Dåligt med gallerbur?
Hej!
Jag ska förhoppningsvis snart skaffa hamster och har siktat in mig på en gallerbur som jag tror skulle passa bra, hade gallerbur till min förra hamster och det fungerade jättebra! Men nu har jag börjat tveka lite då jag läser att de flesta här anser att Dunaburar eller IKEA:s SAMLA-lådor är bättre. Så jag har börjat tänka på att skaffa en SAMLA-låda istället! Men är det större risk att de rymmer från en sådan, att de gnager på plasten eller liknande? Bör jag köpa en gallerbur eller SAMLA-låda? De har ungefär exakt samma mått.
Vet att hamstern kan bli "gallergnagare" men kan de inte också börja krafsa på plasten och så för att de vill ut eller liknande?
Blir jätteglad för all hjälp som går att få, har bara haft en hamster innan så är inte så insatt till vad som är bäst! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Risken med gallerbur är ju att hamstern kan börja gnaga på gallret och förstöra tänder/nosen. Dom kan även klättra på gallret och ramla ner. Så jag tycker du ska köpa en SAMLA-låda (: Vissa hamstrar är envisa och gnager sig ur samla (men det är ovanligt), men i en gallerbur är det ju också plastbotten så det är samma risk där. Har man en rikigt rymningsvillig hamster så måste man nästan ha akvarium. Akvarium är också väldigt bra Bur (: Liten rymningsrisk, och finns oftast inget att gnaga på. Något snyggare än samla, men också dyrare och otympligare. Krafsande på plast, gräva i hörnen eller gallergnagande tyder på att hamstern är uttråkad. Vissa hamstrar från djuraffär har fock fått det som ovana, och fortsätter oavsett hur mycket utrymme och leksaker dom har. Jag rekommenderar uppfödare. Från uppfödare får du en frisk, handtam hamster. Du får stamtavla, och vet därför vilka släktingar hamstern har. Skulle något hända, får du alltid råd från uppfödaren. Många hamstrar från djuraffär är från grossist, där dom i princip massavlas utan tanke få temperament, sjukdomar eller utseende. Är det guldhamster eller dvärghamster du är sugen på? Guldhamstrar ska bo ensamma. Dvärghamstrar finns i fyra olika arter, och ska alltid få en chans att bo med en kompis (dvärgar från uppfödare är bättre på att hålla samt än dom från djuraffär) (Sen antar jag att du vet grunderna? Inge hamstervadd, plasthus eller saltsten/minerslsten?)
//Jessie
Jag använder en galler Bur. Hamstern har aldrig rymt eller gnagt på buren. Han klättrar inte heller. Det har 7mm mellan. Jag tycker om min galler Bur och tycker att de är snyggare än SAMLA och dunaburar (hade en duna först men byte till vad jag har nu).
Om din hamster gnager skulle det vara jätteirriterande för dig och dåligt för hans tänder. Jag "risked" det och hade tur men det betyder inte att din hamster kommer göra samma sak. :)
Lycka till!
Terrarium och akvarium är bra också.
Jag tycker du ska köpa en ikea samlalåda den funkar jätte bra för mig.
Risken med gallerbur är ju att han gnaggar för mycket så att nosen får sår och att tänderna förstörs det hände en gång för mig att tänderna förstördes på min gamla hamster men nu har jag samlalåda till alla :)
Jag hade gallerbur först till vår dvärg, hon klättrade o kunde klättra upp i taket och ramla ner på rygg. Vi bytte till akvarium :) Skulle inte rekommendera gallerbur.
/ M
#1 tack för din hjälp! :) Ja, jag kan grunderna, men tar gärna emot tips :) Det är en grundhamster jag vill ha och står med på intresselistan hos uppfödare! :)
Jag har ingen möjlighet för att ha akvarium/terrarium tyvärr :/
#2 Okej, ja det funkade bra för min förra hamster med! :) Fast han gnagde lite då och då i och för sig :/
#3 Åh okej, funkar det bra? Hur fäster man vattenflaskan, har hört att man kan hänga ner den från taket på något sätt? :)
#4 Okej, tack, har inte möjlighet till akvarium, men då är kanske SAMLa-lådan bättre än gallerbur?
~
- Hur ska man göra med locket då till SAMLA-lådan, ska man sätta nät över eller vad är bäst? :/ =)
www.LesPhotos.blogg.se
Det går ju att köpa locket till samla, och antingen borra hål eller göra ett stort hål och sätta nät/galler över. Eller så gör man ett eget lock (: Om du går in på gerbiler.ifokus.se så tror jag det finns en liten guide där. Dock är guiden för akvarium, men det bör gå att ordna så det passar till samla också (:
//Jessie
#6 Åh, okej! :D Vet du hur man gör med vattenflaska? =) Hört att det ska finnas med krok på så man kan hänga ner den från taket, men har ej hittat någon sådan än :/
www.LesPhotos.blogg.se
Brukar finnas med hål/krok högst upp. Annars kan man ta ståltråd ch vira runt så det blir som en hållare. Vet att jag har sett en artikel någonstans om hur man sätter fast vattenflaskan… Kan hända att det var på gerbiler iFokus, brukar läsa där ibland. Själv jar jag dunabur och vattenskål, så jag har ingen erfarenhet av vattenflaskor själv (: Har du provat att googla, eller söka här på hamster iFokus?
//Jessie
Vi tog "hönsnät" o formade som lock:) Till vattenflaskan tog vi ståltråd som gjorde så den kunde hakas i uppe på kanten o hänga ner :)
/ M
#8 Har sökt en del men inte hitta, men kan fortsätta kolla runt lite! :D
#9 Okej! Det skulle jag kunna testa!
Tack för hjälpen :D Om fler har erfarenhet av SAMLA-lådor/gallerbur så får ni gärna berätta för mig =)
www.LesPhotos.blogg.se
Istället för vattenflaska så har jag en vattenskål istället och det funkar lika bra det ;)
Hoppas det blir bra med buren också :)
#11- Åh okej, så det funkar? =) Det har jag inte riktigt tänkt på!! :)
Tack! :D
Om man ska köpa en SAMLA låda, bör man köpa en 130-liters då, är 65 för litet? :)
www.LesPhotos.blogg.se
#13: 65L funkar rent lagmässigt, men har du plats för en 130L så blir det ju helt klart mycket bättre. Mer plats för hamstern att röra sig på och mer plats för lite rolig inredning. 🙂
#14 Okej, då tror jag att jag skaffar mig en 130 liters! :D
(Hur mår föresten dina hamsterungar? 😊 )
Är bara lite orolig för hur jag ska lösa det med lock/nät på, kan man köpa ett tillhörande lock och låsclips till det, sedan skära ut ett hål på locket, om det nu går? :) Eller bör man bara ha nät, eller hål med nät, eller vad är bäst? Hamstern bör väl inte kunna ta sig ut om man inte har något högt i buren som den kan ta till hjälp för att klättra ut, men man vet ju i och för sig aldrig! :)
www.LesPhotos.blogg.se
Gör luft hål i locket och högt upp i kanterna på samlan så behöver du väl inget galler/nät :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#15: Bebbarna växer så det knakar. 😃
Vad gäller lock så kan du absolut köpa clips till och skära ut ett hål, men bör sätta nät såklart. Att bara göra lufthål i locket har jag för mig att jordbruksverket inte tillät, eftersom luftgenomströmningen inte blev tillräckligt bra.
Om du inte ställer något högt ska hamstern inte klättra ut, men då behöver du inget lock heller. 🙂
#16 Okej jag vet inte riktigt hur jag ska göra, är inte så händig egentligen haha.. tur att man har en brorsa som kan borra och sånt 😎
#17 Åh vad roligt, längtar så! :D
Okej, var kan man få tag på nät? :/ Byggvaruhus kanske? :)
www.LesPhotos.blogg.se
#18: Ett tips när det gäller locken är att de spricker väldigt lätt. Jag har ex ett lödset jag kör med istället, som smälter plasten. Inte alltför hälsosamt att göra det dock, med plaströk. 😛
Nät finns i de flesta byggvaruhus, men även Jula och Granngården har.
Jag har en mini duna lyx (lyx=ett hyllplan+tillbehör) och det funkar jättebra för min dvärg. Han är ensam men det är för att han har bråkat lite med dom hamstrarna i djuraffären. Jag rekommenderar INTE gallerbur då dom gnager på gallret ibland. Men om det är typ 7 mm mellan gallret så kommer dom nog inte gnaga. Men om det är 11 mm eller mer, så kommer han/hon nog gnnaga. Läste inte igenom allt så ni får säga till om dte var någon som skrve likadant! ;)
//Selma
Stay strong, whathever they say.
#19 Åh, okej, kanske ska prova löda i sådana fall då! :) Inte så bra på sånt men man kan nog ta hjälp av någon haha ;D
Okej, tack! :D
www.LesPhotos.blogg.se
#17 Okej det visste jag inte tack :)!
Men har du bestämt dig för samlalåda nu eller ?😂
#23 Åh jag vet inte, men jag har börjat tänka mer på en sådan nu! :D Vill jättegärna höra fler åsikter och så, jag är väldigt osäker, men de verkar ju rätt bra!! :D
www.LesPhotos.blogg.se
Jag skulle aldrig ha en gallerbur för att: Min hamster gillar att gräva och behöver dem möjligheterna. Mindre rymningsrisk.. dem kan ju bli små bara dem vill rymma. Och att dem kan börja bita på gallret. Skulle heller aldrig vilja ha en dunabur just för att hårdplast lättare spricker Har ingen samla-låda men en annan plastback som heter smartstore. Tycker att det är snyggare med plastback och ha bara trä-saker i så det ser mer naturligt ut. Gillar inte rör som går härs och tvärs och miljoner olika färger och en massa plast.. ser så rörigt och fult ut.
Jag tänkte fråga om det är okej att länka en tråd hit? Snabbt svar tack då denna Bur vill många köpa. Här är länken: http://m.ifokus.se/hamster/5127ec70ce12c4194a0205ac ( Säg till om jag ska ta bort detta )
Här är artikeln på hur man kan göra ett lock till buren iallafall ;) http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
kör på samla mycket bättre :D!
och skaffar du rör kan du ju bygga ihop två burar eller fler så blir det en mega Bur ;)
Jag hade fått en gallerbur med samma mått som samla av min mormor och jag tänkte att jag ändå hade fått den gratis så nu kör jag på den! Sen så kom jag på att det är ju hamstrarnas hem de har väl rätt att få det så bra som möjligt, och det tycker inte jag en gallerbur kan ge de. Samla 130 L är perfekt! Mycket plats, mycket skoj. Angående vattenflaskan så har jag borrat hål i plasten och satt in pipen där och två mindre hål till hållarna, så jag har alltså flaskan på utsidan. Jag tycker också du ska köra på vattenflaska, för vattenskål blir lätt smutsig och då måste du byta vatten jätteofta, med vattenflaska räcker det med en gång om dagen. Förlåt för långt inlägg och att du orkar läsa hela.
*hoppas att du orkar läsa hela
Gallerbur är nog det värsta man kan ha! Eller ja, det är min personliga åsikt. Min lillkille hade en sådan och lyckades gnaga sönder sina tänder så att…han fick helt enkelt somna in för att han inte kunde äta.
Jag har använt en samla-låda och den funkade prima (bara att jag inte hittade något bra tak så lilltjejen lyckades alltid rymma och gömma sig i mina underkläder..) Efter det så skaffade jag mig en duna. Väldigt låg och tråkig men jag ville vara helt säker på att hon inte smet så.
Jag skulle faktiskt rekommendera samla-låda (ifall du orkar hitta ett bra tag..) Den är både billig och bra.
Förlåt för mitt förvirrade inlägg men till mitt försvar så är det tidigt på morgonen ;)
#25 Åh okej, tack för din hjälp!! :D
#26 Det är lugnt! :)
#27 Åh, tack!! :D Vissa bilder syns dock inte för mig, är det så för er med?D:
#28 Åh, okej, vilken bra idé! :D
#29 Tack för hjälpen!! :D Borra hår, vilken bra idé! Är inte så händig av mig bara, men det går säkert att lösa haha 😇
#31 Åh, det vill jag ju inte ska hända min hamster! :/ Det är det jag är rädd för bara, att hamstern ska rymma, jag har inget hamstersäkert rum D:
www.LesPhotos.blogg.se
#32 Det förstår jag! Men det är bara att köpa något typ skogaller och ha över.
Finns många alternativ!
#33 Ja, okej, ska försöka hitta något bra som passar!! Tack för hjälpen! :D
www.LesPhotos.blogg.se