Dagens Katt-panik!
Gud. Jag höll just på att få en hjärtattack.
Nu på lovet har jag bott hos min pappa med mina två guldisar. Det bor en katt här och eftersom dörren till mitt rum är trasig går den inte att låsa. Varje gång jag stänger den drar jag därför ett snöre mellan dörrhandtaget och en krok nära dörren så att katten ej kan komma in.
Nu hade jag lossat denna "låsmekanism" i några minuter eftersom jag skulle hämta dammsugaren i hallen som är precis utanför.
Macys akvarium har ett "lock" bestående av två glasskivor. Den ena var ej helt lagt på plats eftersom jag just nu håller på och packar inför resan tillbaka till internatet i kväll - och då också packar hamstrarnas saker.
Jag kan inte varit borta mer än ett par minuter när jag hör något som låter som en glasskiva som rör sig lite.
Har inte ens sett att Isis (katten) varit på den våningen så fattar ingenting men reagerar blixtsnabbt - thank god - och störtar i i mitt rum. När jag kommer in ser jag att hela kattfanskapet sitter nere i Macys akvarium och nosar runt, mot huset där Macy ligger och sover. Ack vad mina modersinstinkter satte igång. Ryckte upp henne och vrålade, varpå jag kastade ut henne i snön. Herregud, om jag kommit en minut senare. Är så glad att lovet är över nu, pust.
När Isis sedan blivit insläppt igen av pappa, efter kanske någon halvtimme, kom hon in i mitt rum medan jag stod och grejade med akvariet (Macy hackade tänder men var helt oskadd.)
Då hoppar hon upp på armstödet till soffan och tar sats mot akvariet igen. Trots att jag är 1dm ifrån henne… Hur dum får man bli egentligen?
Jag är aldrig någonsin våldsam mot husdjur men i den stunden var hon nog glad att katter landar på fötterna. Bara kastade henne tvärs över rummet och sedan spang hon ut genom dörren.
Sitter här nu och försöker lugna ner mig.
Hoppas ni inte tycker jag är oansvarig som "låter katten gå in till hamstrarna", för jag är verkligen EXTREMT försiktig. Rörde sig om några minuter T_T Åh paniken.
Behövde bara skriva av mig!!
läskigt :s
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Shit vad läskigt :P
Ja o_o
Läskigt.
Men en helt normal reaktion från katten. Jag förstår att du blev rädd, men att bara kasta katten sådär…? :/
Kära någon!
Jag har fått x-antal hjärtattacker tackvare våra två kissar -.-'
4 - Alltså det är inte som att jag kastade in henne i en vägg eller något.
Är medveten om att det är hennes instinkter. Men hon är en smart katt som mycket väl vet vad hon får och inte får göra.
Det var dessutom andra gången - när jag redan skällt på henne en gång och "kastat ut henne i snön" med vilket jag inte menar att jag kastade henne som en basketboll utan att jag ilsket släppte ut henne.
Hon gillar för övrigt att busa rätt vårdslöst så hon är "van" att vara sådan. Hade ju inte kastat iväg en blyg liten kattunge. Man får känna sitt djur. Sedan är det ju inte som med en hund att man bara kan säga fy dig för att de ska fatta.
#6 Nej med katter är det lite knepigare, men av såna saker är risken större att dom bara kopplar till att husse/matte inte går att lita på typ.
Reagerade bara på att du ryckte upp katten, vrålade åt den och kastade ut den i snön. Och sen kastade den tvärs igenom rummet och att hon nog var glad att katter landar på fötterna (vilket dom oftast gör). Sen kanske du överdrev i texten, men det var vad jag reagerade på.
Så du tycker jag lugnt och sansat skulle lyft ut henne medan hon försökte äta upp min hamster?
Nu var det inte hanterandet av min katt tråden handlar om.
Och jag känner henne.
Ja mer eller mindre. :)
Tyckte det var helt rätt av dig att reagera så, om katten är lugn och så då kommer den ju inte att bli rädd för dig och skadad blev den ju knappast…
Även katter måste lära sig att det finns saker man inte får göra, även om de för vissa är heliga helgon 😉
Tur att det gick bra annars!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja.. det tycker jag med. Men "kasta in den i väggen" är lite överdrivet. Vilket jag ALDRIG skulle gjort med min katt! Men jag förstår att du överdrev i texten! När min katt kommer nära min hamster brukar jag putta bort henne eller lyfta bort henne i ett annat rum! Hon har också försökt att hoppa på min hamster och då såg jag inte att hon var i samma rum! Men hamstern va i bollen. Jag putta bort henne (inte hårt) och sen så bar jag ut henne i ett annat rum!
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Jag hade nog reagerat som du, TS. Även om det är kattens "instinkter" så måste ju även den lära sig att en hamster inte är mat. Jag hade blivit vansinnig om jag såg att min katt (nu har jag ingen kan men ändå haha) satt i en av hamstrarnas burar. Bor en katt och en hamster under samma tak är det ju självklart att man måste lära katten att en hamster inte är mat.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Katter är såna djur. Dom äter möss,fåglar,hamstrar och alla såna smådjur. Om man ska ha hamster får man vara beredd! Men såklart så måste man säga ifrån. Men man måste vara petnoga med att stänga dörrar och burar! Jag skulle aldrig slänga ett djur i väggen eller bara slänga bort den. Jag skulle springa till buren och ta upp katten och sedan sjasa bort katten! Som TS beskriver det så låter det som om hon kastar katten över hela rummet! Men som sagt så skulle jag nog kasta den men Apsolut inte högt eller långt. Och sen aldrig ha buren öppen när jag går ut och vet att det finns katter i huset! Men som sagt skulle bli super rädd som dig! Hemskt!:/
Gud, vad jobbigt. Är så tacksam för att jag inte har katt just nu…
Oj så läskigt! Tycker att det ändå var lite rätt att hon " kastade " iväg katten för att försvara sin lilla hamster! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
11 - om du läser så skrev jag att "det är inte som att jag kastade in henne i väggen" :) Vem fan skulle det? xD
Jag slängde henne över rummet och det hade jag rätt till!
10 - Jag gick upp senare på kvällen och kolla hur det var med henne. Hon log i soffan och gosade. Gick fram och sa hej och klappade henne. Då spann hon och sträckte ut sig precis som vanligt. Som sagt, jag känner min katt. Oftast räcker det med att visa med kroppsspråket vad hon inte får göra så springer hon där ifrån - men nu visste hon mkt väl hur dåligt hon uppförde sig.
14 - Jag har beskrivit i texten hur försiktig jag är. Katter är smidiga djur och ibland märker man knappt att de passerar. Som sagt rörde det sig om ett par minuter när jag hämtade dammsugaren.
Påpekar återigen att jag INTE SAGT ATT JAG SLÄNGDE HENNE IN I EN VÄGG. Har inte heller sagt att jag kastade henne högt, eller med teknik som en rysk kulstötare. Vill du att jag skall prova igen, och denna gång mäta ut exakta siffror för dig?:)
Hade jag satt ner henne på golvet hade hon bara hoppat upp igen. Att "schasa" funkar inte, tro mig. Hon hade bara tittat på mig och inte brytt sig.
Sedan har jag inte katt och hamster i samma hus i vanliga fall. Jag bor på internat och ser till så en annan tjej passar hamstrarna där på helgerna - allt för att inte behöva ha dem med katten. Men kan inget annat göra på loven.
Dessutom - du beskriver att katten varit i närheten av dina hamstrar. Det har Isis med. Hon och Yuki stod till och med och nosade på varandra genom transportburen här om dagen. Då gjorde jag inget mer än att hålla ögonen på henne, ev säga "Ey du, lägg av"och putta på henne lite.
Nu kom jag in och katten stod I akvariet. Och var på väg med nosen/tassarna mot huset där hamstern sov.
.__.
Ser det ut som en misshandlad/misskött katt kanske?

Känner att du tagit illa upp av det jag skrev, och då får jag be om ursäkt.
Jag ifrågasatte bara varför du kastade katten som du själv skrev.
Är inte precis som att jag tror att du misshandlar din katt :)
Nehe för så låter det på dig :)
nejdå. Jag håller bara inte med om vad som är nödvändigt att göra mot en katt i det läget :) En annan åsikt helt enkelt.
Skulle också bli super rädd och "slänga" bort katten. Fast apsolut inte så den gör illa sig! Och inte heller långt eller högt! Bara släppa ner den/kasta den lite och sen sjasa iväg den och stänga dörren.Har inte sagt något om en misshandlad katt! Förlåt om du missförstod mig med! Men det man skriver kan "misstolkas" ganska enkelt! Man kan ha olika åsikter på saker och ting! Men det viktigaste är att din lilla hamster mår bra nu:)
22 - du har dock två gånger nu skrivit som om jag kastat min katt i väggen :P
Detta är varför jag hatar iFokus ibland. Seriöst, när man har panik ställer man sig inte och tänker "hur ska jag bära mig åt? kanske jag ska lyfta henne försiktigt, eller vänta!! Slänga henne är väl bra! Fast nä…"
Blir man rädd så tar man oftast i lite för hårt.
Så sluta låtsas som att ni är några helgon som tyst och lugnt skulle lyfta bort katten och långsamt lägga ner den i rummet bredvid.
Ni skulle med största sannolikhet reagerat likadant som Cafesinner. Alltid finns det folk som ska klaga på hur man hanterar sitt djur. *suck*
#24 Jag skulle ha ryckt upp katten därifrån ja, men inte kastat eller slängt ut katten. Men inte sagt att jag är något helgon.
Allt jag gjorde var att fråga för jag reagerade, och det är ett forum med olika åsikter och där man diskuterar. Jag menade absolut inget illa. :)
Tycker inte det förtjänar ett *suck* för att jag funderade om en annan sak och hade en annan åsikt.
#24 modigt att va anonym ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Som sagt TS, jag menade absolut inget illa och tog du illa upp ber jag om ursäkt. Detta blir väl ett bevis hur lätt det är att tolka folk fel på internet och varför man inte bör tolka alls :P
Nej.. Såklart så skulle man inte lyfta upp katten långsamt och sedan sätta ner den försiktigt! Jag skulle också rycka upp katten därifrån men inte kasta (som sagt) iväg den tvärs över rummet. Men det är min åsikt! Och jag tror att det alltid kommer bli såna här diskutioner! Och det lät bara lite våldsamt när du skrev " kastade henne tvärs över rummet" .. Och det är min åsikt! Jag skulle också blivit super arg,rädd och slitit upp henne och sedan "kasta" iväg henne lite. Inte så våldsamt. Och efter det puttat ut henne från mitt rum och försökt lugna ner min hamster! Och sett till så det aldrig händer igen.. Är det bra med din hamster nu?
Ojojoj, knasig kisse! XD
Min siames Sune brukar gnaga sönder min arm när vi leker hahah ^^
Hur som helst! En riktigt liten sötboll du har :*
#26 Det finns tyvärr väldigt b*tchiga personer här som väldigt gärna hatar en för all framtid ifall man skriver sånt där så jag valde att vara anonym.
Kram :)
#30 Hann se vem som skrev :) men vilken tur att jag inte är en sån person då ;)
Nämen man ska kunna diskutera saker utan att det ska bli otrevligt :)
#31 Haha, jag kom på det precis efter jag skrev! Typ: Shit, folk kommer hata mig.
Vill också påpeka att kommentaren inte var menad just till dig. Finns så många fler personer som är miljarder gånger värre som hittar varenda liten småsak att klaga på..
Åh läskigt!! Jag har också en katt, en hankatt på 5 år (kastrerad), som gärna sitter och tittar på min guldhamster. Ibland slår han på "väggen", då blir jag irriterad. Men ja. Vad ska man göra? Sprutar vatten på den!!!
#32 Äh det tror jag inte. Och börjar man hata för en sån sak kanske man inte bör vara på ett forum där det alltid kommer finnas olika åsikter och många gånger starka åsikter :P
#34 Haha, det är sant. Men man vet aldrig med människor på internet…
Men vilken galen kisse du har, själv så har jag 2st burar med hamstrar på mitt rum och 2st i vardagsrummet och 6st katter som då alla bor inne, och då tillsammans med hamstrarna, men jag har alltid stängd dörr till mitt rum för annars kissar den ena katten på allt -.-^ Men ja om den ena katten hade tagit sig in på mitt rum och försökt komma in i den ena buran eller är i buren (har även 3st burar med gerbiler i mitt rum) så hade jag också blivit vansinnig!! Jag hade sprungit fram och dragit upp den (jag tar då våra katter under "armarna" och säkert skrikit någon med typ "är de helt j*vla dum i huvudet eller" och gått till dörren och "kastat" iväg katten, har redan hänt några gånger men man kastar ju inte de flera meter utan jag håller då de under "armarna" och kaster eller vad man ska säga de kanske 1 meter eller så och de bara vänder sig om och tittar konstigt på en (detta är bara med tre av våra katter som jag har gjort detta för de är helt skruvade i huvudet, de tre andra tar jag det försiktigare med) Jag tycker att du agerade helt rätt, för ja man känner ju sina djur. Och med vissa funkar det kanske att bara putta iväg, men andra måste man vara strängare med. Så är det bara!
Men mår hamstern bra? :)
#35 Näe. Men man får alltid anta att folk vill väl istället för att tolka att man menar det värsta :)
#37 Sant..Men jag tror alltid att folk är elaka tills motsatsen bevisad. Tror det beror på mitt liv, haha!
#30 haha! Ja, då är det väl bäst att vara anonym då, man vill ju inte råka illa ut xd
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
TS
Förstår absolut din reaktion, det är lätt att vara efterklok och komma på massa saker som hade varit mer lämpliga vid ett visst tillfälle men saker sker som det sker :) Själv har jag med full kraft sparkat en anfallande hund i bröstkorgen när den skulle hoppa på min kompis valp ute på stan (okopplad hund) och jag ser inget fel i det alls, jag försvarade en hund som annars hade blivit slarvsylta och hundar klarar mer än man tror. Förespråkar absolut inte att alla situationer kräver sådana här åtgärder, jag försöker bara förklara att jag förstår din panik och din reaktion.
28.
Och vem sade att jag kastade henne våldsamt över rummet?
Vet du hur stort mitt rum är lr hur högt jag kastade henne? Jag skjutsade iväg henne, ett "underifrån-kast". Men jag gjorde det med fart, självklart. Hade panik och var arg. Det betyder inte att jag kastade henne typ fem meter i huvudhöjd lr ngt._.
Min hamster mår utmärkt, ja.
30. Jo sådana PM är mysiga. Förstår dig :)
- Ja precis, tog henne under frambenen och skjutsad iväg henne över rummet. Rörde sig om typ 2, på sin höjd 2,5 meter. Som du säger känner man djuret. Hon är väldigt tålig, och lyssnar inte på "snälla tillsägelser". Hon har växt upp på gatan så she's a tough kitten :P
40. Jag hade inte gjort ngt annorlunda om jag kunde göra om det!
Hade jag varit lugnare hade hon hoppat upp igen. Hon försökte ju hoppa upp igen, när jag gav henne "innegångsförbud". Var andra gången hon försökte hoppa upp som jag var extra tuff så att säga.
Och jo ang det du säger om hunden - anfaller djuret lr så behöver man kanske va hård tillbaka.
Inom horsemanship och sådant fillifjong tillexempel… Vet en hästexpert som besökte en kvinna vars häst sparkades 24/7, och det han gjorde var (efter att ha försökt annat) att hämta sina hårdaste stövlar och sparka hästen tillbaka allt vad han kunde. Den hästen sparkade aldrig mer. Eftersom han betedde sig som en ranghög häst skulle gjort.
Haha ja, hästar är djur man ibland verkligen behöver sätta hårt mot hårt emot :P
Nä, givetvis ska man inte bruka våld emot djur om det inte absolut krävs, men det ser inte jag att du gjort heller, att slänga iväg en katt över ett rum låter mycket mer våldsamt än vad det är (sålänge man inte befinner sig i ett enormt vardagsrum eller dylikt 😛), katter är viga djur som klarar fall ifrån högvåningshus… Sen var det ju dessutom en enskild situation.
Hahah ja hon brukar hoppa från min fönsterbräda som är i takhöjd, ner till typ halva rummet xD
Jaja.. Men det lät våldsamt,Och det är min åsikt. Du kanske inte alls kastade henne så men det lät våldsamt bara! Men jag antar att du känner din katt bäst. "Jag är aldrig någonsin våldsam mot husdjur men i den stunden var hon nog glad att katter landar på fötterna. Bara kastade henne tvärs över rummet" Det reagerade jag på, och där stog det att du "aldrig har varit våldsam mot djur men i den stunden.."
Jo förstår att det lät våldsamt, har dock sett en hel del av vad TS skrivit inne på forumet och vet att hon har en väldigt vettig inställning till djur, därför så såg jag lite "igenom" texten.
Nu slutar vi argumentera om katten och börjar prata om hur söta hamstrar är. Okej?
Agreed 🙂
#46 Håller med ! :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja,Jag med:)
#41 Ja ellerhur, man tar ju inte de och kastar de som en boll heller, utan man gör ju "ett under-kasst". ;) Det är nog många om reagerade som att du kastade katten så som en boll, alla får ju olika bilder i huvudet om hur du gjorde. (men jag förstår hur du menar)