigt praktiskt o ta vara på hundhåret på det sättet 
Jag brukar ju klippa pappa, kan jag ta lite av hans hår till min hamster? :O
Annars kan jag väl ta Sniffens pälsXD

Kan man ha katthår (Helig Birma) i?
#19 använde min katts hår (hon är en ragdoll) har inte hänt något så tror det borde funka för dig oxå. Birma och ragdoll har ju nästan lika dan päls :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Är det bara min som är jätterädd för allt som luktar annat djur?? Få ta och hjärntvätta han eller nå, skulle kunna få hur mkt fluff som helst från mina föräldras hund som inte har nå gränser när det gäller hårproduktion;P
// Pabblo
Är det någon som fortsatt att ge kattpäls eller hundpäls till sin hamster att boa med?
Jag har två fällande katter här hemma och funderade på om det skulle vara ok att använda som bomaterial tillsammans med toapapper då?
Bara en fråga:
Varför kan inte hamstrar kvävas av päls men av hamstervadd?
:P
#23 Detta har varit på disskution och viss typ av päls är precis lika farlig som vadd, t ex pälsen från mina hundar skulle jag aldrig använda, då de är lika starkt o trassligt som vadd, men ren underull är oftast himla mjuk o kort, men det är ju ändå en liten risk, de tycker jag man ska ha i beaktning. Och bedömma utifrån hur hamstern väljer att hantera håret.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#24 nu är jag lite petig.. Varför är stark och trasslig farligare än mjuk och kort? det som är mjukt och kort är väl inte så svårt för de att få ner i halsen? 
Lång päls kan råka virra sig runt hamsterns ben eller hals och skapa blodförstoppning.
Mvh Alicia.
Precis som #28 skriver så är det stypr risken som är problemet, inte att de stoppar håret i halsen.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jaha.. Men vah.. HAHA :)
Ojojoj, då har jag trott fel i alla tider………
Men finns det inte risk att de kvävs på grund av att det fastnar i halsen också?
#31 Det står länge upp i tråden att andra gjort det, så det ska nog funka.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då ska jag prova, tack!
Min hamster blev överlycklig då han fick hundhår. Nu är vovven korthårig men kan testa med hästpäls..

Jag provade med mina hamstrar, de som fick prova gillade det inte alls, kräsna små djur. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hästpäls har jag också funderat på haha ;)
Har en shettis som fäller super mycket..fast inte nu ;)

Fattar inte grejen. Varför inte bara hålla sig till toapapper som går att bita sönder om de skulle trassla in sig? Varför riskera att de stoppar in hår i munnen eller kanske trasslar fast en fot i pälsen? Och vilket litet bytesdjur upplever 0 stress till en början när någon lägger in rovdjurspäls!?
Mvh Ellenfyrkant
#37: Självklart får man ju se till att det är såpass kort att det inte går att trassla in sig i. Sen kan man som sagt lägga in annan päls än just hund eller katt. Jag har lagt in kaninpäls och den är väldigt kort och mjuk, så där finns ingen risk att de trasslar in sig. Varför man vill ge? Tja, i det vilda får de säkert tag på lite diverse som de boar med. Jag ger ex mjukt hö också.

#37 För mig handlar detta och liknande saker om något väldigt viktigt, nämligen berikning. Berikning bygger på att djur har behov av att utföra sona naturliga beteenden. I naturen är det ett naturligt beteende att leta upp nytt olikt material till sitt bo, de hittar inte bara samma alltid. :)
Medis på akvariefisk.

#39 finns massor av annat naturligt material att berika med. Mycket bomaterial kan man hitta på fågelavdelning. Man behöver ju inte välja på dåligt eller sämre. Vilken hamster har inte möjlighet att fly i det vilda när den stöter på stressande dofter?
Mvh Ellenfyrkant

#40 Fast om det är ens egna djur så är de ju redan vana vid de lukterna, inget de flyr från. =)
Medis på akvariefisk.

#41 Inte alls övertygad om att hamstrarna är vana ägarens katt eller kanin lukt. Och det kan fortfarande vara förknippat med stress. Det är i varje fall ingen självklarhet. Men var det är upp till var och en att fatta egna beslut!
Mvh Ellenfyrkant
Man får nog tänka efter innan man lägger djurpäls i hamsterns Bur.
Mina killar är såpass lugna så de skulle inte ens reagera om jag satte ner en levande hungrig iller i deras Bur, men jag har haft individer som skulle stressa väldigt mycket om jag ens skulle lägga i djurpäls pga nya lukter och lukt av rovdjur.
Så man får tänka på vilken hamster man har.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund