Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5000 ggr
LisaKanin
0

Hamstern bara sover

Tänkte höra med er hamsterexperter om det är normalt att en 6 månaders guldhamster bara sover hela tiden? Vi ser inte röken av honom om vi inte väcker honom med flit och då är han jättesur, ser supertrött och nyvaken ut och vill bara gå och lägga sig igen, även om vi väcker honom 23-24 på natten. Han sover precis hela dagarna och när man själv går och lägger sig sent vid 1-2 har han fortfarande inte gått upp. Han går upp och kissar, drar in mat i huset, och i övrigt sover han bara.

Cafesinner
1

Vad har han för leksaker/inredning i buren?
Min kille sover mer om han är understimulerad. 
Prova att lägga filt över buren redan tidigt på kvällen…  eller vad exakt är det han blir sur av?

LisaKanin
0

Han blir sur av att bli väckt. Gör sitt bästa för att gömma sig och gräva ner sig igen. Han är vanligtvis jättesnäll men en gång bet han mig tom när jag hade väckt honom. I buren har han förutom hus stort Hjul, sandbad, tunnlar, stegar, mat gömt lite här o var, dessutom möblerar jag om rätt ofta. Vi tar upp honom ofta och han har en stor hamsterboll att springa i. När han var 3-4 månader var han hysterisk på att få komma upp, klättrade och gnagde och kunde rejsa både i hjulet och bollen men nu är det bara sova som gäller.

Anna4077
0

Va konstigt? Han kanske är tonåring? Fast dom är ju vuxna runt 5 månader eller hur? Eller förkyld?

Anna och taxen Max

Cafesinner
0

De kan ju ha perioder där de är mindre aktiva…men hmm ja, lite skumt kanske. Min tuffs på lite över 1 år har haft en sådan där trist sovperiod nu i någon månad.. som han precis kommit ur.
Sedan blir ju hamstrar mindre aktiva om det är kallare också. Vad ligger temperaturen på?? Mitt element var paj i studentrummet i någon vecka och trots värmematta såg jag honom inte komma ut ur huset förutom när han åt :P

Wellcraft
0

Hur varmt har ni det i rummet? Är det lite svalare kan hamstern faktiskt gå i ide, inte likadant som björnar osv, men de blir mindre aktiva och sover mycket mer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anna4077
0

Låter logiskt när man tänker efter. Kaniner i de vilda gör väl likadant?

Anna och taxen Max

Cafesinner
0

Skrev precis det wellcraft;))

Wellcraft
0

Läste bara startinlägget :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cafesinner
0

Haha förstod det:)

LisaKanin
0

#4 & #5 han står i vardagsrummet där det är minst 20 grader, oftast 22. Inte i närheten av nåt fönster. Men han kanske känner av att det är vinter på nåt sätt ändå… får väl se om han blir piggare när våren kommer. Har inte sett några tecken på förkylning.

msjorand
0

Oj vad konstigt det lät! Jag vet inte vad det kan tänkas bero på faktiskt.. Hoppas du får svar iallafall :)