Mått?
Är det här måttet bra på Akvarium?Komplett hörnakvarium. 120liter. Mått 59x59x59 Höjd114 Vilka mått är bäst?
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Ingen som vet vilka mått dom ska ha på akvarium?

Samma regler som på bur
Mvh Ellenfyrkant
Ja,det vet jag:) men vad är det för mått da?

Minsta yta0,12 kvm för guldhamster. Lägsta höjd 20 cm kortaste sida 20 cm
Mvh Ellenfyrkant

Men det står hörnakvarium, då är varje sida 59cm så det blir ju mindre än ett "vanligt" akvarium skulle vara i och med att det är trekantigt.

#5 ja så är det. Men det är ju bara att räkna ut arean för en triangel 0,59*0,59 = 0,3481 0,3481/2 =0,17405 Akvariet du, TS frågar om är alltså lagligt för en guldhamster.
Mvh Ellenfyrkant
Lagligt sure, men skulle inte ha det så litet själv.

Det var lite det jag menade, kanske inte skrev så tydligt. Men det blir ju mycket mindre mått än om det hade varit ett vanligt akvarium som varit 59x59cm.
Ja..
Alltså jag har en samlalåda på 130L som Yuki bor i på helgerna och tycker den är på gränsen (han är jätteuttråkad i den jämfört med sitt stora akvarium). Så den är ju ungefär lika stor "i volym" som detta hörnakvarie…
Tänk då att en samla kanske är typ 60 hög?
Om den hade varit 114 hög men haft samma volym hade jag inte haft min hamster i den då botten blir för liten.
De lagliga måtten är inte rekommendationer - de är gränsen för djurplågeri.
Någon som vet?!

Ytmåttet blir då 0.31 vilket jag tycker är helt ok. Det är det måttet jag har till mina guldar nu. Eller om det är 75x45. Inte så stor skillnad iallafall.

Betydligt bättre än akvariet!
Mvh Ellenfyrkant
#12 Okej! vad bra!
#13 haha..ahh:)