Räddad hamster
Idag känner jag mej stolt. Hittade igår på findit (motsvarighet till blocket i finland) att någon sålde sin guldhamster tittade på bilden och jag kunde räkna upp massvis med fel på en liten stund.
Tänkte så ska den lilla sötnosen inte få bo. Den hade alltför litet Hjul sen saltsten mineralsten hamstervadd plasthus buren e till för dvärghamstrar.
Först mejlade jag dom igår och fick svar att hamstern säljs bara med buren tänkte jaha måst vell köp buren då med som ja ändå får slänga.
Idag pratade jag med mina närmaste vänner och frågade hur jag skulle göra visade bilderna och funderade om jag skulle ha rum med den lilla stora tjockisen. Eftersom jag har 3 hamstrar från förr som jag älskar mest över hela världen och nyss skaffat en lite kissekatt tänkte jag att min festman kommer inte gå med på dethär. Men han fundera bara hur vi skulle ha rum.. hallååå vi har nyss flyttat till 70 kvadrat från 30 kvadrat hur i hela friden skulle vi inte ha rum.
Janå jag ringde personen och frågade om den fanns kvar och om jag fick hämta den för 20€ (ca 200kr) och det gick bra slet fram en flyttbur och ringde en kompis att nu hämtar vi den.
När jag kommer till huset för att hämta hamstern berättar mamman att dom haft hamstern i ca 1 år eftersom sonen villa ha till födelsedag men nu orkade han inte städa buren. jag tänkte okej en hamster så mycket jobb är det inte.. Räknade opp en del fel dom hade gjort med hamstern packade ner den och tog buren och åkte hem.
Hamstern skriker som en gris så nu har jag döpt den till griisen. Familjen som hade hamstern visste inte vad kön det var och dom hade glömt att fråga på djuraffären. Tog en snabb koll på den nyss och ser att det är en tjej. Tog även en snabb hällsokåll på den som tänder och klor och päls så hoppas att denhär hamstern kommer klara sej bra efter allt den varit med om.
Dom som inte kan ta hand om hamstrar borde inte ha några.
Innan man köper hamster får man ju tänka till lite :/
Jag stör mig väldigt mycket på detta 😐
Hoppas det funkar bra med lilla grisen :))
Usch för bortskämda snorungar (ursäkta mitt språk) som får djur utan anledning och sedan kastar bort dom som om det vore förra årets leksak.
Bra att lilla Grisen hittade hem till dig! Lycka till :)
Usch för föräldrarna som köper djur som leksaker. Ungarna vet ju inte bättre.
Anna och taxen Max
:D jag gillar heller inte "snorungar" mamman blev helt ställd när jag började komentera allt som var fel där hamstern levde :D
nu har jag gjort om allt i buren som ja sen kommer slänga när jag hittar en billig och enorm låda. Hamstern bits men det antar jag eftersom dendär "pojken" inte orkat ta hand om den. så har grisen inte fått komma ut tillräckligt.
Idag går det redan bättre med grisen hon måste bara vänja sej att det inte finns någon hemsk fluffig hamstervadd och ingen saltsten i burtaket. Sen skall jag köpa ett nytt Hjul till henne när djuraffären öppnar.
Meh städa buren är ju ingenting ! man behöver bara städa den någon gång i veckan vilket tar knappt en halvtimma 😕Är så less på att folk inte tar ansvar ! 😕 Grisen verkar ha det riktigt bra hos dig ! lycka till!
Så duktigt och bra gjort av dig! :D
Kan du lägga upp bildar?
En till finlands svensk. Vad trevligt! Bra gjort av dig att ge den hamstern ett nytt hem…🙂
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min pappa är finlands svensk så jag är faktiskt halft finlands svensk… ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Bild!! 😃
:D bild ska jag sätta opp bara jag hittar kameran är hemma hos mina föräldrar på lov så har packat ner kameran.
Men jag märkte att svansen är bruten eller allafall en böld på den… kan det vara därför hamstern bits eller?
Trevligt med lite andra Finlands-Svenskar här trodde jag var den ända här
#11 det kan ha med svansknyck att göra. Då har hamstern som en böld/knöl eller sned svans och det är ärvtligt.
Vet själv inte så mycket om det men det ska inte vara farligt för hamstern i alla fall så du behöver nog inte oroa dig så länge hen inte verkar ha ont.
Tror inte det är därför den bits utan tror det är för den är så "ohanterad" och osocial för att dem kanske inte umgåtts med den så mycket.
#12 okej tack :D har börjat hantera hamstern med vantar. Har testat utan nu i 2 dagar men det resulterar i fingrar som blöder och sen lite svårt att skriva på datorn
Märkte att den var väldigt Revir-arg eller vad man ska säga för man kan inte röra något i buren då hugger den utan förvarning.
Men blir den inte bättre vet jag inte om jag kan ha kvar den. Då funderar jag allvarligt att avliva den men det är något jag värkligen inte vill
Det din hamster behöver är tid, lugn och ro. Hantera inte för mycket om den är så sönderstressad. Börja med att bara ge den en godisbit i taget, vänja sig vid din hand och din doft. Det kanske tar några veckor, men det kommer bli bättre när hon märker att du inte vill henne illa. Du vet ju inte hur hon blivit hanterad i sitt förra hem… Hon kan ju blivit skadad, kastad, klämd eller fasthållen så hon inte kunnat andas.. Inte konstigt om hon är hysterisk. Det låter som om hon förtjänar både en och två extra chanser!
Lycka till!
#14 jag vet inte riktit hur den har blivit hanterad men jag antar inget alls.
Hör väldigt vackra ljud här :D min hamster hane pratar med Grisen väldigt vackra små pip från dom :D Min katt börjar tycka det är iriterande