djuraffärer....
Jag känner att även jag måste reagera lite på hur dåligt vissa zoobutiker tar hand om sina djur.
Idag skulle jag handla mer fröblandning till mina dvärgar, och jag som alltid är så nyfiken kollar alltid på djuren i djurrummet. Det första jag ser är att en av dom som jobbar där (en ung tjej) står med fingret i gallertaket på en gallerbur och "lockar" upp hamstern att klättra dit. Det andra jag ser är att dom har TRE marsvin + TRE kaniner (om inte fler, såg inte riktigt hur många dom var i det LILLA huset) i en sån där inomhus Bur för EN kanin. Det tredje jag noterade var att deras jätte fina dvärgungar var hur magra som helst. Även guldungarna vad jätte magra och jag tvekar på att dom var så gamla som dom bör vara för att flytta hemifrån.
Ush, det är nästan så man vill köpa alla deras djur och bara ge dom ett bättre hem…
Samma sak hände med mig.
Jag skulle till djuraffären och köpa en hamster och någon Bur och sånt när jag kom in i djuraffären så såg jag 3 honor som var guldhamstrar.
Dom bråkade för fullt dom hade massor med sår på sig, jag tyckte att det var så synd om den ena honan som var svart KH så jag köpte den.
Den hamstern hade massor med sår på ansiktet och kroppen 
Denna djuraffär är väldigt dåligt .
Dom gör inte rent burarna och vissa har inte ens vatten men det brukar jag nästan alltid se på kaninerna,marsvinen och chinchillorna.
Och dom har plus en massa skalbaggar i sanden och hundbena.
#1 Du borde anmäla den djuraffären tycker jag, så ska det ju inte vara :(
Mvh Alicia.
Ja jag tycker samma sak :(
Du borde väll ha varit där någon gång eftersom du bor ju i tyresö?
djuraffärgen heter CRT
Jag var på CRT djuraffär för ett tag sen. 2 möss som bodde tillsammans bråkade förfullt. Den ena jagade den andra så den fick klättra upp i gallret bakom hjulet.
En dvärghamster satt i buren bredvid. Det fanns ett hål där vattenflaskan skulle sitta. Flaskan satt inte ens i hålet! Jag satte i den och den lilla dvärgisen sprang genast fram och drack. H*n var ju jättetörstig! 
#0 och #1 Usch :(
Denna djuraffär borde anmälas direkt…
Med tankte på vad dom håller på med.

När jag inte visste om det här så hade jag lämnat in min hamsters ungar.
Sedan fick jag reda på allt och jag ångrade mig så mycket, jag ville bara ta tillbaka dom.
Men det som var tur var att dom blev sålda snabbt och att dom inte behövde lida vid denna djuraffär.
Vart ligger den djuraffären? Har bara varit inne på djurmaga zinet i Tyresö.
Mvh Alicia.
#6 Högdalen tror jag.
Det är inte i Tyresö, men jag vet då vart det ligger. Har aldrig varit där, men jag tycker att någon borde anmäla den butiken i alla fall om de inte sköter om sina djur..
Mvh Alicia.
Anmäl butiken. Annars kommer dom antagligen fortsätta så också om ingen säger ifrån…
Djuraffären ligger i haninge.
Även jag har vart i denna djuraffär som ''Hamsterstar'' pratar om. Dem har ingen koll alls på djuren, har hittat en död hamster där även fåglar som vart döda. Det ända dem säger när man säger till är ''Jasså dem levde imorse'', blir så himla arg och besviken
Vi har anmält djuraffären, och även lagt ett anonymt brev på disken där vi berättade om hur vi kände och att dem inte sköter djuren. Det verkar inte blivit någon förbättring så det kanske är dags att anmäla igen, vill inte att fler djur ska åka illa till..
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#11 , Det gör ni helt rätt i ! Anmäl igen, någongång måste väl någon lyssna och titta. Det bästa hade ju varit om man kunde ta foto på djuren som inte är friska. Det måste bli ändring på sånt. Fy vad jag tycker illa om djuraffärer som inte sköter sina djur ..
Absolut ska jag se till att göra det, vi var där idag och kollade till djuren. De verkar ha det lite bättre än förr men ändå har dem det inte bra!
Kollade speciellt på hamstrarna för de är dem och mössen som verkar ha det värst.
Det vi såg på hamstrarna var sår på kroppen, ihopklibbade ögon, de satt en hona och en hane i samma Bur!
Börjar faktiskt tröttna rejält på denna djur affär..
//Nova
Men herregud. Fy för sånt..
Kanske dags för mig att anmäla dom också…
Bara min djuraffär som är jätte bra?
De hatar grossister, har pappersbevis från att de köpt djuren från uppfödare. Deras djur är jätte bra skötta, och har stora fina, rymliga burar. Jag köpte min hamster Gordon där ifrån, han mår jätte bra och nej, inga könfel, han är en kille. ;)
Menar du CRT?
Var nämligen vid CRT idag och köpte några skålar till hamstrarna och självklart så går jag in till djuren och tittar, det jag ser är att det har kommit några nya dvärghamstrar.
Och det var 3 honor i en transportbur, transportburen var väldigt låg och var ca 30-34 cm lång och det var 3 dvärghamstrar i och medans hanen fick ha en mini duna.
Många djuraffärer är rent ut sagt skit dåliga numera!! Många har gärna trångt,okunniga och bryr sig mer om pengarna än djuren..
Dock finns det bra djuraffärer kvar om man bara letar,har ex en butik som vi har bra kontakt med som vi brukar sälja/köpa djur med som är riktigt seriös med kunnig personal och tar djuren i förstahand!
För ex. så står dom heldre utan djur än tar in från Imazo för deras är oftast så himla otrevliga och brukar kunna problem med hälsan samt så vill de heldre att kunden funderar en extra gång om dom ska skaffa djuret så det är genomtänkt! :).
Så alla djuraffärer är inte dåliga men de som är bör anmälas!
Ja jag ska nog ta och göra det eller kanske skriva en lapp och lägga den på bänken så får vi se om dom sköter dom bättre, men annars så anmäler jag dom.
Har hört att arkens zoo är bra, stämmer det? :)
Och så såg jag tre guldhamsterhonor sitta i en mini duna.
Det kanske är vanligt vid djuraffärerna?
Men så tänker inte vi uppfödare, hamstrar ska ha en rimlig Bur så att den kan ha massor med saker i och springa i hjulet eller något och om buren är liten så rastar man ändå hamstrarna men det gör inte duraffärerna.
#20 Jag har varit inne i Nackas Arken Zoo, där sköter de djuren bra i alla fall. Men bäst tycker jag att Djur magazinet sköter sina djur, alla djurmagazin som jag varit inne i har haft stora burar, mat, vatten, mycket sågspån, flera av dvärghamstrar (könen skilda), ensamma guldhamstrar, sandlådor m.m. Dock så har ju även de vadd, men säg en djuraffär som inte har de :P
Mvh Alicia.
#20 Gör så,håller själv på att samla bevis mot en..
Tips är att fotta allt som inte stämmer med utrymmen m.m så man har som bevis! ^^
Vissa Arken zoo är bra andra inte,jag tycker personligen Arken zoo i Linköping är bra medans de i Norrköping är sämre.. Dock är det inte kedjan direkt man kan peka ut,utan butiken själv! :) Min personliga favorit butik när det gäller med smådjur och så är Norrköpings akvarier,privat ägd liten seriös butik ^^
Okej, ska nog ta och åka dit och titta runt på saker till hamspisarna ;)
Japp jag gör det imorgon :)
En chinchilla bor där ensam och det ska alltid vara 2 cinchillor i samma Bur.
Och så ligger det små skalbaggar i sanden och maten.
Man blir riktigt sur på denna djuraffär.
Alicia du kanske kan besöka den då du bor i närheten också :)
Den ligger vid haninge :)
Ja om jag orkar… Jag gillar inte att se när djuren inte har det så bra :(
Mvh Alicia.
#24 Samla alla bevis du kan och gå sen via jordbruksverket ^^
Ja jag gör det imorgon :)
Fota! Foton är bra bevis. Måste nästan ta mig ner till den djuraffären någon dag för att se den. Men jag är nästan rädd för att jag kommer råka köpa något djur som jag tycker synd om :O Fast iof, jag är under 18 så det går ändå inte.
Mvh Alicia.
Ja och om du köper ett djur där så köper dom in flera tyvärr och då får dom det också dåligt där :(
Såg en dove ba kh dära förut men inte längre så den kanske har fått ett nytt hem.
Dom har själv ett litet rum som dom har ca 20 möss i en Bur det ligger pluss olika möss inne i buren det kan också vara massor med ungar och andra möss.
Har gått in i rummet och tjuvkikat fast man inte får ;)
Om man jämför med haninges djurbutik som ligger i haninge centrum så har dom betydligt bättre tycker i alla fall att dom tar hand om djuren.
Frågade dom i haninge om det var inavel på hamstrarna och dom sa att dom inte visste dom trodde att dom kom från någon fabrik eller något sånt.
Men ska dit imorgon synd att jag inte har fotonen kvar sen jag fottade på dom andra hamstrarna :(
Chinchillan där ser väldigt ledsen ut.
Kan tillägga att även jag har vart in i rummet Melissa (hamsterstar) pratar om. Det låg ett 70-tal möss i en liten Bur och trängde, de var blandade kön och låg nyfödda ungar här och där i buren. Det låg säkert minst 5 döda möss. Åldrana varierade upp och ner. Men iaf denna djuraffär är sjukt dålig, det är bara så att man vill smälla till dem
Haninges djuraffär har inte vadd och sköter djuren bra :D
Dock så har de flera guldar tillsammans, de är oftast under 8 veckor när de är tillsammans där (och det är ju bra det). Men har även sett två honor som var tillsammans när de var ca 3 mån tyvärr :/
//Nova
Nej, gud så hemskt, fy för sådant hanterande av djur!
Men jag är tacksam över den djuraffär vi har. Där så har dom en jättestor inhängnad där kaniner och marsvin brukar gå ihop. Men det är aldrig mer än åtta i den inhängnaden och den inhängnaden är ungefär som fyra 120-inneburar. Annars så har dom bara två djur (kanin+kanin, marsvin+marsvin, marsvin+kanin) i 120-inneburar. Hamstrarna hålls åtskilda och dom säljer aldrig för små ungar. Mössen bor såklart tillsammans, men de olika könen hålls åtskilda. Vatten, mat och hö ges dagligen och burarna rensan en gång i veckan. Det enda jag reagerar på är att de har fåglarna i samma rum och att de bara hanterar kaninerna. Dessutom är det låst till detta rum och man får bara gå in dit om man skall köpa eller titta, det är ju bra, då får djuren lugn och ro. Akvarium och terrarium med fiskar och reptiler och sånt står ute i butiken.
Men FÖRUT så hade denna butik det hemskt. De hade tillexempel 15 guldhamstrar i en liten dunabur! Och typ fyra kaniner i en kaninbur för max två dvärgkaniner. Så de har bättrat sig väldigt mycket!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Här i borås finns en djuraffär som när vi var där och kollade hade säkert 10 vuxna möss i samma Bur, i båda könen. plus två högar med ungar, säkert 20 ungar. i ett litet akvarium på typ 50 liter.
Säljs antagligen som både sällskap och ormmat, men blir så ledsen :(
I djuraffären där jag bor är det faktiskt bra :) Visst de kanske inte sköter lika bra som när man bara är en men de har en stor Bur, och fina tillbehör. De låter också kaninerna springa fritt efter stängningstid. (när personalen är där såklart) De tar också upp djuren och grejar med dom så de är lite tama när man köper dem. Och när man kommer in så frågar dem alltid om man vill ha hjälp och så, bra skötsel och trevliga! Är riktigt nöjd :)
Sådanna butiker som misssköter sina djur borde anmälas. Fy vad jag blir förbannad. Idioter som inte kan ta ansvar för sina "varor" om man nu kan kalla djur varor.
Usch, men Sverige är mycket bättre med djur än andra länder. Denna bilden tog jag på en marknad när jag var på Kreta isomras. 5 kaniner i en Bur till hamstrar?! det var ca 35 grader den dagen. Och kolla bara hur många fåglar det är?!
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Ser dom inte att djuren är olyckliga?! :(
Antagligen inte :(
46# Eller så har dom inte ork eller råd med att fixa bättre. Då borde man ju inte ens ha så många djur. Det är ett ganska stort ansvar med många små vänner som ska trivas.
#48 Usch :(
Ja, och det jag inte fattar är att dom kan ta massor med saker från djuraffären?
#50 Fattar inte.. :s
Alltså personalen kan ta saker från sin affär och ge till djuren? :)
På Malta var det också så :( Då hade dom hundar och katter i hamsterburar. Fåglar i 10x10x10cm burar. Hamstrarna hade normala burar, men dom var smala som stickor :(
#35 Vilken djuraffär var det? Jag bor i Borås så jag vill gärna veta.
Medarbetare på Vetenskap.
#54 Aha
Lite konstigt att dom inte gör det?
#64 Åh fy, gult vatten och hö :O Inte snacka om att det litet.
Ja, så ser det ut vid djuraffären i CRT!
Blir så less på dom 
Och så säger dom att dom har massor av bra djurburar.
Här är alla möss!
Man kanske inte ser så bra men var inne i ett annat rum och fotade lite (där man inte får vara) man får bara vara där om personalen är där.
Vi frågade personalen om vi fick titta på mössen, vi fick det, hon visade en mini duna som var 10 möss i!
Vi tittade på dom, min kompis frågade om det var några döda möss i buren och då sa hon nej det finns inga, jag såg själv en död mus i buren så jag sa till henne att det låg en död mus i buren, hon tog bara upp musen och la en på diskbänken och senn så fortsätte hon visa oss mössen.
Min kompis frågade även om det bara var hanar i en Bur och hon sa nej det är olika i burarna!!
Vi frågade också varför dom bråkade och hon sa så här: Det är bara hanarna som bråkar!
Här kommer en bild på ca 40 möss!
Oj, jag ser bara massa möss och inga tillbehör i mittenburen :O
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det var ca 40 möss i buren :(
Jag ser ingen video.
Hur lägger man in?
När man skriver en kommentar står det under bild/bilaga, under det står det övrigt infoga video. Då trycker du där och sen vet jag inte.
Du måste lagt in vidon på t ex youtube först.
//Nova
Okej, då gör jag nog det nu :)
jag har köppt en dvärghamster i arken zoo i nacka. Den var ganska bra och det var rent och frächt och djuren bodde i något små burar men hade rent vatten och hade det bra. De visste att det var en vintervit hamster och hon bodde med sin syster. hamstrarna var inte så rädda och hon var kätt att få tam. nu är hon nästan 1 och ett halvt så det kan ha förändrats men min kusin brukar handla där åt sina hamstrar.
Jag själv brukar handla på djurmagasinet i farsta som inte är så jätte bra om raser och färger men har bra mat och de har stora burar och det är rent. JAg var där för nån vecka sen och sa att det inte var bra med hamstervadd för hamstrar och då lyssnade de och frågade vad de borde ha isstället. jag sa då förstås toapapper och dagen efter när jag skulle köppa Sand hade de bytt ut hamster vadden
De har även mycket lös Foder så att amn kan blande eget och verkade kunna en del om djuren, även akvarie och fisk djuren har det bra men det finns lite misstag men om man säger till gör de något at det, iallafall när jag har sagt till. 
Vad bra
Var i farsta här om dagen och de hade hamstervadd, och de rekomenderade hamstervadd till en flicka och hennes pappa som skulle köpa hamster.
konstigt! fast det finns en tjej som inte kan någonting typ och sa att en nöt var för svar att knäcka för hamstern fast jag kunde göra det… Det kan ha varigt hon.
#80 jag tror jag vet vilken tjej du menar, men det här var en annan tjej som jag inte sett där innan, en del saker som hon rekomenderade tll dottern och pappan var bra men en del ville jag bara säga till om men var så stressad med en liten unge med mig i butiken så :/
besöker djurmagasinet i farsta minst en gång i veckan, mina hamstrar är rätt bortskämda med saker och sånt kan jag säga :)
haha mina med. ska dit idag 
Har djuren det dåligt så tveka inte med att anmäla!
Jag hade gjort det innan jag hade lagt ut om det här. Ju kortare pinan blir desto bättre. Se verkligen till så att det kommer dit en kontrollant/inspektör också. När ni anmäler peka på var i lagen som bristerna sker. Fota med en datum kamera och med något som kan kopplas till just den butiken.
Mvh
Mig
Håller med Marran! Känns det som om djuren har det dåligt, anmäl!! Men lägg inte ut det på forum osv innan en kontrollanten varit i butiken. Jag gjorde bort mig nyligen när jag först bloggade om vad jag sett i en djuraffär här. Sen anmälde jag. Uppfödaren som försett affären med djur såg detta, gick till butiken och lät de läsa… När inspektören kom fick de inga anmärkningar. De hade ju haft tid på sig att skaffa större Bur till alla de 6 hamstrar som bodde i en pyttebur med bara ett hus som rymde en hamster. Resten försökte gömma sig så gått de kunde i ett 2cm djupt spånlager. Såna förvarningar är ju inte så bra. Särskilt om förändringen de gjort mycket väl bara kan varit en temporär lösning tills de blivit av med kontrollanten. Finns ingen annan möjlighet eftersom måttet på Bur precis va godkänt till en hamster enligt L80 och i den bodde alltså 6 mycket stressade hanar.
Uch va hemska djuraffärer kan vara!
Men jag brukar handla på djurmagazinet i tyresö och där tycker jag att dom tar hand om djuren helt ok. Fast dom har vadd vilken inte e så bra…
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Usch! läste precis igenom allt, man blir ju förbannad :@ De där med att dom ibland inte får vatten de är ju helt förj*vligt och att de bråkar, tänk er att va instängd i ett rum och inte kunna ta er ut och sedan va livrädd för någon som håller på att nästan slå ihjäl er!? tror att de tänker att dom är bara små råttor som ändå kommer säljas, men hallå?, stor eller liten, alla ska behandlas lika & få mat & vatten & KÄRLEK! är de inte bättre att man sköter om djuren som man ska och lite till så dom ser friska och fina ut för då vill nog flera köpa än när dom har infekterade ögon, tovig päls m.m. aja, ville skriva av mig lite, som tur är så är jönköpings djuraffärer helt okej så har inget att anmäla (än)!
Har inte läst allt men usch och fy vad dåligt vissa djuraffärer är.. inser hur sjukt bra jobb jag har som verkligen tar hand om sina djur och föder upp eget på friska fräscha otroligt trevliga djur. Riktigt stora och fina burar! Får ordentligt med mat och nytt vatten varje dag.
Billigt är det också, det kom in en idag som var helt chockad över priserna så det är inte så sjukt svindyrt som det ofta är i djuraffärer! Plus att det ligger på landet så det är i lantligt och mysigt!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Linnea: måste bara fråga, vilken djuraffär jobbar du på? :) är det långt ifrån ikea? finns det mycke hamstergrejer? :D
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Fäboden heter den, ligger kanske 10 min från fäboden!! kan messa om vägbeskrivning!! :) ja klart du ska komma och handla! kom när jag jobbar :D
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Uhh, en gång så gick jag och en kompis in i en djuraffär och kollade lite på guldhamstrar. Dom var i en liten Bur, kanske 5 stycken som såg vuxna ut. Sen såg jag något rött vid ett litet hus, och tittate närmare, och där låg det en död, blodig hamster som hade ett stort rött hål i nacken, det såg nästan ut som om dom hade ätit på den. Vi gick och sa till han som stod i kassan, och han berättade att sånt händer och blabla, och så skulle han ta upp hamstern med en plastpåse, och då satt den fast i huset. Usch det va så hemskt :( Hamstrarna bråkade hela tiden med varandra, och i det lilla rummet hade dom massa fåglar, ökenråttar, dvärghamstrar och kaniner..
#90 NÄMEN USCH!!!!!!! fy va hemskt
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#90 då ska man nog anmäla om de har hamstrar som slåss hela tiden.
#90 Var ligger den djuraffären?
#90 hur kan man bara låta det gå till så. Jag hade sett till så att det hade blivit ändring i affären.
Mvh
Mig
tipps till er som ser något fel i en djuraffär. försök att övertala dem tills de be er lämmna affären. skicka då dit en annan person nästa dag som försöker lika dant som du .fortsätt så tills de ändrar sig. de verkar finnas många här inne som bor i samma stad så det kan ju inte vara så svårt att få ihop ett gäng. eller så går man dit ca 6-7stycken på en gång och disskuterar. då får de som jobbar i affären underläge, men tänk då på att de som jobbar i affären inte behöver vara den som bestämer.
Mvh
Mig
#95 Det tror jag inte jag personligen skulle klara av :P Möjligtvis ställa en fråga eller påpeka som när en vuxen kanin verkligen jagade en mindre kanin.
Men påpekar man en brist och de inte tar till sig det så får man väl anmäla. Och då menar jag en verklig tydlig brist.
#65 det är halm och så är det vitaminer i vattnet. Dock så ska hamstern inte ha halm.
Mvh
Mig
#93, vid Värnhem, Malmö.
#94 Jo.. det var rätt länge sen och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, men om jag ser något sånt igen kommer jag att anmäla!
#98 det är skönt att höra!
Mvh
Mig
Vad jag blir arg! Läste nyss igenom allt och tänkte bara: VA???!!! Är dom sjuk i huvudet?
//Selma
Stay strong, whathever they say.
Usch, tråden är gammal, men kan ändå inte låta bli att kommentera. Så sjuka förhållanden vissa djuraffärer har! Man blir ju helt förkrossad och vill fara dit och ge dem en stor fet örfil! :(
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#101 Såg också att tråden var gammal men jag var också tvungen…
//Selma
Stay strong, whathever they say.
tycker såklart att det är väldigt hemskt och så på dem allra flesta på dem här skrivningarna… Men bilderna säger inte direkt att djuren mår dåligt där på CRT…. utan jag tror att dem inte riktigt har utrymme att göra liksom störrre burar till dem och eftersom att dem tänker att djuren blir sålda fort också… eller jag vet inte … men jag brukar vara på CRT i haninge och handla. tkr igentligen att den e bra! t.ex. att fåglarna är i ett rum och gnagarna i ett annat. men jag kankse tkr att dem har lite för många råttor i samma Bur.. man får väl hoppas på att dem blir sålda fort!
Men vet faktiskt en bra djuraffär GRIZZLY ZOO! där köpte jag in Guldhamster Sigge… han hade en jätte, jättestoooooor Bur en glas Bur som var liksom i en vägg. =) det var en väldigt bra djuraffär det! <3