Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2232 ggr
Odette
5

Min berättelse om Papova 2012

Nu har jag sammanställt allt från början till dagsläget.

Alla som är intresserade av att göra en liten djupdykning i ämnet är välkomna att ta på sig läsglasögonen och titta in.. Kommentera gärna här om ni har synpunkter på texten, ser stavfel eller konstigt formulerade meningar.

Men ja, här är den iaf.

Med facit i hand->

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Lojs
0

Väldigt välskrivet. Jag kan knappt säga hur mycket jag lider med dig! Hoppas verkligen det visar sig att Jinx inte var drabbad!

*stor styrkekram*

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zaviie
0

Mycket bra skrivet, även om jag inte känner dig så vill jag beklaga! Måste vara så sjukt svårt.  *Kram*

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[Em_I_Am]
0

*Kram*

Pastry
0

*Kramar*

Pastrys Hamsteruppfödning
Uppfödning av Guldhamstrar i Creme och Vilbaserat Långhår
Köping, Västmanland 

sotlynx
1

Det här är så bortom fruktansvärt. Jag lider verkligen med alla drabbade och hoppas vi kan få ett någotsånär "värdigt" slut på det här. Stora kramar till alla stackars hamsterägare som är drabbade!

Cam
1

Jag läste det med tårar i ögonen, lider verkligen med dig. Kan inte föreställa mig hur man ska kunna avliva sina älskade djur. Hoppas inga mer djur blir sjuka.

Kramar från Camilla

nakuta
0

Håller med Louise i detta fallet.

Lider verkligen med dig, hela detta senariot är hemskt

skickar en *stor styrkekram*

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

chateaus
0

Otroligt välskrivet och personligt, jag försöker sätta mig in i hur det här måste ha känts för dig men det går bara inte. Jag tycker så otroligt mycket om dig och jag känner verkligen med dig.

AnnaCDSG
0

Så bra skrivet, Monica!
Det finns inte ord för hur fruktansvärt det är. Lider verkligen med dig och alla andra drabbade och håller tummarna så hårt jag kan att det slutar så bra som möjligt för er och alla små hamsterindivider.

Många, många styrkekramar!

[Sniff]
0

Men åh, jättebra skivet, det ger en så klar bild av läget och det är super att du berättar hur det gick till. För att det ska kunna undvikas i framtiden.

Kram!

Roonja
0
Amorita
1

bra skrivet, hoppas att inga mer blir sjuka och att vi kan lämna Papova viruset bakom oss! *kram* Gråter

Toxxic
0

Jag har inga hamstrar, men har ändå följt hela den här historien med fasa. Jag kan inte ens nästan föreställa mig vad ni går igenom.

Jag har dock en fråga. Hur ställer sig uppfödaren/uppfödarna av importerna sig till detta? Vidtar de några åtgärder i sin tur i sin egen uppfödning?

Trollmamma80
0

Otroligt bra skrivet! Du har verkligen lyckats få ned allt på ett bra sätt, utan att anklaga någon.

Det är en fruktansvärt väntan på svaret om Jinx hade Papova eller inte.

Frosstis
0

Åh, det är så hemskt det här med papova.. :'( Styrkekramar och pussar till dig monica! Du klarar detta, pussa dina hamstrar en extra gång varje dag från mig ♥ Kyss

UlrikaD
0

Ja, du vet ju vad jag tycker. Livet suger, och det tycker nog mina hamstrar med.

atlanta
0

Tårarna rinner när jag läser det su skrivit, har även läst det Sulfidas skrev. Det är så hemskt det ni och flera andra råkat ut för. Tänker på er. Många kramar!

Roxie
0

Verkligen bra skrivet.. Man önskar ju att man kunde vrida tillbaka klockan, nu vet vi ju bättre. Jag hoppas andra uppfödare/privatpersoner som tänker importera i framtiden tar lärdom av detta.

Kramar

// Sofia

[Jessica_91]
0

Väldigt bra skriven text, mycket informativ för mig som inte var med "från" början. Har liksom läst här och var om hamstrar från Tjeckien och att de var med på någon utställning men inte riktigt förstått hur allt gick till från början.

Jag har sex gerbiler, bara tanken på att behöva ta alla till veterinären för avlivning gör att det hugger till i hjärtat. Kan inte föreställa mig hur det är för de uppfödare som måste avliva hela sin besättning.Rynkar på näsan

Liksom #13 så är jag nyfiken på hur de hanterar smittan i Tjeckien. Vidtar de samma åtgärder där?

Roxie
0

#19 Det är jag som har bäst kontakt med dem nere i tjeckien. Och ännu har jag inte fått nån vidare bra uppfattning hur de gör, men ska kolla upp det.

// Sofia

Roxie
2

Jag gick in på det tjeckiska hamsterforumet precis, och deras ordförande har precis lagt ut rekommendationer, ser ganska exakt ut som våra i SHF.

// Sofia

Odette
4

Vad fint av er att kommentera, det känns bra att det finns något som kanske kan hjälpa andra längre fram. Det är ju alltid nåt..

_

UlrikaD
2

Funderar lite på hur det kan vara ok att starta upp sin uppfödning igen efter 3 månader men man måste ha sina burar undanställda i ett år.

Det går ju inte riktigt ihop.

Lojs
0

#23 Man kan köpa nya burar?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

UlrikaD
1

#24 Självklart, det var inte det som var min undran.

Varför är det ok att ta in hamstrar i ett rum/lägenhet som de bott i. Med väggar, tak (har man förhoppningsvis) men det är inte ok att använda burarna?

Varför bär de smittan när inte resten av möblemanget gör det.

Samma som de säger att det räcker om man tvättar sina kläder (med vanligt tvättmedel) innan man hälsar på någon annan med hamster.

Men återigen, burarna ska stå i 1 år.

Jag tycker bara det är motsägelsefullt.

Jag struntar väl i burarna, de kan man slänga på tippen, men förstår bara inte riktigt varför just de ska bära smittan så länge, men inget annat gör.

[Emma--]
0

Det ger verkligen en bra bild över vad som har hänt. Det är bra att det skrivs mycket om detta så att det finns mer inför framtiden :)

Lojs
0

#25 Har inte det att göra med att viruset mestadels finns i kisset? Om man skurar rummet och allt i det med virkon och låter det stå tomt i tre månader så borde ju viruset vara borta, medan i en Bur så borde viruset finnas i så mycket större koncentration och buren är dessutom i direktkontakt med den nya hamstern som flyttar in, vilket inte väggar och möbler är?

När man tänker hygieniskt med sjukdomsförebyggande mm vad gäller kor (som är vad jag har mest erfarenhet av) så lägger man mest fokus på de ytor som djuren kommer mest i kontakt med. Hela lagården högtryckstvättar man regelbundet, men när det kommer till virkon och liknande så är det liggbäddarna som har högst prioritet. Nu är jag visserligen ute på hal is, då det på mjölkkor mest handlar om att bli av med envisa elaka bakterier som orsakar fula juverinflammationer, men man jämför ju med det man själv har erfarenhet av.

Medis på akvariefisk.

Odette
0

#27 Det låter logiskt i mina öron iaf, för det är väl mest burarna hamstrarna har direkt kontakt till :)
Gulligt att du har erfarenhet av kor, eller ja.. det var lite otippat :')

_

UlrikaD
2

#27 Ingen aning. Försökt få svar på dessa frågorna, för tycker nästan att det borde gälla ett år för allting om det är det på burar. Just för att vara säker då.

Lojs
0

#28 Mjo, jag har jobbat med kor i 7 år, anställd på olika mjölkgårdar. Det är nog den vanan som gör att jag har så många hamstrar nu, det är en sån härlig vana att gå och pyssla med djur, att det alltid finns något att greja med, att städa, "mocka skit" osv. ;) Jag saknar inte arbetet i sig, men innan jag skaffade hamstrarna så saknade jag det där pysslet.

Förlåt för OT. =)

#27 Man kan väl höra med hur andra tänkt efter de varit drabbade av papova tidigare, vad som har funkat helt enkelt. Mycket lär ju bero på exakt hur noggrannt man städar med, det som är noga städning för mig kanske är slarvigt för någon annan till exempel. (Det där med städning/hygien när det kommer till bakterier/virus osv är ju en hel vetenskap).

Jag är heller inte främmande för att prata med personer som har erfarenhet av svåra virus på andra djur, eller varför inte på människa, eller kolla i litteratur på området, även om virus uppför sig väldigt olika så kan det alltid vara en hjälp när det verkar finnas så mycket motsägelsefullt och okonkret omkring papovan.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Jag googlade lite, den här tyckte jag var bra: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002431/01/Exjobb_nr_141_slutvers.pdf
Man kan läsa om vilka medel man kan rengöra med mm. Om man vill vara riktigt på den säkra sidan så skulle man ju kunna städa flera gånger, låta det vila emellan och använda olika av de nämnda medlen.

Medis på akvariefisk.

Odette
0

Ja jag kommer att läsa mer om allt sen när det gått en tid, kan som inte tänka på uppstart i dagsläget.
Men visst finns det kvar frågor man vill ha svar på, helt klart!

Tills vidare så försöker jag bara att umgås med mina småbollar så mycket jag kan, de har nog aldrig betytt så mycket för mig som nu.
När en dör och försvinner, så vet jag att det är en mindre. Blir inte alls samma sak när man inte kommer att ta in nya djur eller ta kullar.. det "fylls" ju aldrig på :/

Tänk den dagen jag bara har 2-3 st kvar, det kommer att kännas helt sjukt konstigt.

så lite läskigt är det allt, men jag har en underbar sambo som verkligen ger mig styrkan att behålla glädjen till alla hampisarna! Å hamstrarna är ganska bra på att få mig att le överlag så ^^

Har även lagt upp information om själva Papova viruset på hemsidan, det är samma info som finns på SHFs hemsida mm. Men ju fler som lägger ut den på sin sida eller blogg desto bättre; http://exentrions.weebly.com/papova-information.html

Vi får inte glömma. Inte ens om ett par år, när allt lugnat ner sig. För detta kan dyka upp när man minst anar det..

_

guanabana
3

En välskriven text Monica. Jag förstår att det gör ont men det är bra också att du orkar dela med dig av dina erfarenheter så att vi alla kan bli visare av den här papovakatastrofen. Jag har inte varit så aktiv denna vår på forumet för jag har haft mycket studier, men jag har kikat in i forumet då och då. Och för varje gång jag tittar in känns det som att det bara ha blivit värre och värre det här med papova (menar nu inte bara din hamsteruppfödnings tragiska öde utan allihopa som har drabbats). Det är bara tragiskt alltihopa och jag stöttar dig Monica för ditt beslut att behålla dem i livslång karantän. Jag vet inte om jag själv skulle orka avliva en hel uppfödning. :'( Jag skulle nog precis som du resonera att jag har hamstrarna i första hand för hamstrarnas skull, och skulle försöka agera utifrån den situationen. Men jag förstår också valet att avliva de som har valt att göra det - kanke det mest ansvarsfulla valet för att stoppa spridningen - men andra sidan så vill man ta sitt ansvar mot de djur man valt att ta hand om och ge dem en chans. Vilket val som är "mest" rätt och ansvarsfullt är inte enkelt och långt ifrån självklar. Oavsett vilken väg man tar är det ett svårt val. Särskillt när man har hamstrar upp över öronen är det svårt att försöka behålla alla, och jag sörjer för er som kommit till den punkt att det blivit ohållbart och behövt avliva era hamstrar. Det är verkligen starkt och bra av er alla som delar med av era erfarenheter så att vi i framtiden är mer förberedda för sånt här.

Odette
2

#33 Tack för dina kloka ord och uppmuntran, det värmer.

Jag tycker du fick fram en del bra tankesätt och det är ju precis som du säger som att välja mellan pest eller kolera. Man får sig verkligen en tankeställare när man hamnar i den här situationen.
Jag är så glad att jag kan behålla mina djur, samtidigt som det är fruktansvärt jobbigt mentalt att veta att det kommer att ta så lång tid innan jag kan börja om på nytt.
Alltså jag har verkligen inget annat intresse här i livet än djuren och uppfödningen, det är alltid de jag tänker på när det är tungt, alltid det jag ser fram emot och planerar efter.

Så trots att jag har kvar mina älsklingar och finner en stor tröst i det, så upplever jag ändå en extrem tomhet.
Känns som att jag ändå förlorat så himla mycket av mig själv på nåt vis :/ Men men, jag reder mig.

Det viktigaste är att man tar detta på allvar, sprider information så gott det går (via forum, hemsidor, föreningar osv). Och att sätta upp en bra plan på hur man ska göra en sån här gång.

Jag kommer att ta upp lite grejer med SHF till exempel, så att man har ett bättre samarbete den dagen det blir ett nytt utbrott.

Men övriga kan göra väldigt mycket de också utan att skrämma upp folk! Information är det bästa vi har ett sånt här läge, så man ska väl kunna diskutera och resonera kring smittan öppet utan att för den sakens skull sprida "spekulationer".

Man kan bli nog så förvirrad över allt man hört eller läst på forum etc, så korrekt information och mer kunskap är väl A och O för hur man på bästa sätt ska hantera kommande utbrott.

Jag är verkligen inte ensam om att råka ut för detta och hoppas att man kan få någolunda bukt med problemet framöver.

Tack för att ni läser och kommenterar, allas åsikter är intressanta att ta i beaktande då jag vet att alla uppfattar och tolkar allt väldigt olika.

_

Odette
0

Puttar denna lite :)

_

Odette
0

Puttar igen.
Jag får nog lägga till fortsättningen i storyn lite senare..
blev tyvärr inget lyckligt slut..

_

Frosstis
0

:'(

Odette
7

Puttar upp denna tråd då folk verkar glömma hur lätt det är att man själv blir drabbad.. vi har fortfarande Papova i sverige och i dagsläget är det ingen som vet hur långt smittan spridit sig.

Vill bara att alla ska läsa på så mkt som möjligt om detta och inte låta det falla i glömska. Det är allt för många som inte tar detta på allvar, trots att det finns så starka bevis på hur smittsamt det är.

Så ni som inte läst denna, gör det! Kanske får man sig en tankeställare…

_

Gerro
0

Vet inte om jag har kommenterat här men jag gör det nu isånna fall en gång till ^^

Har läst texten flera gånger & måste säga att den är väldigt välskriven!
Lider oerhört mycket med dig & det är fruktansvärt tråkigt det som hände.
*Skickar ett helt lass med styrkekramar åt dig!*

Odette
1

Tack! :)

Jag har ju skrivit den för att andra ska kunna lära sig, och att fler ska förstå vad det faktiskt kan innebära. Skulle inte önska min värsta fiende detta, så ju fler som tar sig tid att kolla upp ev. djur de tänkt köpa desto bättre är det ju. Inte bara för oss människor, men för djuren! :(

_

[Emma--]
3

Tänker på dig och dina hamstrar lite då och då och även dom andra som blev drabbade av papova. 
Har många gånger blivit ledsen över hur det fortfarande finns de som tar för lätt på det och kör efter "det händer inte mig".

Jag hoppas verkligen att vi inte kommer få höra något om ett utbrott om papova här i sverige. Jag hoppas att alla som chansat inte haft smittan. Och jag hoppas att djuren från affär inte haft smittan..

Men som du säger, detta får inte falla i glömska. Inte ens om sverige blir helt utan papova..

Odette
0

Näe det är det värsta, att folk lätt glömmer så fort det verkar lite lugnare..

Tack för att du tänker på mig ibland, det värmer :')
En vacker dag ska jag allt ha hamstrar igen, men det dröjer nog tills man vågar starta upp igen.. better safe than sorry (again)

_

[Emma--]
0

Mm. 

Klart du ska ha hamstrar igen :) Tiden går fort ibland, så snart är du där!

panini
1

Lite OT, men jag måste bara berätta en sak!

Du har gjort en video för läääänge sen på Youtube där du visade några av dina hamstrar du hade då, så jag jag in på din hemsida och på dina gamla hamstrar, och där så såg jag ju Adolfen, Kjell-Yngve, Aqua-tini osv.. Och jag måste bara berätta att jag älssskaaar den videon!! och de hamstrarna var bara så söta!! :D Och jag vet inte ur många gånger jag har tittat på videon för jag tycker den är såååå himla braa!!! ;)

(Förlåt för OT!)

Odette
0

#44 haha! ja det är nog en ganska gammal film, men kul å höra att du gillar den. Jag har nästan glömt vad jag har på min youtube ;D

_

MaaariaS
0

Jag tänkte på Kjell-Yngve här om dagen 😍

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Odette
1

aaww… Kjell-Yngve var bäst! Så himla originell 😃

_

MaaariaS
0

Lilla snuttan, kommer tom ihåg hennes bur😂 😍(med namnet på)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.