Hjälp?!
hej jag är jätterädd för min guldhamsterhanes skull! Jag (eller egentligen han) har tre problem och jag hoppas att ni kan hjälpa mig! Snälla snälla snälla!!! 1. Han har en slags klätterställning i trä i sin Bur och där finns det två tvinnade rep som sitter på klätterställningen. Han har nu tuggat sönder den enda repet och använde det som typ bomaterial. Jag upptäckte det idag och nu undrar jag om det är farligt ifall han fått i sig nåt? 2. På båda sidorna av kroppen på honom, typ på höfterna eller vad man ska säga, är det en fläck med väldigt lite hår/päls på och på dom här fläckarna sitter det som en svart knöl eller nåt! Eller kanske inte direkt knöl, men typ som en svart vårta eller nåt… Dom är stora som ärtor och jag är livrädd att det är cancer! Sen kom jag på att jag har läst någonstans att hamstrar har typ doftkörtlar eller nåt liknande på höfterna, men dom ska väl inte synas? Han har haft dom här svarta plupparna ganska länge nu. 3. Ibland när han är nyvaken så är hans öga helt igenklibbat! Men när han har varit vaken ett tag så ser det helt normalt ut. Som ni förstår är jag jätterädd för att han är sjuk eller så! Så snälla - läs inte bara utan svara! Du kanske inte har svaren på mina problem men skriv vad du skulle ha gjort! Please!
1. Det finns ju en risk att han har repstumpar i kinderna, och det är inte bra ifall det ligger där länge. Men har han bara gnagt av repet bör han inte ha mer än smulor i sig.
3. Det är ingen fara. Det är precis som med oss människor, ibland har ju vi klibb i ögonen med. Oftast inte lika mycket, men det är bara att torka bort försiktigt, med en tops som du fuktat lite grand.
På fråga 2 kan jag inte säga nånting alls, då jag inte har guldhamstrar. Kanske kan du ta kort och visa hur dom ser ut?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Kan tyvärr inte svara på 1-2. 3. Alla hamstrar eller dom flesta har ögonen igen klibbade de är typ " morgon glegg " typ som oss människor får som glegg i ögonen på morgonen, samma sak för hamstrar :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
De fläckarna han har på höfterna är helt ofarliga. Han vill bara visa sina doftkörtlar :-)
Ok tack så mycket för svaren! Är det nån som vet om dom här doftkörtlarna ska synas eller är det liksom något som inte syns?
De andra tycker jag har gett bra svar på frågorna 1 och 3 så då kan jag svara på nummer 2. Jo, der är så att guldhamstrar har två svarta knölar på höfterna. Det är inget farligt utan det är deras doftkörtlar. Dvärghamstrar har sina på magen :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Tack så jättemycket! Är du säker på att det inte är nåt farligt? Och det där med repet som han gnagde sönder, hur ska jag veta ifall han har kvar repbitari kinderna eller inte?
#6 Om du märker att han börjar gnaga på den ännu mer skulle jag ta ut den ur buren, då det finns risker .. ;)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ja det är doftkörtlarna. Kan tyda på att han börjar bli lite gammal.
Ja,jag är säker :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
#6 Jag är helt säker på att det är ofarligt! Min tjej kliade av sig håret runt doftkörtlarna som liten och tycker hon är jättefin när hon visar upp sina små kala fläckar😍. Nu har hon haft så i 8 månader. ..
Tack alla men hur ska jag veta ifall han barrs stumpar i kinderna??