Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1024 ggr
Fiona1234
1

Bur

Jag har letat och letat efter Bur länge nu och så fick jag ett tips av en annan här på sajten och hittat denna bur: http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=456&pf_id=58649 samt denna : http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=453&pf_id=3959 , tror ni att den/dom är bra ? Vill gärna ha tips :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
0

Fantazia 2 är ju bra på det sättet att det är hela golv, så hamstern kan inte ramla ner och göra illa sig. Dock är det ju mycket galler, vilket hamstern kan börja gnaga på och ev förstöra tänder. Den buren har heller inte så hög plastkant, så det ryms inte så mycket spån ifall hamstern vill gräva. Det kommer ju även ganska lätt att sprättas ut.
Har även för mig att dessa burar inte är så stora (dom ser större ut än vad dom är), så man får inte plats med så mycket saker på varje våning.

Den rosa ser ju mest bara häftig ut. Den kommer ju för det första vara jobbig att städa, då man måste plocka isär så mycket. Sen tror jag inte att själva delen där dom bor är så står om man kollar på dimensionerna på buren. Den blir ju hög och stor just för att det är mycket rör och tornet på den.

Jag skulle personligen inte köpa någon av dom. Jag har en Duna Fun till min ena hamster, och den är bra då den har lite rör på sig, men den är inte jättejobbig att städa.
Men jag tycker nog att det bättre att köpa en Bur som ser lite tråkig ut än en sån som ser jättehäftig ut, för hamstern bryr sig ju inte om det. Och det är ju bättre att ha en bra Bur där hamstern inte gör illa sig eller börjar gnaga galler. Man får göra en rolig rasthage istället och aktivera sin hamster så. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fiona1234
0

#1 Tack för ditt svar :)! Har en duna fun till min ena hamster också :)

Hamsterlycka
0

Ingen av dom är bra. Våningarna på första är ju jättesmå och den andra är ju på tok för liten.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fiona1234
0

#3 Okej får leta vidare .. :/

jossa5
0

En till Duna Fun då? Eller en miniduna som har rör på sig? Det bästa är ju om man kan göra en bra inredning i buren, snarare än utanpå, även om det ser häftigt ut med alla rör och sånt på utsidan.

Mvh,

Fiona1234
0

#5 Dom är ju ganska dyra :/ skulle kunna tänka mig ett terarium men inte SAMLA låda tror jag :)

Staris
0

Jag har samla låda och det funkar jätte bra, varför vill du inte ha en samla ?:)

jossa5
0

#6 Jo, det är ju det.. :/

Terrarium eller akvarium går ju att hitta relativt billigt på blocket eller tradera.
Samlalådan är ju bra, då den är billig, och lätt att inreda. Sen är den ju inte jättesnygg dessvärre.

Mvh,

Fiona1234
0

#7-8 Jag själv tycker att det är lite tråkigt för hamstern .. Dom ser ju inte ut nått genom den , om mn inte har en genomskinlig förstås.. Sen så måste man hålla på att fixa galler i locket osv .. Blir så krångligt .. #8 Okej ska kolla !

Frosstis
0

#9 Hamstrar kan ändå inte se något typ :P De ser svartvitt och grumligt och kan endast se 15-16 cm framför sig ;)

Fiona1234
0

#10 Ja men tycker dom verkar så tråkiga men det är ju smaksak ;)

Hamsterlycka
0

Tråkiga? Hur då? Man kan ju göra den rolig. En hamster skulle absolut uppskatta en samla mer än burarna du länkande där uppe, om man gjorde samlan rolig med leksaker osv.

Fiona1234
0

#12 Jag " gillar " dom inte .. ;/ Bara MIN åsikt :) Men självklart kan man ju göra den rolig också :)!

Wellcraft
0

Lite offtopic nu, men ser hamstrar genom glas?

Hörde från några på mus.ifokus att inte möss gör det, visst är det skillnad mellan möss och hamster bla att möss generellt ser mycket bättre än hamstrar men ändå, någon som vet?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hamsterlycka
0

#14 De ser en bit, men väldigt, väldigt dålig. De förlitar sig 99% på nosen och öronen. :)

Wellcraft
0

#14 Jo det vet jag.. Undrade just om de kunde se genom glas :) Vissa gnagare som jag skrev har ju inte den förmågan av någon anledning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

Ja klart dom ser ut men det är inte nödvändigt för dom om inte du står där utanför, det är ju därför dom ställer sig på två ben, nosar och tittar nyfiket omkring för dom vet att du är där men dom kan nästan inte se dig :)

Staris
0

Jo men man behöver ju inte galler på samlalådan man kan ju bara sätta locket för ;)

Wellcraft
0

Hmm okej :)
Nyfiken bara.. Undrar om det finns någon säker källa på att hamstrar ser genom glas? Eller gissar ni bara?

Mössen kunde nämligen också bli nyfikna när man var utanför akvariumet och ställde sig på två ben, nosade osv.

Aja, bara jag som intresseras av såna onödiga små saker … :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frosstis
0

#19 men varför skulle dom inte se ur glas?? Det är ju genomskinligt och det kan väl knappast vara typ som svart för dom? Eller? Tycker också detta är intressant så skulle gärna vilja veta.

Fiona1234
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en fråga till alla! Jag har funderat på det här med SAMLA lådan från ikea!, och har tänkt lite hur man kunde göra med locket :). Jag tänkte om man kunde ta ett galler lock från en Bur ( har jättemånga ) och sedan mäta det och sen klippa ut den biten ur locket på samlan och sedan göra som små hål längs kansterna och fästa fast gallret med typ " ståltråd " eller nått och sen göra som små luft hål i samlan lite högre upp på kanterna. Går detta att göra? Här kommer en ful skiss på hur jag har tänkt!

Staris
0

Om du inte vill att din hamster ska rymma så behöver du ju inte galler som lock, när man köper en Ikea samla låda så får man med ett plast lock ju det är ju bara att göra hål i plast locket att sätta över buren ;)

Fiona1234
0

#22 Att jag inte tänkte på det! Tack ;D

Staris
0

#23 Lycka till :)

Fiona1234
0

#24 Hörde av en annan på sajten att man ej fick göra så .. ;/

Staris
0

Varför det brukar ju funka jätte bra ?:/

Fiona1234
0

#26 Man fick typ inte göra det enligt sjv :/

Staris
0

Okej men varför ?

Frosstis
0

Eh vad ska man inte få göra? Göra ett hål i plastlocket och sätta dit galler? Det får man visst. Bara det är tillräckligt stort.

Fiona1234
0

#28 Ingen aning .. För dålig luft kanske ? Har ingen aning .. #29 nej , alltså inte gallret utan man fick tydligen inte göra bara luft hål i locket på samlan :/( ? )

Rocksey123
0

#30 Det är för att det blir för lite luft i buren. Gör istället ett stort hål i mitten av locket och sätt dit nät eller galler från någon Bur som du sa. Lycka till! :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Staris
0

Det kan ju inte bli för dålig luft om man sätter locket över halva buren ;) Men iallafall lycka till.😛

jossa5
0

TS, du kan ju ta ditt gallerlock och skära bort i locket till Samlan, så du sedan kan fästa gallret i det stora locket. Såna där plast-strippor funkar alldeles utmärkt för det. Inget vasst som hamstern skulle kunna göra illa sig på. :)

Mvh,